“Blijvend meer plezier in het ondernemerschap”

Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Interview boek "Blijvend meer plezier in het ondernemerschap" | ZZP Barometer

Interview met Alexandra Smith over “zelfstandige mét plezier”

Het derde boek van Alexandra Smith is gelanceerd: “zelfstandige mét plezier”. Alexandra is neerlandica en theaterwetenschapper en inmiddels al tien jaar zelfstandig ondernemer. Sinds de publicatie van haar laatste boek “100 dagen dankbaarheid” dat een vervolgserie kreeg in nrc.next, verzorgt ze ook inspiratieworkshops voor zzp’ers. Door zzp’ers te motiveren en hun onderneming efficiënter, doelgroepgerichter en met passie te laten runnen, probeert Alexandra haar steentje bij te dragen aan een gezonder ondernemersklimaat.

Alexandra Smith (1975) groeide op in Amsterdam. Na de mavo haalde ze haar middenstandsdiploma en belandde ze uiteindelijk bij Radio 10 Gold. Hier bloeide haar passie voor communicatie op. Vanaf haar 26e ging ze zowel Nederlands als theaterwetenschap studeren. Als theaterwetenschapper bestudeer je alles wat betekenis heeft, in het theater en daarbuiten. Woorden hebben betekenis, maar dingen en symbolen ook. Zet ze bij elkaar en ze roepen een emotie op of ze zetten je aan het denken. Alexandra heeft dit toegepast in elke mogelijke vorm en discipline. In verhalen, boodschappen, theater, presentaties, en ook in haar boeken. Ze heeft ervaring met radio, televisie en magazines. Daarnaast werkt ze ook als model en (trainings)acteur, waardoor ze weet hoe het is om onderdeel van een verhaal te zijn.

Eigen bedrijf: Fabel

Na haar studies richtte ze haar bedrijf ‘Fabel’ op van waaruit ze de afgelopen tien jaar veel zzp’ers coachte met hun ondernemerschap. Als verhaalcoach en trainer ‘storytelling’ helpt ze dagelijks grote, internationale organisaties, incl. het Europees Parlement, met verhalen, pitches en presentaties. Alexandra legt uit: “Bij alles wat ik doe stel ik de vraag: hoe wordt dit verhaal met welk beeld, gedrag of middel krachtiger? Uiteindelijk leidde dit tot het ontwikkelen van de Fabel-aanpak, waarmee ik startende ondernemers, TEDx-sprekers en vele schrijvers binnen en buiten het bedrijfsleven met plezier heb gecoacht. Met Fabel geef ik schrijftrainingen en trainingen ‘storytelling’ in Amsterdam en daarbuiten.”

Idee voor een boek

In 2015 behaalde Alexandra het certificaat van de cursus The science of happiness aan de University of Berkeley. Nadat ze deze gelukslessen ging toepassen in haar werk als ondernemerscoach en verhaalcoach, kreeg ze het idee voor haar boek “Zelfstandige mét plezier”. Hoe zou je leven als ondernemer eruitzien als je elke dag precies weet waar je mee bezig bent en waarom je hier gelukkig van wordt? Het boek biedt zzp’ers de kans om hun ondernemerschap naar een hoger plan te tillen en zelf te bepalen hoe hun persoonlijk succes eruitziet met als resultaat: blijvend meer plezier in het ondernemerschap.

Om Alexandra Smith als ondernemer iets beter te leren kennen, haar beweegredenen te doorgronden en te ontdekken wat haar missie is, een interview met haar.

1. Hoe en waarom ben je ondernemer geworden?

In geen enkele baan had ik het gevoel dat ik al mijn talenten en interesses kwijt kon. Ook merkte ik dat ik graag dingen op mijn manier wilde doen en niet op de manier van mijn leidinggevenden. 😉 Vrij snel nadat ik me inschreef bij de Kamer van Koophandel gebeurde er van alles in de privésfeer. Dit versnelde de stap naar fulltime ondernemerschap. Ik doe nu alles op mijn manier en zet al mijn talenten in. Nooit spijt van gehad.

Heb jij jouw missie, visie en strategie op een rij? Download deze gratis checklist

Jij kan als freelancer, interim professional of (z)zp’er moeite hebben met het opstellen van je missie, visie en strategie. Download onze gratis checklist en krijg hulp bij het opstellen van jouw missie, visie en strategie.

Meer info

2. Wat doe je precies? En wat is je missie?

Ik ben verhaalcoach en ondernemerscoach en geef o.a. trainingen storytelling. Voor kleine én grote (internationale) organisaties. Mijn missie is mensen stimuleren om hun talent in te zetten en ze helpen hiermee dienstbaar te zijn voor anderen. Ik vind het zonde als mensen talent niet inzetten. Dat vind ik een gemiste kans voor de rest van de wereld. Iedereen heeft iets unieks, ook al doe je op papier hetzelfde als je concurrent.

3. Hoe ben je op de titel van jouw boek gekomen?

Er is veel positiefs aan het ondernemerschap, zoals vrijheid en je talent een platform kunnen geven. Maar niemand leert je vooraf hoe je om moet gaan met teleurstellingen of hoe je discipline ontwikkelt. Veel “succesgoeroes” claimen dé methode voor iedereen te hebben. Maar daar geloof ik niet zo in. Er zijn te veel verschillende soorten zzp’ers. Met dit boek laat ik mensen heel erg bij zichzelf onderzoeken wat en waarom bij ze past. Ook geef ik tips om gemotiveerd te blijven op basis van je persoonlijke succesdefinitie.

4. Wat wil je bij de zzp’er bereiken met dit boek?

Dat ze zich goed voelen over wat ze doen, de tools in handen hebben om om te gaan met tegenslagen, meer slagingskans hebben voor het bereiken van hun doelen en zich niet laten intimideren door anderen die succesvoller zijn (of ogen).

5. Door wie ben je geïnspireerd bij het schrijven van jouw boek?

Een bron van inspiratie vond ik de studie gelukswetenschap die ik volgde. Ik merkte dat ik deze lessen goed kon doorvoeren in de stof van het boek. Verder word ik dagelijks geïnspireerd door iedereen met wie ik samenwerk of de mensen die ik mag coachen. Maar ook door vrienden en familie. En natuurlijk mijn eigen ervaringen als zzp’er in crisistijd.

6. Wanneer is jouw boek succesvol?

Bij mijn vorige boek zei ik: als het één iemand raakt en helpt is het al een succes. Nu zeg ik: als het een bestseller wordt. Want dan heb ik ontzettend veel zzp’ers geholpen om hun talent in te zetten op een manier die voor hen kansrijk is, dienstbaar is en hén gelukkig maakt. Als ik dat kan doen, is dat zo dicht bij mijn levensmissie dat ik daar zelf diep gelukkig van kan worden.

7. Wat is jouw favoriete (ondernemers)boek? En waarom?

Dat vind ik een lastige vraag omdat ik er echt ontzettend veel heb gelezen. Uiteindelijk kom ik dan uit bij een boek dat geen ondernemersboek is. Dat is De Alchemist van Paolo Coelho. Dat boek stimuleert in al zijn eenvoud iedereen om zijn legende te leven en te doen wat je gelukkig maakt. Als ondernemer heb je écht de vrijheid om hier gehoor aan te geven. Ik heb het zeker 8 keer gelezen en ik weet heel zeker dat ik het nog een paar keer ga lezen.

8. Tot slot… wat is jouw belangrijkste tip voor de zzp’er?

Weet wie je bent, waar je voor staat en waar je waarom naartoe wil. Zeg vervolgens nee tegen alles wat je daarvan afbrengt en ja tegen alles en iedereen die eraan bijdraagt.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Aanbevolen

Ben jij als zzp’er te veel gefocust op je doelen? | ZZP Barometer
Ben jij als zzp’er te veel gefocust op je doelen?
Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
3 tips van een succesvolle ondernemer
Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →