Tips om alles uit de samenwerking met je webbouwer te halen

Tips om alles uit de samenwerking met de webbouwer te halen | ZZP Barometer

Hoe je de samenwerking met je webbouwer kunt optimaliseren

Het maken van een website kost best wat energie en tijd, zelfs als alles vlekkeloos verloopt. Maar als je niet tevreden bent over je webbouwer kan het een drama worden. Wat kun je doen als je niet tevreden bent over je webbouwer? En waar moet je op letten als je een webbouwer zoekt?


Veel gehoorde klachten

In mijn dagelijkse werk hoor ik wel eens dat ondernemers problemen hebben met hun webbouwer. Goed om te weten is dat het vaak niet gaat om klachten over de prijs of over wat er uiteindelijk wordt opgeleverd. De meeste klachten gaan over webbouwers die:

* Wat de bedoeling is en wat jij voor ogen hebt niet begrijpen;
* Niet mee kunnen voelen met het proces (terwijl het maken van je eerste website best heel spannend is);
* Niet flexibel zijn als je niet zo snel inhoud kunt aanleveren;
* Geen volledige toegang geven tot je website (je krijgt dan niet alle rechten);
* Ontoegankelijk zijn voor vragen (bouwen en wegwezen);
* Een niet te volgen cursus/uitleg geven of helemaal geen uitleg nadat jouw website klaar is.

Wat doe je als je op dit moment problemen hebt met je webbouwer?

Als je op dit moment problemen hebt met je webbouwer, dan is dat natuurlijk heel vervelend. Belangrijk is dat je er eerst samen probeert uit te komen. Laat zo snel mogelijk weten wat je dwars zit en wat je graag anders zou willen. Het liefst tijdens een persoonlijk gesprek, niet per telefoon of mail. Hierdoor blijft het probleem niet sudderen en wordt het ook niet groter. Doe daarna het volgende:

* Probeer het probleem eerst samen op te lossen.
* Kijk ook eerlijk naar jezelf, kun jij iets anders doen?
* Blijf altijd in gesprek, ook als je denkt over te gaan stappen naar een andere webbouwer.
* Lukt het echt niet om de problemen samen op te lossen? Maak dan goede afspraken over hoe je uit elkaar gaat.

Hoe kies jij je webbouwer?

Voorkomen is natuurlijk beter dan genezen. Dus moet jij nog een webbouwer kiezen? Start dan met je oriënteren. Vraag eens na of collega-ondernemers goede webbouwers voor jou weten. Googelen is ook prima, maar kijk dan ook goed of de manier van werken jou aanspreekt (en niet alleen naar de websites die gemaakt zijn of naar de prijs). Bedenk of je verwachtingen realistisch zijn. Als je je website door een student laat bouwen, kan je dan achteraf nog hulp verwachten? Als je een webbouwer kiest in Groningen en je woont in Utrecht, kun je dan een persoonlijke uitleg in Utrecht verwachten?

Vraag vervolgens om een kennismakingsgesprek en stel daarbij de voor jou belangrijkste vragen. Doe dit per voorkeur tijdens een fysieke afspraak of kies voor Skype.

9 vragen om te stellen tijdens het kennismakingsgesprek met de webbouwer

Welke vragen je kunt stellen:

* Hoe werken we met elkaar samen?
* Hoe vaak hebben we overleg en op welke manier?
* Wat doen we als de samenwerking toch niet goed blijkt te gaan?
* Hoe ziet de taakverdeling eruit?
* Wat gebeurt er als het bouwen van de website meer tijd kost dan verwacht?
* Krijg ik alle rechten op mijn website en kan ik de website straks zelf ook onderhouden?
* Zijn er kosten waar ik achteraf nog mee te maken kan krijgen? Wat krijg ik voor dit bedrag?
* Kan ik na oplevering of tijdens het bouwen uitleg krijgen en mag ik af en toe nog vragen stellen achteraf?
* Kun je de website eventueel ook onderhouden na oplevering als het voor mij te ingewikkeld is?

Vraag om een offerte als het gesprek je goed is bevallen en geef aan welke details in die offerte voor jou belangrijk zijn. Stel ook vragen als je de offerte hebt ontvangen en er is nog iets niet duidelijk. Tevreden? Dan geef je een officieel akkoord en kunnen jullie samen aan de slag met jouw website.

Daphne de Gouw
Daphne de Gouw

Daphne de Gouw maakt WordPress websites voor kleine ondernemers (o.a. zzp’ers, coaches, therapeuten, stichtingen). Zij doet dit onder haar bedrijfsnaam ‘MetDaphne’ sinds 2012. Daphne besloot na bijna 20 jaar werken aan intranet en internet projecten bij diverse organisaties haar eigen onderneming op te richten. Alle kennis en ervaring op het gebied van online communicatie gebruikt zij nu bij het maken en onderhouden van websites voor (startende) ondernemers.

Bekijk alle artikelen van Daphne de Gouw →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →