5 tips voor een indrukwekkende en strakke presentatie

Word de regisseur van jouw boodschap

Moet jij spreken op een podium? Maar is presenteren niet helemaal jouw ding of weet je niet waar je rekening mee moet houden tijdens presenteren? Hierbij een aantal tips & tricks van presentatrice en business presentatie coach Fabienne de Vries.

In mijn trainingen heb ik het vaak over “hoe wordt je de regisseur van jouw boodschap”. Hoe zorg je ervoor dat je boven de materie uitstijgt, alles onder controle hebt en óók nog kan genieten van de overdracht zodat het voor jouw publiek interessant wordt om naar te luisteren en boeiend om naar te kijken? In dit artikel worden 4 tips gegeven waar je sowieso rekening mee kunt houden…

Tip 1: Logische structuur

Een live presentatie voor een groep kun je maar één keer doen. Dat wil zeggen: op dat moment gebeurt het, vertel je jouw verhaal, geef je tips en laat je eventueel oefeningen doen. Iets overdoen omdat het niet lekker liep of omdat je iets vergeten bent, kan niet. Vaak heeft het publiek het trouwens niet eens in de gaten dat je iets vergeten was, maar het kan jou wel onzeker maken. Zorg daarom dat je inhoud niet te veel vertakkingen heeft, maar een logische structuur in de opbouw van je verhaal.

Tip 2: Interactie

Publiek in een zaal kan direct vragen stellen. Dat kan afleidend werken. Het is van belang dat je dus inhoudelijk goed voorbereid bent. Overigens is het een valkuil om direct een vraag te willen beantwoorden. Het haalt je uit je verhaal en concentratie. Nog erger: het kan je van je stuk afbrengen. Beter om het heft dus in eigen handen te houden! Dit doe je door:

  1. Op voorhand te zeggen dat er na de presentatie tijd is om vragen te stellen;
  2. De vraag te parkeren: “Goeie vraag, onthoudt hem even, ga ik er straks antwoord op geven.”

Maar interactie kan ook juist stimulerend werken. Reactie uit de zaal, ‘en group’ of individueel kunnen heel bepalend zijn voor de sfeer. Bijvoorbeeld een lach vanuit de zaal geeft direct saamhorigheid of een kritische vraag kan de sfeer op scherp zetten. Bij een podiumpresentatie voel je dus direct wat wel/niet aanslaat. Pas wel op met je presentatie te beginnen met interactie, of een vraag aan je publiek te stellen, omdat dit je opening ook dood kan slaan als er niet op de gewenste manier gereageerd wordt. Mensen zijn in het begin van een presentatie namelijk nog afwachtend. Gebruik dan liever een retorische vraag.

Tip 3: Rondlopen of stilstaan

Op het podium kun je rondlopen als presentator. Je kan het publiek ingaan en de interactie opzoeken. Kijk of dat in je presentatie past. Anders komt het te gezocht over en realiseer je dat jouw publiek direct in de stress schiet zodra je van het podium afloopt: “Ojee, straks krijg in een vraag…” Het moet dus functioneel zijn. Verder ben ik geen voorstander van te veel bewegen en heen & weer lopen, het zogenaamde ‘tenniswedstrijd effect’. Houdt liever de rode draad op één plek afhankelijk van het decor is dat in het midden of ¾ uit het midden en verplaats je alleen als het iets toevoegt. Bijvoorbeeld naar een beeldscherm om iets aan te wijzen of om een demonstratie van een product te doen.

Tip 4: Op het podium ben je tijdgebonden

Alle presentatie zijn tijdsgebonden. Binnen de vastgestelde tijd moet je het programma, kennis en jouw tips, gegeven hebben. Niet voor niets zitten er vaak achterin de zaal één of meer assistenten met hun handen te zwaaien of naar de klok te wijzen of bordjes omhoog te houden: “nog 10 minuten!”. Houdt je aan die tijd! Timing is voor de aandachtsspanne van je publiek dan wel voor de organisatie van het programma waar je onderdeel van uitmaakt van uiterst belang. Goeie timing, eigenlijk gedurende je gehele presentatie is key voor een strakke en indrukwekkende performance!

Dus heb je binnenkort een podiumpresentatie? Zorg dan voor een simpele structuur zodat jouw opbouw logisch en te volgen is. Kijk kritisch naar de inhoud waar je wel of geen interactie toelaat of juist inbouwt. Pas op dat je niet gaat ijsberen in verband met het ‘tenniswedstrijd effect’ wat afleidt. Bedenk van tevoren waar je gaat staan tijdens je presentatie en let op je timing! Strak, helder en ‘on top of it’ maakt dat jij de regisseur kan worden van jouw boodschap!

Wil jij ook getraind worden door Fabienne en regisseur worden van jouw boodschap? Boek dan nu jouw 1-op-1 consult.

Fabienne de Vries
Fabienne de Vries

Fabienne de Vries is presentatie- en pitchcoach. Vanaf haar 21ste heeft zij met veel passie gewerkt in de media en het bedrijfsleven. Hier merkte zij dat er veel overeenkomsten zijn tussen de mediawereld en het bedrijfsleven, met name als het gaat om ‘sales en presenteren’. Haar ervaringen vormden een bron van inspiratie om andere mensen te gaan trainen ter verbetering van hun presentatietechnieken en podium optredens.

Bekijk alle artikelen van Fabienne de Vries →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

  • Sales by Jochum Jarigsma
    17 november 2018  Van der Valk Hotel Oostzaan - Amsterdam, Westeinde, Verlengde Stellingweg 1, 1511 MA Oostzaan, Nederland

Bekijk de volledige agenda →