Hoe verreken je de kosten voor een Virtueel Assistent?

Hoe verreken je de kosten voor een Virtueel Assistent in jouw diensten? | ZZP Barometer

Maak een financieel plaatje voor jouw doel

De inzet van een Virtueel Assistent kost natuurlijk geld. Zeker als je diensten levert, heb je amper hoge kosten binnen je bedrijf. Voor je gevoel kan het inhuren van een VA een hoge kostenpost zijn. Hoe verdien je deze kosten terug? Of hoe zet je een VA zodanig in dat hij of zij zich terugverdient?

Het inzetten van een VA maakt dat je je tijd effectief aan klanten kunt besteden. Dat je zoveel mogelijk declarabele uren hebt en zo min mogelijk je tijd besteedt aan operationele taken. Aan werkzaamheden die wel belangrijk zijn, maar je feitelijk niet à la minute omzet opleveren.

Maar is dit wel het goede moment? Kost de VA niet teveel geld t.o.v. hetgeen het oplevert? Als jij echter jouw droom, jouw toekomstvisie, jouw doel wilt bereiken, is het juist slim dat jij jezelf vrijspeelt om dat doel te bereiken. Dus is de inzet van een virtuele assistent wezenlijk.

Om de kosten van je VA terug te verdienen, adviseer ik je de volgende 4 stappen uit te werken.

Stap 1: hoeveel moet je verdienen?

Wat heb je aan omzet nodig om je vaste kosten te kunnen bekostigen? Om van je bedrijf te kunnen leven? Hoeveel heb je nodig om te kunnen investeren in je toekomstvisie? Maak een financieel plaatje op jaarbasis. Vervolgens kan je het onderverdelen op kwartaalbasis en zelfs maandbasis. Afhankelijk van je diensten of producten zullen er vast pieken in een jaar zijn, waarin je meer of minder omzet draait.

Stap 2: hoeveel klanten heb je nodig?

Als je weet hoeveel omzet je nodig hebt, kan je ook een berekening maken hoeveel klanten je nodig hebt. Dat geeft je veel inzichten omdat je het hierdoor exact weet hoeveel klanten je zoekt om je omzetdoel te halen.

Automatisch komen we hierdoor op stap 3.

Stap 3: waar sta ik nu?

Doordat je weet hoeveel omzet je nodig hebt en hoeveel klanten, kan je vervolgens bekijken waar je nu staat. Hoeveel omzet heb je al gemaakt? Haal je je jaaromzet? Zo niet? Dan gaan we naar stap 4.

Stap 4: welke acties moet jij zetten om je doel te bereiken?

Moet je je gaan focussen op marketing? Kan je je diensten slimmer inregelen waardoor je meer klanten tegelijk kunt dienen? Of doe je nog teveel handmatig, wat je teveel tijd kost, en is digitaliseren met behulp van online tools de oplossing? Wat heb je nu nodig om je doel sneller te bereiken?

Als je dat weet, kan je vervolgens kijken hoe een VA je daarbij kan helpen. Zo weet je meteen welke taken je nu aan een VA zou willen uitbesteden en welke vaardigheden en kwaliteiten je in de VA zoekt. Bespreek met de VA:

  • Hoeveel tijd hij of zij nodig heeft;
  • Wat het kostenplaatje is.

Als je weet wat de inzet van de VA kost, kan je bepalen hoeveel extra klanten je nodig hebt om dit te bekostigen. Een andere optie is om de prijs van je diensten te verhogen zodat je de VA hiervan kunt betalen. Dat zal niet zo’n hele hoge stijging zijn wanneer je dit kunt verdelen over al je klanten.
Het voordeel is dat je op voorhand weet wat de investering in een VA kost en hoe je dit verrekent in je diensten. Daarmee maak je een volgende stap in het verwezenlijken van je droom.

Petra Fehring
Petra Fehring

Petra Fehring is sinds 2008 zelfstandig ondernemer en heeft in 2013 de Academie voor Virtueel Professionals opgericht. De Academie is de eerste opleiding in Nederland en België waarin trainingen aangeboden worden voor Virtueel Assistenten (VA), Virtueel Professionals (VP) en Virtueel Managers (VM). Nieuwe beroepen in een nieuw ontstane markt voor professionals die weten dat ze meer in hun mars hebben, het heft in eigen hand nemen en zelfstandig ondernemer worden.

Bekijk alle artikelen van Petra Fehring →
Appwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →