Focus: de weg naar jouw zzp-doel

Avatar foto Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Focus: de weg naar jouw zzp-doel | ZZP Barometer

Ben jij gefocust op hoofd- of bijzaken?

Je hoort tegenwoordig heel vaak het woord focus vallen. Het wordt te pas en te onpas gebruikt. ‘Je moet je meer focussen’, ‘je focus is niet goed’ of ‘ik ben totaal gefocust’. Maar wat houdt focus nu precies in, waarom heb jij het als zzp’er nodig en hoe krijg jij die goede focus?

Wat is focus?

Focus betekent simpel gezegd: scherpstellen. In de fotografie is dat duidelijk genoeg. Als de lens niet goed scherp gesteld is, is het beeld vaak wazig. In ieder geval niet helder genoeg. Dat betekent dat je niet goed kunt zien wat het is. Vertaalt naar het gedrag van mensen houdt het in dat als de focus niet juist is, wij gedrag laten zien dat niet ten gunste is van wat we zouden willen zien. Focus gaat hier veel meer om de ‘mindsetting’ dan om letterlijk datgeen wat we zien met onze ogen. We kunnen met onze ogen dicht namelijk heel gefocust zijn.

Waarom is focus zo belangrijk?

Op het moment dat jij als zzp’er je doelen wilt behalen, is focus hebben essentieel. Uiteraard heb je meer dingen nodig zoals kennis, kunde, doorzettingsvermogen en discipline. Maar als jij je einddoel niet goed helder hebt, kan jij op een gegeven moment geen verschil meer maken tussen hoofd- en bijzaken. Je focus gaat van links naar rechts en van boven naar beneden. Alles lijkt wel belangrijk en je ziet opeens veel meer obstakels. Dit kost ontzettend veel energie. Vaak ziet men op dit soort momenten vlucht- en uitstelgedrag ontstaan. Door de vaak onbewuste frustratie over het niet goed kunnen focussen op het onduidelijke einddoel, loopt men weg van de werkplek. Je gaat koffiedrinken, wat eten, door Facebook scrollen, e-mail lezen enzovoort. Je hebt in ieder geval niet het geduld om je aandacht te blijven geven aan dat einddoel. Door wel je focus te hebben, gaat het werk veel sneller, krijg je meer inspiratie en heb je meer creativiteit.

Hoe komt dit?

Mijn ervaring is dat het heel vaak te maken heeft met een verlies van inspiratie. Je drijfveer is even van je radar af. Op het moment dat de inspiratie verdwenen is of op z’n minst naar de achtergrond verdreven is, is focus houden nagenoeg onmogelijk. Dat is zonde, want iedereen herkent het gevoel van totaal gefocust zijn. De tip is dan ook om 1 stap terug in de LIFE-formule te gaan. Zorg dat je jouw inspiratie en jouw drijfveer weer helder voor ogen hebt. Scherpstellen begint daar. Iedereen kent dat fijne gevoel dat je tijd en ruimte om je heen vergeet. Het maakt niet uit of er lawaai om je heen is, jij hebt en geeft 100% aandacht aan je doel en dat maakt je ontzettend scherp en krachtig.

Ik was bezig met mijn boek ‘Het realiseren van je ondernemersdoelen’ aan het schrijven. De drie weken voor de deadline kregen we nieuwe buren die elke dag bezig waren met slopen. Doordat ik zo gefocust was, hoorde ik nauwelijks al dat lawaai. Terwijl de hele buurt gek werd van die machines. Ik wist wat ik wilde en waar ik mee bezig was. Al mijn aandacht was bij het schrijven en niet bij die verbouwing.

Aandacht

Als dat toch niet lukt, dan heb je eerst nog iets anders te doen. Je moet nogmaals opnieuw 1 stap terug in deze LIFE-formule, namelijk naar Leiderschap.

Hier neem jij de 100% verantwoordelijkheid terug voor je eigen gedachten, overtuigingen, gevoelens, acties en de resultaten die daaruit voortkomen. Gebrek aan focus heeft voor 99% te maken met verkeerde aandacht. En aandacht geven is niets anders dan dat waar jij aan dacht. Dus welke gedachten heb je op dit moment over dat doel? Waar denk jij aan? In hoeverre houdt jou dit nu tegen om je einddoel te halen?

Door deze 100% verantwoordelijkheid terug te pakken, kan je vervolgens weer aandacht geven aan je inspiratie die belangrijk zijn voor jou als zzp’er. Waarom wil je dit allemaal doen? Wat levert het je op? Als dat helder is, ontstaat vanzelf de focus die jij weer nodig hebt om je einddoel te realiseren.

Avatar foto
Arturo Massaro

Arturo Massaro is internationaal trainer, coach en spreker, oprichter van de Dreamschool en auteur van het boek ‘Het realiseren van je ondernemersdoelen.’. In 2001 kreeg hij letterlijk een droom om trainer te worden en zegde hij zijn baan als manager bij een groot energiebedrijf op. Sinds 2002 geeft hij wereldwijd trainingen in Leiderschap, Teambuilding en Communicatie. Vanaf 2015 helpt hij met zijn Dreamschool ondernemers om hun visie, droom en doel te realiseren. In 2017 is hij de winnaar van de publieksprijs bij de Freelancer of the Year Awards. Daarnaast is Arturo schrijver van het boek Experttips voor het realiseren van je ondernemersdoelen.

 

Bekijk alle artikelen van Arturo Massaro →

Aanbevolen

Managementboek.nl - Philip van Coevorden - ZZP Barometer
"Focus is onmisbaar"
Opinie
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer succes als zzp'er door zelfcompassie | ZZP Barometer
Meer succes als zzp'er door zelfcompassie
Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Fotoosonline.nl - Pauli Langbein - ZZP Barometer
"Focus je op één ding"
Opinie
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →