Checklist: voldoet jouw website aan alle eisen van deze tijd?

Checklist: voldoet jouw website aan alle eisen van deze tijd? | ZZP Barometer

Waar voldoet een goede website aan?

Ik ben alweer toe aan mijn vierde website. Zucht. De markt verandert, er is steeds meer kennis beschikbaar en ook ik ben veranderd. Het (laten) maken van een website is tijdrovend en vaak een ver van je bed show. Die onervarenheid kan je duur komen te staan! Daar komt nu een einde aan. Deze blog met checklist is speciaal voor diegenen die nog aan hun website moeten beginnen, of voor hen die niet tevreden zijn over hun website.

Ik heb hieronder speciaal voor jou een checklist gemaakt. Echt super handig en waardevol! Je kunt deze checklist gebruiken bij de selectie van een webbouwer of ter voorbereiding van het hele proces. Maar ook om te kijken of je huidige website wel aan alle eisen van deze tijd voldoet.

Het ontwerp

  • Is je doelgroep en belofte direct duidelijk? Denk aan de 2 seconden-regel; bezoekers kunnen in 2 seconden bepalen of ze een website wegklikken.
  • Is je belangrijkste aanbod goed in beeld en makkelijk te vinden?
  • Hoe is de aandacht voor jou persoonlijk op jouw website; leert de lezer jou kennen?
  • Is je website uitnodigend voor de juiste doelgroep?
  • Klopt de sfeer van de website met de sfeer van jouw bedrijf?
  • Is je website overzichtelijk, rustig en is er weinig ruis?

Content

  • Is alles wat op jouw website staat relevant voor jouw ideale klant?
  • Zijn de teksten kort, krachtig en makkelijk leesbaar en maak je gebruik van titels en tussenkoppen?
  • Is de tekst foutloos geschreven?
  • Communiceer je in de taal van je doelgroep?

Contact

  • Staan er contactgegevens op de homepagina? En zijn deze actueel en duidelijk zichtbaar?
  • Is er een duidelijke omschrijving van hoe het bedrijf te bereiken is?

Beeldmateriaal

  • Gebruik je beeldmateriaal dat inspeelt op emoties die passen bij de tekst?
  • Is er een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen?
  • Staan er video’s op?
  • Is je beeldmateriaal sfeervol, goed van kwaliteit en staan er blije mensen op?

Gebruiksvriendelijkheid

  • Heeft de website een logische indeling waardoor de lezer niet hoeft te zoeken? Is er bijvoorbeeld een logische menustructuur?
  • Laden alle onderdelen op jouw website snel, binnen 2 á 3 seconden?
  • Is je website responsive? Dus ook goed leesbaar op mobiele apparaten en tablets?
  • Staan er linkjes bij de tekst die verwijzen naar andere artikelen die hierop aansluiten? En werken alle linkjes op jouw website?
  • Is er een formulier om makkelijk vragen te stellen?
  • Staan er veelgestelde vragen met antwoorden op je website?

Om leads en verkopen te bevorderen

  • Ziet de bezoeker direct hoe hij iets kan boeken, kopen of een afspraak kan maken?
  • Gebruik je social media knoppen en klikken ze door naar de juiste pagina’s?
  • Is het inschrijfformulier voor de nieuwsbrief goed vindbaar?
  • Heb je een gratis weggever?
  • Staan er recensies op de website?
  • Is je onderscheidend vermogen duidelijk in beeld?
  • Is er een call-to-action knop op iedere pagina, die past bij het doel?
  • Reageer je op reacties, bedank je voor reacties en blijf je altijd positief?
  • Staan er eventueel logo’s, keurmerken of onderscheidingen van organisaties waarbij je bent aangesloten op de website?

Om goed gevonden te worden

  • Gebruik je social sharing knoppen om het delen van artikelen makkelijker te maken?
  • Verwijs je zelf actief naar jouw artikelen via social media en je nieuwsbrief?
  • Staat er een goede SEO plugin op jouw website, zoals bijvoorbeeld Yoast?
  • Gebruik je de juiste sleutelwoorden in je tekst en staan de juiste sleutelwoorden in de titels en tussenkoppen?
  • Werk je met meta-tags en titels-tags, en werk je met tags en categorieën voor elke pagina, foto of elk artikel op jouw website?

Beveiliging, rechten en plichten

  • Is de website goed beveiligd en maak je regelmatig back-ups?
  • Heb je een gebruikersnaam en wachtwoord die niet voor de hand liggend zijn?
  • Staan de algemene voorwaarden, als je die hebt, duidelijk op jouw website?
  • Staan er copyrights op de site?
  • Is er een cookiemelding als je gebruik maakt van Google Analytics?
  • Zijn de contact- en bedrijfsgegevens correct en compleet?

Indien van toepassing

  • Zijn de openingstijden in één oogopslag zichtbaar?
  • Is er een aantrekkelijk overzicht van wat er in de omgeving te doen is en is de agenda up-to-date?
  • Is de toegankelijkheid ten aanzien van mindervaliden helder?

En tot slot… wat je niet ziet maar wel moet weten

  • Heb je een doel voor iedere pagina en ieder artikel?
  • Kun je alles waarmaken wat er op je website staat?
  • Controleer je de basis van de website tenminste twee keer per jaar?

Deze checklist is een onderdeel van het boek: Geef je bedrijf een KICKSTART. Dit boek heb ik in mei 2017 gelanceerd en staat bol van handige tips.

Jolanda Wicherson
Jolanda Wicherson

Jolanda Wicherson is sinds 14 jaar ondernemer en de laatste jaren actief als ondernemerscoach. Ze helpt ondernemers in hun persoonlijke en zakelijke groei. Jolanda is bekend geworden door het  acquisitiebord, haar titel zakenvrouw van Flevoland 2015. Onlangs verscheen haar boek ‘Geef je bedrijf een KICKSTART: Klanten vinden en binden in de eerste vijf jaar van je onderneming’. Jolanda’s motto: begin maar gewoon…

 

Bekijk alle artikelen van Jolanda Wicherson →
FastFlex- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →