Overtuig jouw doelgroep met een unieke en doeltreffende uitleganimatie
Een uitleganimatie, of explainervideo, is een effectieve manier om jouw doelgroep te overtuigen van jouw product of dienst. Een goede animatievideo is kort en bondig, ziet er goed uit, en klinkt ook nog eens goed. Maar hoe maak je nu een effectieve uitleganimatie? Met dit stappenplan maak jij jouw video succesvol.
1. Een goed plan
Jouw dienst in korte tijd duidelijk en helder overbrengen bij jouw doelgroep, begint met een goed verhaal. Bedenk goed wat het doel is van de animatie. Wil je nieuwe klanten binnenhalen of zoek je een manier om simpel uit te leggen hoe iets werkt? Tekst of gesproken woord is vaak niet genoeg om een doelgroep in korte tijd te overtuigen. Mensen verwerken beelden in combinatie met gesproken tekst veel sneller. Bedenk goed wat jouw product uniek maakt.
2. Schrijf een videoscript
Een videoscript bestaat uit 2 onderdelen: wat we horen en wat we zien.
- Wat we horen: dit is het stuk tekst dat uiteindelijk wordt ingesproken door een voice-over, een professionele stem die kijkers weet te overtuigen. Houd het kort; minder dan 200 woorden is vaak een goede richtlijn. Zo weet je de boodschap binnen 75 seconden over te brengen bij je doelgroep. Wil je de animatie gebruiken voor intern gebruik binnen de organisaties ter vervanging van een powerpoint, dan mag het vaak wel wat langer duren. Het hoofddoel is dan informeren en niet verkopen.
- Wat we zien: per stukje tekst noteer je wat er in beeld moet worden gebracht. Dit kan erg lastig zijn en soms moet je een beetje out of the box denken. Bij het maken van een goed script is het vaak handig een specialist te vragen.
3. Kies een fijne stem
De stem die jouw verhaal vertelt moet aanspreken bij jouw doelgroep en aansluiten op de identiteit van jouw organisatie. Dit kan een zware, stoere mannenstem zijn, maar in veel gevallen kan een vriendelijke vrouwenstem een betere keus zijn. Denk hier goed over na. Op internet vind je genoeg voice-overs.
4. Het maken van een opvallende animatie
Er zijn tools op de markt om zelf een animatie te maken. Echter levert dit niet altijd het beste resultaat op, kost het veel tijd en vaak ligt jouw specialiteit ergens anders. Een goedkope animatie kan interessant zijn vanwege een beperkt budget, maar houd er rekening mee dat dit vaak duurkoop is. Een animatie die uiteindelijk zijn doel niet bereikt heeft nog weinig nut. Investeren in een goede animatie betekent dat je hier jaren gebruik van kunt maken en de kosten hiervan vrij snel terug kan verdienen. Zorg daarom dat jouw animatie tijdloos is. Kijk uit met jaartallen en cijfers die snel kunnen veranderen. Dit kan extra kosten opleveren bij het laten aanpassen hiervan. De prijzen van op maat gemaakte uitleganimaties liggen tussen de 3.000 en 12.000 euro. Kijk goed naar recent werk van aanbieders. Dit geeft een helder beeld van het te verwachten eindresultaat van jouw eigen unieke animatievideo.
5. Maak er gebruik van
Mooi. Je hebt geïnvesteerd in een prachtige animatievideo die jou veel resultaat gaat brengen. Echter begint het grote avontuur hier pas. Zorg voor een goede online verspreiding van jouw animatievideo of zorg ervoor dat deze een duidelijke plek krijgt op jouw website. Gebruik de animatie als pitch of verstuur een heldere nieuwsbrief met jouw animatie.