5 tips voor het formuleren van je zzp-merkwaarden

5 tips voor het formuleren van je zap-merkwaarden | ZZP Barometer

Onderscheidend zijn bepaalt je succes

Klanten kunnen kiezen met wie ze zaken doen. Er zijn veel zzp’er die hetzelfde product of dezelfde dienst aanbieden. Dan rijst al gauw de vraag: “waarin ben jij anders dan alle anderen die doen wat jij doet?” Vaak volgen dan antwoorden die te maken hebben met de inhoud van de werkzaamheden dus wat de ondernemer levert of doet.

Waarom moet de klant bij mijn bedrijf zijn?

De klant weet allang wat hij nodig heeft en heeft de keuze uit meerdere partijen. Daarom moet je jezelf niet de vraag stellen waarom een klant jouw product moet kopen, maar waarom moet de klant bij mijn bedrijf zijn?

Wat maakt jou als zzp’er uniek?

Deze vraag is voor veel ondernemers een lastige vraag. Want als het niet alleen om de inhoud gaat van wat je doet, dan moet je ineens jezelf in de schijnwerpers zetten. Veel ondernemers vinden dit niet prettig. Ze zijn bescheiden en willen zelf niet op de voorgrond staan. Echter dit is wel de reden waarom de klant specifiek met jouw bedrijf zaken wil doen.

5 tips voor Merkwaarden

  1. Hoe ga jij met je klanten om?
    Dit heeft te maken met normen en waarden die voor jou gelden in de manier hoe je met mensen omgaat. Wat zijn voor jou de belangrijkste factoren om prettig om te gaan met je klanten?
  2. Waarin ben jij anders dan de anderen?
    Wat zeggen mensen over jou? Dit heeft te maken met hoe je bent als persoon. Vraag aan je omgeving hoe ze jou zouden omschrijven.
  3. Wat is jouw manier van werken?
    Schrijf voor jezelf de volgorde op van werken. Begin vanaf het eerste contactmoment tot aan de factuur. Hieruit haal je vast iets bijzonders wat bij jouw manier van werken hoort.
  4. Wat is nu typisch iets van jou?
    Dit kan zijn in hoe je bent, wat je levert of hoe je zaken doet. Iets wat uniek is aan jou en wat dus altijd onderscheidend is ten opzichte van anderen.
  5. Denk vanuit je klant!
    Wij als ondernemers praten vaak vanuit onszelf. Bijvoorbeeld: “ik heb passie voor mijn werk”. Wat koopt je klant daarvoor? Wat heeft hij daaraan? Het gaat om een slag dieper. Door de passie voor je vak ben je waarschijnlijk heel erg enthousiast. En dat kan een reden zijn dat klanten graag bij jou komen.

Mocht je het lastig vinden om dit voor jezelf te bepalen, dan raad ik je aan om een coach in de arm te nemen die jou hierbij helpt. Je onderscheidend vermogen in kaart brengen is namelijk de basis van je bedrijf. Jouw merkwaarden zijn het startpunt voor je marketing en sales, want deze bepalen namelijk wat je gaat vertellen in een pitch, op je website en op social media.

Adinda Keizer

Adinda Keizer is eigenaar van Vindjeklant.nl en helpt zzp’ers bij het vinden van klanten. Veel ondernemers beginnen een bedrijf in iets waar ze goed in zijn en hebben moeite met het commerciële deel. De marketing en acquisitie. Adinda begeleidt op inspirerende wijze hoe ze dit kunnen aanpakken. Zij is de auteur van het Vindjeklantspel en coach bij IkStartSmart van de Kamer van Koophandel . Sinds 1 juni 2017 is Adinda regioambassadeur voor de Stichting ZZP Nederland, de grootste onafhankelijke belangenbehartiger voor zzp’ers.

Bekijk alle artikelen van Adinda Keizer →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →