Persbericht gefaald? Alsnog succes met deze PR-tips

Persbericht gefaald? Alsnog succes met deze PR-tips | ZZP Barometer

PR-tips voor een succesvol persbericht

Journalisten en redacteuren ontvangen tussen de 10 en 100 persberichten per dag. Zo’n 95% van alle persberichten verdwijnt rechtstreeks in de prullenbak. Wil je free publicity genereren? Dan is het dus van belang dat jouw bericht boven al die andere persbericht uitspringt. Nu is het schrijven van een persbericht nog niet zo eenvoudig maar de meeste ondernemers beginnen er volle moed aan. Echter zitten er zoveel do’s en don’ts aan persbericht verbonden dat het vaak mis gaat. Ik schreef daar eerder al een blog over. Maar wat doe je als je persbericht niet oplevert wat je had gehoopt? Sommige journalisten en bloggers hebben misschien wel gereageerd maar het is op niks uitgelopen of de grotere publicaties of radio- or televisieprogramma’s waar je op gehoopt had, hebben geen interesse getoond.

Als het geen of weinig resultaat oplevert, kan dat enorm teleurstellend zijn. Het is dan verleidelijk om het bijltje erbij neer te gooien, maar doe dat alsjeblieft niet. Het versturen van een persbericht is namelijk pas het begin. Gooi de handdoek dus niet in de ring. Wat je na het verzenden van het persbericht doet, kan namelijk het verschil maken in een succesvolle of gefaalde PR-campagne.

Geef niet op

Ik weet hoe je je voelt. Ik heb het zelf ook meegemaakt in het begin van mijn PR-carrière. Zo verstuurde ik wel eens een persbericht waarop ik geen reacties kreeg. Zero. Nul. Super frustrerend. Maar omdat ik niet opgegeven heb, ben ik gekomen waar ik nu ben. Inmiddels help ik met mijn online programma’s honderden ondernemers met het genereren van waardevolle media-aandacht en succesvol in de media verschijnen. En wat die ondernemers allemaal gemeen hebben? Ze hebben niet opgegeven. Ze staan ergens voor en gaan ergens voor. Het vergt misschien wat doorzettingsvermogen maar de aanhouder wint. Zo is het echt. Met alles, maar helemaal als het om PR gaat.

5 tips zodat je PR-campagne (nog meer) in de spotlight komt

Dus stel jij zit nu in dezelfde situatie: je hebt een persbericht verstuurd maar het resultaat daarvan is teleurstellend. Ik deel graag vijf tips met je wat je kunt doen ná het versturen van je persbericht zodat je je PR-campagne die extra push kunt geven om (nog meer) in de spotlight te komen.

Krijg alsnog PR-succes met deze tips:

* Check je nieuwswaarde.

Hoe nieuwswaardig is jouw verhaal? Heb je meegedeeld dat je bedrijf een nieuwe website heeft of een nieuwe directeur? Dan is dit nieuws meestal voor maar heel weinig mensen interessant. Het nieuws triggert journalisten niet genoeg is voor hun publiek.Maar stel je hebt een persbericht verstuurd over een nieuwe app, bijvoorbeeld de eerste Nederlandse VPN-dienst waardoor mensen veiliger kunnen internetten, dan heb je nieuws dat voor veel mensen interessant is. Én dan is de kan dat de media daarop reageert veel groter. Kijk maar in hoeveel media Goose VPN alleen online al niet stond. Hadden we echter geen follow up gedaan, dan was de aandacht een stuk kleiner geweest. Follow up doen is dus ontzettend belangrijk!

* Check je perslijst.

Stel dat het verhaal over Goose VPN verstuurd was naar journalisten die helemaal niet schrijven over apps, online of digitale zaken, dan zou het persbericht waarschijnlijk geen resultaat hebben gehad. Dus weet jij zeker dat jij de juiste media hebt bereikt met jouw persbericht? Heb je jezelf verplaatst in de schoenen van de media aan wie je het gestuurd hebt? Voor wie maken zij hun magazine of programma? Is jouw bericht geschikt voor hun doelgroep? Check voor het versturen van je persbericht altijd of je de juiste media en journalisten geselecteerd hebt.Een politiek verslaggever vertelde tijdens een bijeenkomst over de journalistiek dat hij geregeld persberichten toegestuurd krijgt over onderwerpen waar hij nooit over zou schrijven: over nieuwe naaitechnieken bijvoorbeeld. Zoiets wil je voorkomen.

* Doe research.

Welke media kun je blij maken met je verhaal? Heb je wellicht een aantal media gemist met je persbericht? Stonden niet alle relevante media die interesse kunnen hebben in jouw nieuws op je perslijst? Ga eens naar de bibliotheek of koop een aantal kranten en magazines. Sla ze open en ontdek rubrieken waar je in zou kunnen komen. Zou jouw verhaal aansluiten bij het magazine waar je graag aandacht in zou hebben? Hetzelfde geldt voor radio- en tv-programma’s. Pas jij als gast met jouw verhaal in zo’n programma? Stel jezelf de vraag: wat hebben de kijkers, lezers of luisteraars aan mijn verhaal? Hoe kan ik bijdragen aan iets waardevols voor de doelgroep van het programma of de publicatie. Als je die vraag goed kunt beantwoorden, is de kans vele malen groter dat een redactie interesse heeft in jouw persbericht.

* Zet je persbericht op je site en deel het op social media.

Zorg dat je je persbericht zelf ook verder verspreid zodat het vuurtje kan gaan lopen. Zet het vooral op je site en link hiernaar op social media zoals Twitter, Facebook en Linkedin.
Zo krijg je extra traffic naar je site, geef je journalisten die Googlen de kans om jouw persbericht te zien. Ook potentiële klanten kan het dat extra zetje geven om met je in zee te gaan omdat zij zich herkennen in je verhaal.

* Geef ALTIJD follow up aan je persbericht.

Verstuur je een persbericht en doe je geen follow up? Dan kan ik je bijna garanderen dat dat niet genoeg is om alles uit je PR-campagne te halen. Juist omdat journalisten tientallen, soms wel honderd mailtjes op een dag ontvangen, kunnen ze jouw bericht gemakkelijk over het hoofd zien.
In mijn 15 jaar ervaring in de PR heb ik geleerd dat je het meeste uit je PR-campagne haalt door journalisten nog even een follow up mailtje te sturen of belletje te geven.
Een vrijblijvend mailtje of belletje, met het liefst iets leuks, interessants, bijzonders dat je nog kunt toevoegen aan je verhaal, dat werkt ontzettend goed om daarvoor de aandacht van een journalist te vragen. Door de follow up is de kans 10x grotere dat je waardevolle gratis publiciteit scoort voor je business!

PR is doorzetten

PR gaat over doorzetten, consistent zijn en meerwaarde leveren aan de media. Kun jij iets bijdragen waaraan zij wat hebben? Dan heb je straks fantastisch resultaat: je scoort het interview waarvan je droomt en je bereikt miljoenen mensen. Het kan zelfs je doorbraak betekenen! Wil je nog meer tips over PR-campagnes met effect? Doe mee met mijn gratis PR-training.

Stephanie Aukes
Stephanie Aukes

Stephanie Aukes leert ondernemers hoe zij free publicity kunnen genereren. Door haar beproefde PR-formule verschijnen haar klanten bij media als RTL Late Night, Editie NL, BNR, Telegraaf en Libelle. Met free publicity bereiken haar klanten in één klap een miljoenenpubliek en bouwen zij aan autoriteit waardoor zij sneller klanten aantrekken.

Bekijk alle artikelen van Stephanie Aukes →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →