Hoe maak je een unieke online ervaring voor jouw klanten?

Avatar foto Apps, software en tools
Page 1 Created with Sketch.
14 Shares
Hoe maak je een unieke online ervaring voor jouw klanten?

Online marketing en Sales Funnel is de sleutel voor zzp’er

In dit artikel ga jij ontdekken hoe je een compleet unieke online ervaring kunt creëren voor jouw bedrijf zonder technisch gedoe of grote investeringen. Waar we jou in het vorige artikel hebben meegenomen in het concept van “Old versus New”. Laten wij jou nu zien hoe je met het nieuwe model tijdrovende stappen kunt automatiseren. In dit artikel laten wij jou zien wat deze stappen zijn door middel van een simpel en helder systeem. En dat voor elk bedrijf een uniek systeem – een unieke online ervaring mogelijk is.

Het oude model kost geld

Vroeger had je heel veel experts nodig om een online ervaring te creëren. Kijk maar naar een webdesigner, programmeur, data-analist, grafisch vormgever en allerlei soorten software. Dat is een behoorlijke grote investering waardoor het niet voor elke ondernemer is weggelegd. Dit soort investeringen is vaak alleen haalbaar voor grote bedrijven of MKB. En dan hebben we het nog niet eens over de extra investering om dit ook echt een “unieke” ervaring te maken.

Tegenwoordig hoeft dat gelukkig geen probleem meer te zijn. Er zijn kant en klare plug- en playsystemen ontworpen voor freelancers en zelfstandig professionals waarmee je door middel van een kleine investering een uniek en waardevol online systeem kunt krijgen voor jouw bedrijf. Wij hebben allerlei bedrijven onderzocht en zijn tot de conclusie gekomen dat er 16 soorten systemen zijn waar je elk business model onder kan verdelen.

Het universele frame van een online “funnel”

Voordat ik de 16 systemen ga benoemen wil ik je eerst meenemen in het universele frame werk voor het bouwen van een online ervaring (marketing en salesfunnel), want ondanks dat er 16 systemen zijn is het principe van elk systeem hetzelfde. Elk systeem doorloopt dezelfde basisstappen, waarna je bij elk systeem uiteraard nuances en variaties aanbrengt, afhankelijk van jouw doelgroep en businessmodel.

Als we kijken naar het genereren van nieuwe klanten zijn de volgende stappen belangrijk:

  • De juiste klant vinden
  • Connectie maken
  • Het juiste aanbod presenteren
  • De deal closen
  • Levering van je dienst

Nu gaan wij de acquisitie funnel erbij pakken, als voorbeeld, zodat we hier stap voor stap samen doorheen kunnen lopen.

Hoe maak je een unieke online ervaring voor jouw klanten? | ZZP Barometer

Stap 1 is “traffic” (website bezoekers). Dit kun je vanuit verschillende mediakanalen online en offline genereren.

Stap 2 is “de juiste preframe”. Het is van cruciaal belang dat jouw potentiele klant via de juiste preframe jouw wereld binnen stapt. Dat ze een helder beeld hebben van wie jij bent en waar je voor staat. Dit kun je doen door middel van bijvoorbeeld een artikel, een case study of een interview. Op deze manier laat je jouw potentiele klant op de juiste en gewenste wijze jouw systeem binnen.

Stap 3 is “de introductie”. Nu jouw potentiele klant jouw wereld binnen is gekomen is het belangrijk dat je jezelf voorstelt. Dat je laat weten dat jij het probleem en de pijnpunten snapt en dat jij de oplossing hiervoor hebt.

Wat je absoluut niet moet doen!
Waar we in het oude model de klant gelijk laten investeren door een product of dienst af te laten nemen, willen we hier de potentiele klant van gratis waarde voorzien waarmee ze gelijk effect zullen ervaren. Dit moet “aantrekkelijk” en “simpel” zijn en direct een resultaat afleveren zoals bijvoorbeeld een checklist, white-paper of infographic, etc. Dit kunnen ze ontvangen door hun naam en emailadres in te vullen.

Stap 4 is “verbinden”. Wat je hier wilt doen is connectie maken, door middel van bijvoorbeeld jouw persoonlijke verhaal, drijfveer, visie of missie te delen. Leg uit waarom het zo belangrijk is voor jou of jouw onderneming om deze klant verder te helpen. Schijnbaar hebben ze interesse in wat jij te bieden hebt. Je wilt in deze fase verdieping aanbrengen. Je kunt bijvoorbeeld een online training aanbieden waarin je dieper in gaat op de inhoud van wat jij te bieden hebt. Dit kun je doen door middel van een videoserie die bestaat uit 3 delen. Het doel van deze videoserie is om jouw “know” “like” en “trust” factor te verhogen.

  • Video 1 gaat over: wie ben je, wat doe je en wie is jouw ideale klant.
  • Video 2 benoemd: hier staan wij voor, zo pakken wij dingen aan, dit is onze werkwijze.
  • En video 3 laat zien: dit zijn de resultaten die wij behaald hebben en dit is wat het voor jou zou kunnen betekenen.

Uiteraard hebben wij hier een gedetailleerdere strategie en een uitgebreid script voor. Maar even de hoofdpunten voor jullie zodat helder is wat we bedoelen met Stap 4.

Stap 5 is “het aanbod”. Nu de potentiele klant jou heeft leren kennen, jou is gaan waarderen en vertrouwen, kun je jouw aanbod en de mogelijkheden presenteren. Er zal altijd een percentage zijn, van de mensen die jou content consumeren, die daarna voldoende informatie en vertrouwen heeft om bij jou de volgende stap te nemen. Zie het net als je voor het eerst naar de kroeg gaat – dan neem je die persoon ook niet gelijk mee naar huis. Dan ga je ook eerst een keer wat drinken of samen uit eten.

In principe kun je hier meerdere kanten op, afhankelijk van jouw productlijn en of dienstverlening.

Je kunt 2 kanten op:

  1. Direct iets leveren. Zoals bijvoorbeeld een fysiek of digitaal product.
  2. Een intakegesprek doen, wat meestal het geval is in B2B (business to business). Wat je dan wilt doen is een applicatie formulier aanbieden waardoor jij waardevolle data ontvangt voorafgaand aan het gesprek. Daarbij wil je ze gelijk de mogelijkheid geven om een afspraak in te plannen in jouw agenda. Scheelt heel veel tijd met heen en weer gebel of ge-mail.

En als laatste wil je ze laten weten dat het gelukt is, wil je de afspraak bevestigen en eventueel nog wat extra informatie of voorbereidende opdrachten geven. Er zijn hier natuurlijk nog meer varianten op, afhankelijk van jouw doelgroep en businessmodel maar dit zijn een beetje de meest gangbare. We willen het ook niet te ingewikkeld maken.

Er zijn 16 smaakjes beschikbaar

We hoorde regelmatig de vraag; “Ik wil ook zo’n systeem maar ik ben absoluut niet technisch, kunnen jullie mij daarmee helpen?” Omdat de vraag zo enorm steeg de afgelopen jaren hebben wij gekozen voor een volgende stap.

Wij hebben deze kant en klare Marketing en Sales Funnels in 16 categorieën gebouwd. Hier helpen wij dagelijks met heel veel plezier onze klanten mee. Er is een plug en play systeem (funnel) voor de volgende branches:

  • Business to Business
  • Productlancering
  • Coach / therapeut
  • Acquisitie
  • Retail
  • Creatieveling (videograaf, fotograaf, designer)
  • Live evenementen / trainingen / workshops
  • Webinar / Webclass / online presentatie
  • Artiest / Kunstenaar
  • Auteur / Spreker
  • Maatwerk (product of dienst)
  • Social (non profit stichting of goede doelen)
  • Mastermind (High Level Mastermind)
  • Challenge
  • Membership (Netflix, Spotify, Adobe)
  • Complete online leeromgeving (online academy)

Voor elke sector een plug en playsysteem mogelijk

Je ziet dat voor elke business een plug- en playsysteem mogelijk is! Het enige wat je hoeft te doen is 1 van de 16 smaakjes kiezen en “you’re good to go”! Wat je dan vervolgens slechts nog maar hoeft te doen is dit systeem inkleuren naar jouw smaak, met jouw logo, jouw foto’s, jouw teksten en jij hebt jouw unieke online systeem.

Maak jouw leven makkelijker als zzp’er!

Dit is zo simpel, als je een worddocument kan typen, dan lukt het je zeker om dit Plug en Play Systeem naar jouw smaak in te kleuren. Wij hebben alle techniek en al het moeilijke gedoe al voor je geregeld! Wacht niet langer en zorg dat jij ook een unieke online ervaring creëert voor jouw klanten.Wil je eerst even kijken wie wij zijn? Waar wij voor staan? En wat wij te bieden hebben? Dat begrijpen wij. Wij helpen je graag verder.

Ons unieke aanbod voor jou als zzp’er:
Meld je vrijblijvend aan voor de eerstvolgende kosteloze Funnel Challenge.

Hoe maak je een unieke online ervaring voor jouw klanten? | ZZP Barometer
Avatar foto
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →

Dit zijn de beste softwareprogramma’s van 2021 voor zzp'ers :



e-Boekhouden.nl

Visma

Rompslomp.nl

DigiBTW

MoneyMonk

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →