Hoe geef je een betere presentatie als zzp’er?

Een goede voorbereiding is het halve werk voor je presentatie

Een goede voorbereiding is het halve werk

Als je tegen iemand zegt: ‘wil jij even een presentatie geven?’ krijgen de meeste mensen al vlekken in hun nek. Presenteren staat dan ook op nummer twee genoteerd in de lijst van grootste angsten van de mens. Op nummer één staat overigens angst voor spinnen of spinachtigen en de dood staat pas op nummer tien. De angst voor (jezelf) presenteren valt onder de categorie ‘sociale fobie’, oftewel angst hebben om verkeerd beoordeeld te worden door anderen. Veel mensen hebben een (milde) vorm van sociale fobie. Er zijn maar weinig mensen die er echt van houden om publiekelijk te spreken. Toch doen we het vaker dan we zelf doorhebben…

De dagelijkse presentatie

Dagelijks wordt er in een face-to-face situatie aan ons gevraagd, (1) “hoe gaat het met je?”, (2) “wat doe jij voor de kost?” of (3) “hoe gaat het op je werk?” Eigenlijk begin je op dat moment al met een vorm van presenteren.

  1. “Hoe gaat het met je?” lijkt makkelijk, omdat je snel schakelt in je hoofd. Het antwoord op deze vraag hangt af van verschillende aspecten. Bijvoorbeeld, hoe goed ken je deze persoon en hoeveel laat je van jezelf zien?
  2. “Wat doe jij voor de kost?” nodigt je uit te pitchen. Deze vraag wordt vaak vergeten voor te bereiden, waardoor je tijdens een verjaardag of zakelijk event gaandeweg de inhoud van je antwoord aan het formuleren bent. Of je gooit er gewoon een standaard riedel uit.
  3. Met de vraag “hoe gaat het op je werk?” ga je al wat meer gecalculeerd het antwoord in. Bovendien is dat antwoord sterk afhankelijk van waar jij staat in jouw (ondernemers)proces of baan en wie er tegenover je staat.

Kortom: de inhoud van je dagelijkse antwoorden (lees: presentaties) gaat bijna automatisch. Enigszins onbewust en vaak onvoorbereid. Pas als we een presentatie voor een groter publiek moeten geven, gaan we ineens nadenken over de eerste indruk, inhoud, de structuur van ons verhaal, timing, humor, presentatievorm, kleding, enzovoort. Dan lijkt alle spontaniteit ineens verdwenen en schieten we in de stress.

Wat houden een persoonlijke en zakelijke presentatie eigenlijk in?

Een persoonlijke presentatie is met name hoe jij jezelf presenteert. Je houding, kleding, lichaamstaal, uitstraling en hetgeen je vertelt en de emotie waarmee je dit overbrengt. Een zakelijke presentatie is een presentatie die je houdt over het werk dat je doet, je functie, bedrijf, service of product. Deze twee vormen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en kunnen elkaar versterken, maar ook afbreken. Beide moeten dus goed in balans zijn voor de ideale (zakelijke) presentatie.

Een van de meest gemaakte fouten tijdens een presentatie is een slechte voorbereiding. Ik kan je een aantal voorbeelden noemen, maar dat kun je zelf waarschijnlijk ook. Hoe ondervang je dit nou? Voor zowel een persoonlijke als een zakelijke presentatie geldt:

  1. Houd rekening met de dresscode.
  2. Zorg voor een actieve spreekhouding zowel zittend als staand.
  3. Heb je verhaal paraat in een korte bondige vorm en stem die af op de behoefte: ik kom iets halen of ik kom iets brengen.

Hoe presenteer jij jezelf?

Houd rekening met de dresscode zodat je persoonlijke presentatie goed uit de verf komt. Zorg wel dat jij je er comfortabel bij voelt. Dat straal je dan ook meteen uit. In een galajurk, te bloot zomerjurkje of op strandslippers zal je op een zakelijke bijeenkomst uit de toon vallen. Tevens zal je geloofwaardigheid afnemen.

To the point

Inhoudelijk is het voor je persoonlijke presentatie belangrijk om van tevoren na te gaan waar je naar toe gaat: is het iets waar je actief aan deelneemt? Daarna is het belangrijk dat je nadenkt over jouw verhaal: wie ben jij, wat doe jij en wat kan jij voor een ander betekenen? Of is het een gelegenheid waar je informatie komt halen? Dan bedenk je van tevoren welke informatie je wilt weten, wat jouw vragen zijn en wat verder het doel van jouw aanwezigheid is.

Ook je zakelijke presentatie valt of staat met de juiste voorbereiding. Bedenk hier wat het doel, onderwerp en de kern van je presentatie zijn en wat jij wilt bereiken bij het publiek. Handig is om vooraf te inventariseren wie het publiek is zodat je weet hoe je jouw publiek moet aanspreken.  Schrijf van tevoren alles op. Maak dan een kort en bondig verhaal dat je een paar keer hardop oefent. Je kunt ook aan een vriend vragen om feedback op je verhaal te geven zodat je het kan aanscherpen.

Succes met bovenstaande tips. Wil je geholpen worden met de voorbereiding van jouw perfecte pitch, jouw persoonlijke of zakelijke presentatie? Doe dan de Sales Pitch Stop in een 1-op-1 sessie via www.fabiennedevries.nl. En laat dit jouw nieuwe motto zijn: “wie zich vergeet voor te bereiden, bereidt zich voor om vergeten te worden!”

Fabienne de Vries
Fabienne de Vries

Fabienne de Vries is presentatie- en pitchcoach. Vanaf haar 21ste heeft zij met veel passie gewerkt in de media en het bedrijfsleven. Hier merkte zij dat er veel overeenkomsten zijn tussen de mediawereld en het bedrijfsleven, met name als het gaat om ‘sales en presenteren’. Haar ervaringen vormden een bron van inspiratie om andere mensen te gaan trainen ter verbetering van hun presentatietechnieken en podium optredens.

Bekijk alle artikelen van Fabienne de Vries →
Apppwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →