10 tips om succesvol te falen en te leren als een startup

Avatar foto Goed opdrachtgeverschap
Page 1 Created with Sketch.
8 Shares
10 tips om succesvol te falen en te leren als een startup | ZZP Barometer

Faal en leer als een startup

Business modellen van organisaties staan constant onder druk. Net als organisaties moeten zzp’er eigenlijk ook continu bezig zijn met hun eigen business model. Is wat ik nu doe ook in de toekomst nog steeds van meerwaarde? Dit zou een constant proces moeten zijn. Echter door de dagelijkse sleur van werkzaamheden lukt dat niet altijd. Dit geldt voor multinationals, MKB’s maar ook voor zzp’ers. Startups zijn daarentegen hun bestaansrecht vaak nog aan het valideren en hebben daardoor vaak meer focus op het scherp krijgen van het business model. In onderstaand artikel ga ik verder in op wat zzp’ers nu kunnen leren van hoe startups te werk gaan.

Wat maakt een startup succesvol?

Startups hebben vaak als kenmerk dat ze snel leren, snel vooruitkomen en snel falen om daar vervolgens weer van te leren. Een echte startup gaat over onbekende gebieden verkennen. Een startup gaat dus over het niet weten. Weten dat je het niet weet en dat dan ook accepteren. Dit staat haaks op hoe wij oorspronkelijk tegen ondernemerschap aankijken. Met doen alsof je de toekomst kan voorspellen en altijd maar gaan voor het zekere. Uitgaan van wat er is en wat we kennen. Startups laten zien dat dit anders kan. Als we kijken naar wat succesvolle startups nu zo succesvol maakt dan kunnen we een aantal zaken concluderen. Deze startups zijn vaak in staat om:

  • Een idee snel te vertalen naar een tastbaar product/dienst;
  • een zeer duidelijke visie te geven zonder dikke plannen te maken;
  • te visualiseren en daarmee naar hun klanten te gaan;
  • heel goed te luisteren en daardoor heel erg veel te leren;
  • te “falen” en dit te zien als onderdeel van het leren;
  • zo min mogelijk ‘waist’ te hebben;
  • alles is gefocust op datgene wat meerwaarde biedt;
  • een disruptieve revolutie binnen haar markt te veroorzaken.

Wat zou het mooi zijn als je als zzp’er dit ook zou kunnen. Daarom hieronder tien concrete tips om te ‘falen en leren’ als een startup:

Tip 1: Leer als een startup

Maak gebruik van nieuwe mogelijkheden om te leren. Startups hebben vaak geen budgetten voor trainingen en opleidingen en zoeken dus andere mogelijkheden. Zij doen gewoon online nieuwe skills en kennis op. Dit kan via online platformen zoals Udemy maar het kan zelfs bij Universiteiten via een zogenaamde MOOC. MOOC staat voor Massive Open Online Course; een online-cursus waarvoor iedereen zich mag inschrijven. Zie edX.

Tip 2: Doe mee aan een event

Bezoek eens een startup event. Niet alleen leuk en goed voor je netwerk maar ook gewoon enorm inspirerend. Er zijn ook heel veel bootcamp-achtige initiatieven voor startups of toekomstige startups. Soms kun je hier ook gewoon als individu voor inschrijven. Jij leert natuurlijk onwijs veel tijdens zo’n event en ook jouw kennis, ervaring en ideeën kunnen andere hier verder helpen. Tijdens deze bootcamps ontstaan vaak nieuwe initiatieven en leg je nieuwe relaties die anders nooit tot stand zouden komen.

Tip 3: Feedback van je klanten

Klanten negeren of geen feedback verzamelen van gebruikers en klanten is voor veel startups een fatale fout. Feedback van je klanten krijgen is ook voor zzp’ers van cruciaal belang. Door het stellen van slimme vragen en op een handige manier gebruik te maken van bestaande mogelijkheden kan je veel te weten komen. Zijn klanten tevreden over de door jouw geleverde diensten of producten, de prijs en de kwaliteit? Is er nog meer wat je voor ze kan doen? Nu of in de toekomst? Is er iets wat je bij toekomstige klanten anders kan doen? Online is er een wirwar aan mogelijkheden om als klant ervaringen en waarderingen uit te spreken. Van reviews op Facebook, endorsments van jouw kwaliteiten op Linkedin, een testimonial op je website of een tweet. Sluit aan bij de kanalen waar jouw klanten aanwezig zijn. De belangrijkste tips m.b.t. het verkrijgen van feedback is echter door in contact te blijven met je klanten. Of dit nu via social media is of gewoon via de telefoon of email.

Tip 4: Maak tijd om te spelen

Maak en geef jezelf tijd om te spenderen aan nieuwe projecten en ideeën. Startups gebruiken de welbekende “20% regel van Google” ook heel vaak. Zij maken dus echt tijd vrij om aan nieuwe ideeën, diensten of producten te werken. Als zzp’er zou je hier ook tijd voor vrij moeten maken.

Tip 5: Discuseer online

Startups discussiëren heel veel onderling met elkaar. Zij geven aan dat dit een grote meerwaarde biedt. Dit is ook een mooie kans voor zzp’ers. Startups zijn ook best bereid om met jouw kennis te delen maar je kunt ook kennis delen en discussiëren met andere zzp’ers. Een simpel voorbeeld zijn discussies in groepen van LinkedIn maar de mogelijkheden zijn eindeloos.

Wie zijn de beste intermediairs van Nederland? Download de whitepaper hier!

Begin 2017 zijn de beste intermediairs van Nederland bekend gemaakt, tijdens de Dag van de Flexibele Arbeid in Amsterdam. Op zoek naar een intermediair? Download de whitepaper gratis.

Meer info

Tip 6: Deel je kennis

Startups zijn transparant en delen vaak kennis onderling. Dit zou je als zzp’er ook moeten doen. Als je denkt dat kennis jouw macht geeft dan kom je nog wel van een koude kermis thuis. Kennis delen geeft je macht. Een mooi concreet voorbeeld om kennis te delen: Koop vijf dezelfde managementboeken of startup boeken en deel deze uit aan collega’s. Laat iedereen daar aantekeningen in maken, wissel ze dan onderling uit en zie wat een inspiratie dit kan geven. Je kunt ook gewoon eens contact leggen met een startup of een andere zzp’er. Kijk eens voor een startup bij jouw in de buurt op http://www.dutchstartupmap.com

Tip 7: Kom uit je comfortzone

Succesvolle startup zorgen dat ze regelmatig uit hun comfortzone gehaald worden. Dit zou je als zzp’er ook vaker moeten willen. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Ga naar een film waar je normaal niet heel zou gaan of dineer in restaurants waar je nog nooit geweest bent. Spreek mensen die je normaal niet zou spreken. Al deze zaken kunnen andere, leuke en vernieuwende inzichten opleveren. Zo niet, dan is er niets aan de hand.

Tip 8: Maak budget vrij en investeer

Maak indien mogelijk een bepaald budget of percentage van jouw omzet vrij om te investeren. Dit kan jij als zzp’er doen in een mogelijke startup maar ook via crowdfunding projecten. Door betrokken te raken bij dergelijke projecten leer je weer onwijs veel.

Tip 9: Transparantie is een ‘hygiëne’ factor

Steeds meer startups en ondernemingen zijn transparant. De markt eist dit ook. Ook van zzp’ers. Waarom geheimzinnig doen over je tarief of over je declarabele uren? Jij biedt meerwaarde en mag daar ook gewoon voor beloond worden.

Tip 10: Gebruik slimme software

Switch naar het gebruik van software en tools die startups ook gebruiken. Waarom werken met logge en oude systemen en softwareprogramma’s? Omdat jij daar toevallig bekend mee bent? Wees niet bang voor het nieuwe of om te leren! Denk aan Trello, GSuite, Jira, Podio, Canva, Google Hangouts, YMLP en Dropbox.

Deze tips kun je gebruiken om nieuwe dingen te ervaren, nieuwe kennis op te doen en natuurlijk ook te falen. Alles in het teken om meer te leren. Dit biedt een enorme meerwaarde bij het constant bijschaven van uw business model. Een succesvolle onderneming (ook zzp’ers) hebben namelijk geen business plan maar een business model.

 

Avatar foto
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →