Zzp’er, hoe fix jij je pitch?

Avatar foto Personal branding
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Zzp'er, fix je pitch! | ZZP Barometer

Waarom je als zzp’er je pitch op orde moet hebben

Als zzp’er ga je regelmatig naar netwerkbijeenkomsten waar je andere ondernemers kunt ontmoeten. Regelmatig krijg je dan de volgende vraag: “Wie ben jij en wat doe jij?” Dit is je pitch, en voor veel zzp’ers een belangrijk onderdeel in het leggen van contacten.

Onlangs was ik op een netwerkbijeenkomst voor ondernemers en daar kwam ik een man tegen, die ik voor het gemak maar even Joop noem. Ik vraag aan Joop wat hij doet. Joop vertelde mij dat hij in de ICT zit. ICT is in mijn beleving nogal breed, dus ik vroeg door wàt hij in de ICT doet. Vervolgens kreeg ik een technisch verhaal te horen wat ik niet helemaal begreep. Toen ik dit aangaf was ‘het hek van de dam’ en begon Joop een uitgebreid verhaal te vertellen, inclusief allerlei vaktermen. Eind van het verhaal was dat ik nog steeds niet weet wat Joop precies doet en voor wie. Kortom, Joop heeft niet over zijn pitch nagedacht en verwacht dat iedereen hem begrijpt.

In een goede pitch zitten drie ingrediënten:
1. Wie ben je?
2. Wat doe je en voor wie?
3. Waarom moet de klant bij jou zijn?

1. Wie ben je?

Je vertelt duidelijk je naam en je bedrijfsnaam, want dat is wat mensen goed moeten onthouden. Dus slik niet de helft in, maar spreek duidelijk!
Tip: als je in je bedrijfsnaam ook je eigen naam hebt verwerkt dan kan het nogal dubbel klinken en verwarrend over komen. Je kunt dan bijvoorbeeld zeggen: “Ik ben Joop van Joop Janssen ICT.

2. Wat doe je en voor wie?

Daarna vertel je wat je doet en voor wie. Dat is meer dan alleen “Ik zit in de ICT.” Hier kun je bijvoorbeeld vertellen dat je MKB bedrijven in de regio Utrecht, onafhankelijk advies geeft over cloud computing.

3. Waarom moet de klant bij jou zijn?

Dit ingrediënt wordt vaak vergeten. Op het moment dat ik, als klant, iets met ICT wil gaan doen dan heb ik keuze uit meerdere partijen. Dan gaat de vraag spelen, waarom ik dan met jouw bedrijf zaken moet doen?

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Wat is jouw onderscheidend vermogen?

Het antwoord zit in hoe je werkt, hoe je met je klanten omgaat en waar je bedrijf voor staat. Als zzp’er heeft het ook altijd te maken met hoe jij bent als persoon. Dat maakt namelijk of de klant met jou zaken doet of met een ander.

Als je je pitch op orde hebt, dan kun je deze inzetten op netwerkbijeenkomsten, in je verkoopgesprek, op je LinkedIn-profiel en uiteraard op je website. Kortom de pitch is een belangrijk onderdeel voor het zakendoen als zzp’er.

Want als Joop mij niet in simpele bewoordingen kan vertellen wat hij doet, voor wie en waarom de klant bij hem moet zijn; dan kan ik nooit reclame voor hem maken binnen mijn netwerk.
Een gemiste kans voor Joop!

Avatar foto
Adinda Keizer

Adinda Keizer is eigenaar van Vindjeklant.nl en helpt zzp’ers bij het vinden van klanten. Veel ondernemers beginnen een bedrijf in iets waar ze goed in zijn en hebben moeite met het commerciële deel. De marketing en acquisitie. Adinda begeleidt op inspirerende wijze hoe ze dit kunnen aanpakken. Zij is de auteur van het Vindjeklantspel en coach bij IkStartSmart van de Kamer van Koophandel . Sinds 1 juni 2017 is Adinda regioambassadeur voor de Stichting ZZP Nederland, de grootste onafhankelijke belangenbehartiger voor zzp’ers.

Bekijk alle artikelen van Adinda Keizer →

Aanbevolen

Netwerken = net werken
Social media & netwerken
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Inkomen & risico | ZZP Barometer
5 tips om voortvarend te acquireren
Inkomen & risico
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
De perfecte pitch | Netwerken #3
Video's
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →