Professionele groei door kwaliteitsfoto’s
Als ondernemer moet je tegenwoordig een vast spectrum aan commerciële media beheren: bijvoorbeeld een eigen website, social media accounts onderhouden en advertenties opmaken. Je wilt een uiterst professionele indruk maken en bovendien jezelf onderscheiden van de concurrentie. Kwalitatieve foto’s zorgen voor een professionele uitstraling en helpen je ook te onderscheiden van concurrenten. Professionele foto’s kunnen jouw (bedrijfs)imago naar een hoger niveau tillen. En dat wil je als zzp’er bereiken!
Hoe kom je aan beeldmateriaal?
Er zijn verschillende manieren om aan foto’s te komen. Stock fotografie is de gemakkelijkste manier. Deze afbeeldingen zijn (vrij) betaalbaar, maar daar staat tegenover dat het zich beperkt tot hetgeen er online staat. Bovendien loop je het risico dat de beelden die jij kiest ook door andere bedrijven worden gebruikt. Een tweede optie is om dan zelf foto’s te schieten. Een nadeel is dat dit niet altijd de beste kwaliteit oplevert en bovendien kost het tijd en energie.
Zo laat je jouw merk opvallen
Heb jij beide manieren al eens geprobeerd, maar bereik je het gewenste resultaat niet? De volgende stap is een professionele fotograaf inhuren die jouw product, dienst of portret laat shinen.
Ben je hieraan toe? Dan zijn dit de belangrijke tips om waarde voor je geld te krijgen.
1. Kies de juiste fotograaf
Het is belangrijk om een fotograaf uit te kiezen met het juiste specialisme. Een fotograaf kan vaak meerdere werkzaamheden verrichten, maar het beste resultaat komt altijd vanuit een specialist. Mode, natuur, portret, bruiloft, eten: het zijn allemaal vakken apart.
Tip: Instagram is een fantastische manier om een fotograaf te vinden. Zoek gemakkelijk en snel door Instagram met hashtags. Je krijgt vervolgens een hele feed van fotografen en hun portfolio’s.
2. Wees expliciet in je briefing
Als je een fotograaf hebt gekozen, is het belangrijk dat hij of zij een duidelijk beeld krijgt van jouw gewenste resultaat. Met een uitgebreide briefing, is er minder ruimte voor misverstanden en kunnen jullie ook alles op papier zetten betreft stijl, timing en budget.
Neem in je briefing de volgende punten op:
- Wat voor soort foto’s heb je nodig?
- Foto’s van je shop, studio of werkruimte
- Event foto’s
- Portretten
- Product foto’s
- Conceptuele foto’s
- Hoe of waar worden de foto’s gebruikt?
- Social media
- Website of app
- Print campagne (tijdschrift, krant advertenties)
- Promotioneel materiaal (packaging, flyers, visitekaartje, poster, brochure, etc)
- Hoe veel foto’s heb je nodig?
- Concept/voorbeelden
- Welke kleuren zijn belangrijk om te benadrukken (bijvoorbeeld: in samenhang met huisstijl)
- Compositie: bedenk waar je text of logo willen zetten
- Belangrijke elementen, locatie, props, modellen, etc
- Timing: shoot datum en aanleverdatum
- Budget
3. Zorg dat het allemaal in je budget past
De meeste fotografen rekenen per halve of hele dagdeel. Houd om die reden rekening met een schaal van €800 tot €1800 als dagtarief. Er zijn ook altijd een aantal kosten die er mogelijk achteraf bij kunnen komen. Wees hier dus op voorbereid en spreek dit vooraf af. Op die manier ontwijk je verrassende kosten op de eindfactuur.
Houd rekening met de volgende kostenposten:
- Styling en visagie
- Assistent(en)
- Reis- en parkeerkosten
- Inkoop van props, achtergrondpapier, kleding etc.
- Apparatuur
- Nabewerking
- Consultancy/art direction
- Auteursrechten
Het investeren in professionele fotografie kan je helpen doelen te bereiken met je bedrijf. Kwalitatief goede foto’s geven een duidelijk beeld van je product of service, kunnen vertrouwen wekken en jou zo als marktleider presenteren. Zorg er dus voor dat je goed voorbereid bent en behaal samen met je fotograaf het beste resultaat.