Specificeer je doelgroep voor meer succes als zzp’er

Specificeer je doelgroep voor meer succes als zzp'er | ZZP Barometer

Hoe kies ik als zzp’er mijn specifieke doelgroep?

In 2004 startte ik met mijn bedrijf. Ik besloot zoveel mogelijk diensten aan te bieden. Ik was namelijk bang klanten te missen. Zo probeerde ik personeelsdiensten aan het MKB aan te bieden, wilde ik hoger opgeleiden binden om zich te vestigen in de regio, hielp ik jongeren begeleiden bij het vinden van een leerbedrijf en motiveerde ik vrouwen om vanuit eigen kracht in actie te komen. Het resultaat van een jaar lang ploeteren was: nul betaalde opdrachten. Kortom ik deed van alles een beetje als zzp’er en blonk nergens in uit.

Ontwikkel een expertstatus

Na enige tijd besloot ik om slechts één dienst in de etalage te zetten, namelijk vrouwen motiveren om vanuit hun kracht in actie te komen. En later werden dat de ondernemende vrouwen… Doordat ik me nog meer op één dienst ging focussen, werd ik daar steeds beter in. Door mijn omgeving erover te vertellen, erover te spreken en dagelijks te werken met vrouwen, ontwikkelde ik mijn expertstatus!

In de praktijk zijn er klanten die toch nieuwsgierig zijn naar wat ik nog meer in mijn winkel heb. Ze worden getriggerd door mijn ‘etalage’ en nemen dus de moeite om naar binnen te gaan en te vragen “doe jij ook…?” Afhankelijk van de vraagstelling ga ik daar dan op in.

Hoe kies je een specifieke doelgroep?

Kiezen voor een specifieke doelgroep is best moeilijk. Maak niet zomaar een keuze. Doe het namelijk weloverwogen en bovendien in kleine stappen.

Ik maakte destijds een lijstje waarin ik alle (karakter)eigenschappen van mijn ideale klant omschreef. Mijn ideale klant heeft de volgende (karakter)eigenschapen:

  • Onzekerheid
  • Hart volgen
  • Praktijk
  • Geld verdienen
  • Zzp’er
  • Marketing
  • Vrouw
  • Coaching
  • Talentvol
  • 42+
  • Hbo
  • Focus
  • Nog geen lef

Wie is nu jouw klant?

Om jouw specifieke doelgroep te formuleren is het raadzaam om te starten met het analyseren van je huidige publiek. Wie trek jij aan? Analyseer bijvoorbeeld op:

  1. Geslacht
  2. Leeftijdscategorie
  3. Gezinssituatie
  4. Woon- of werkregio
  5. Karaktereigenschappen
  6. Persoonlijke interesses
  7. Lichamelijke conditie
  8. Scholing
  9. Algemene kennis
  10. Beroepsgroep
  11. Financiële situatie
  12. Behoeftes
  13. Beperkingen
  14. Problemen
Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

Wie is de ideale klant?

Je ideale klant is die klant waarmee jij het allerliefste werkt. Waar je graag een stapje extra voor zet. Die jou ook op waarde weet te schatten, respectvol met jou als zzp’er omgaat en die bereid is je rekening te betalen. Het is de klant die je inspireert, waar je energie van krijgt en waar je niet aan hoeft te trekken om op één lijn te zitten. Als je met hem of haar werkt heb je er plezier in en lijkt alles gemakkelijker te gaan.

Vorm je letterlijk een beeld van die persoon en geef hem of haar een naam. Als je communiceert (online en offline) heb je letterlijk die persoon voor ogen. En ik kan je verzekeren: dat werkt super prettig. Je potentiële klant zal zich vervolgens herkennen in wat je zegt of schrijft en zal zich bovendien uiteindelijk tot jou aangetrokken voelen.

Jolanda Wicherson
Jolanda Wicherson

Jolanda Wicherson is sinds 14 jaar ondernemer en de laatste jaren actief als ondernemerscoach. Ze helpt ondernemers in hun persoonlijke en zakelijke groei. Jolanda is bekend geworden door het  acquisitiebord, haar titel zakenvrouw van Flevoland 2015. Onlangs verscheen haar boek ‘Geef je bedrijf een KICKSTART: Klanten vinden en binden in de eerste vijf jaar van je onderneming’. Jolanda’s motto: begin maar gewoon…

 

Bekijk alle artikelen van Jolanda Wicherson →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →