Onderzoek: Opdrachtgever kan uurtarief zzp’er beïnvloeden

Lengte en inhoud opdracht zorgen voor lager zzp-uurtarief

AMSTERDAM – De lengte en inhoud van de opdracht en of de opdrachtgever goed is voor zijn of haar portfolio zijn de belangrijkste redenen voor zzp’ers om een lager tarief te hanteren. De opdrachtgever kan daardoor invloed uitoefenen op het uurtarief van de zzp’er. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 642 zzp’ers in samenwerking met FastFlex.

De lengte en inhoud van de opdracht vormen al drie jaar belangrijke criteria voor de zzp’er om een lager uurtarief te rekenen, blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer. In 2015, 2016 en 2017 wordt de lengte van de opdracht als belangrijkste criterium gezien. Ook wordt al drie jaar de inhoud van de opdracht als één van de belangrijkste criterium gevonden door zzp’ers. Niet alleen de lengte en inhoud van de opdracht spelen een belangrijke rol in het tarief. Ook blijkt dat veel zzp’ers het steeds belangrijker gaan vinden dat de opdrachtgever goed is voor zijn of haar portfolio.

“Goed opdrachtgeverschap wordt nog belangrijker omdat blijkt dat veel zzp’ers het steeds essentiëler vinden dat de opdrachtgever goed is voor zijn/haar portfolio. Voor organisaties is het daarom cruciaal om een duidelijk beleid te voeren op Employer Branding. Om op deze manier een interessante speler te blijven voor talent,” aldus Marc Loo van FastFlex.

Tarief is belangrijk voor zzp’ers

Terwijl de opdrachtgever een lager uurtarief in de hand kan werken, is een goed uurtarief volgens de zzp’er wel één van de belangrijkste aspecten van goed opdrachtgeverschap. Tegelijkertijd vindt de zzp’er het belangrijk dat de opdrachtgever bereidheid toont om het tarief bespreekbaar te maken. Ook blijkt uit onderzoek dat zzp’ers communicatie (62%) het belangrijkste vinden voor goed opdrachtgeverschap.

Startende zzp’er laat uurtarief niet bepalen door opdrachtgever

Zzp’ers die minder dan twee jaar actief zijn als ondernemer zijn minder snel bereid een lager tarief te rekenen. Uit onderzoek blijkt ook dat zzp’ers die minder dan twee jaar actief zijn tegenover zzp’ers die langer dan twee jaar actief zijn een relatief hoog uurtarief rekenen. Zo rekent 31 procent van de startende zzp’ers een uurtarief tussen 80 en 100 euro. Dit tegenover 19 procent van de zzp’ers die meer dan vijf jaar actief is. Daarentegen blijkt dat zzp’ers die minder dan twee jaar actief zijn minder declarabele uren hebben in vergelijking met zzp’ers die langer dan twee jaar actief zijn.

Over het onderzoek

De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 642 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de meer dan 1,1 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KvK, mei 2017).

De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic.
(download PNG-versie

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →