4 tips voor het verzamelen van recensies

4 tips voor het verzamelen van recensies | ZZP Barometer

Laat zien wat anderen van jou vinden

Het is tijd om te oogsten! Kijk eens wat je allemaal hebt gedaan het afgelopen half jaar als zzp’er. Verzamel recensies van jouw klanten. Recensies zijn goud waard en zorgen ervoor dat potentiële klanten sneller voor jou kiezen. Maar hoe verzamel je zoveel mogelijk recensies? In dit artikel worden handige tips gedeeld. 

Heb jij jouw missie, visie en strategie op een rij? Download deze gratis checklist

Jij kan als freelancer, interim professional of (z)zp’er moeite hebben met het opstellen van je missie, visie en strategie. Download onze gratis checklist en krijg hulp bij het opstellen van jouw missie, visie en strategie.

Meer info

Tip 1 – Recensies vragen en blijven vragen

Vraag jouw tevreden klanten zo snel mogelijk na afloop van een opdracht, of het liefst nog tijdens de opdracht, om een recensie. Denk je dat je klant nog niet helemaal tevreden over jou is? Los dan eerst de problemen op voordat je om een recensie vraagt. Ga er vanuit dat je bij iedere opdracht vraagt om een recensie (of dat een klant uit zichzelf een recensie over jou schrijft). Dit houd je scherp en zorgt ervoor dat je het niet vergeet. Zet het vragen om recensies op je actielijst! Vraag het liefst tijdens een persoonlijk gesprek om een recensie. Stuur in ieder geval niet maanden na afloop van de opdracht nog eens de vraag. De kans dat je dan nog een reactie krijgt is heel klein.

Tip 2 – Help met de inhoud

Wil je tips geven over wat klanten kunnen schrijven in een recensie? Vraag dan vooral naar het resultaat waar zij tevreden over zijn. Dat spreekt het meest aan. Veel mensen vinden het lastig om een stukje te schrijven. Probeer dan of je telefonisch wat vragen mag stellen en maak zelf een tekstvoorstel. Dat leg je vervolgens ter controle nog even voor.

Tip 3 – Maak het zo makkelijk mogelijk

Bespreek met de klant welk type recensie hij of zij het liefst voor jou wil maken: een stukje tekst, een Facebook of Google recensie of een LinkedIn aanbeveling. Help je klant eventueel op weg als het ingewikkeld is. Maak het schrijven van een recensie zo gemakkelijk mogelijk.
Soms ontvang je een mail waarin precies staat waarom een klant zo blij met jou is. Vraag dan meteen of je die tekst mag gebruiken voor een recensie op jouw website. Dat kost je klant dan geen tijd meer en jij hebt een recensie die heel natuurlijk overkomt.

Wat zijn jouw Unique Selling Points (USPs)? Download deze gratis checklist

Jouw eigen propositie is binnen jouw branche erg belangrijk. Je USP helpt daarbij onderscheidend en concurrerend te zijn. Download deze checklist en zorg ervoor dat jij bewust bent van jouw USPs.

Meer info

Tip 4 – Plaats alle recensies ook op je website

Een stukje tekst kan je eenvoudig op je website plaatsen, bijvoorbeeld op een speciale pagina die je hiervoor aanmaakt of bij het product waarover de recensie gaat. Vraag of je er ook een foto bij mag tonen. Dat spreekt wat meer aan. Het plaatsen van Facebook, Google of andere soorten recensies op je (WordPress) website kan technisch wat lastiger zijn. Zoek je hier meer uitleg over? Bekijk dan op mijn website het artikel.

Daphne de Gouw
Daphne de Gouw

Daphne de Gouw maakt WordPress websites voor kleine ondernemers (o.a. zzp’ers, coaches, therapeuten, stichtingen). Zij doet dit onder haar bedrijfsnaam ‘MetDaphne’ sinds 2012. Daphne besloot na bijna 20 jaar werken aan intranet en internet projecten bij diverse organisaties haar eigen onderneming op te richten. Alle kennis en ervaring op het gebied van online communicatie gebruikt zij nu bij het maken en onderhouden van websites voor (startende) ondernemers.

Bekijk alle artikelen van Daphne de Gouw →
Easystaff - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →