De 5 cruciale stappen van een goed converterende sales funnel

5 cruciale stappen van een goed converterend sales funnel | ZZP Barometer

De stappen naar een goed converterende sales funnel

Een funnel is een term die je steeds vaker voorbij hoort komen. Waarom een funnel voor jouw business het verschil maakt hebben we uitgelegd in het vorige artikel. Er zijn heel veel mensen die claimen te weten hoe je een funnel ontwerpt maar als je kijkt naar de uitleg zien wij vaak dat het maar een klein onderdeel is van het geheel. En dat heeft natuurlijk een reden. Want als ze jou elke stap zouden geven dan ontstaat er angst dat je het zonder hun verder wel redt. Dat je in staat bent om jouw eigen funnel te maken. 

Echter zijn wij van mening dat je niet vanuit schaarste moet denken, maar juist moet geven vanuit overvloed. Er is genoeg voor iedereen. En als je oprecht geeft en oprecht mensen verder wilt helpen met jouw talent, jouw kennis en jouw oplossing, dan komen er vanzelf mensen bij je terug als ze er niet uit komen. Omdat ze jou ervaren hebben als een integer persoon die oprecht wil helpen en alles geeft dat nodig is om het een succes te maken. Dat is waar wij voor staan – dat is waar wij in geloven. Alleen op die manier maak je een verschil in deze overvolle markt van “experts” en mensen die zeggen jou de oplossing te kunnen bieden.

Funnel is geen trechter

Wat wij nu met jou willen delen zijn alle stappen, alle cruciale elementen van een goed converterende marketing en sales funnel. Wat veel mensen denken is dat een funnel een trechter is. De trechters met de volgende elementen zien wij veel voorbij zien komen:

Optie 1:

Optie 2:

Dit soort funnels, deze trechters, daar kun je niet zoveel mee want het is niet tastbaar en het is niet concreet. Het is ook slechts maar een klein onderdeel van het hele verhaal. En daarbij, op het moment dat je dit concept in handen krijgt is het nog de kunst om dit te vertalen naar een werkend online systeem. Want stel je speelt een potje voetbal, maar je kent de regels niet. Het is voor jou niet duidelijk dat je de bal in het doel moet schieten. Kun je dan ooit winnen? Nee, je hebt niet de gehele context, wat resulteert in dat je nooit zal slagen. En dat is heel vervelend want je wilt niks liever dan rendement ervaren als je ergens je kostbare tijd en/of geld in investeert. Wij nemen je tijd serieus en we delen graag onze kennis met jou.

Ben je klaar voor het complete verhaal?

De 5 stappen van een goed converterende Sales Funnel

Met de volgende 5 stappen heb je een complete funnel:

– Traffic funnel
– Marketing funnel
Sales funnel
– Delivery
– Opvolging

We gaan je stap voor stap meenemen in elke onderdeel, waardoor je begrijpt waar het voor dient, je ook weet waarom het belangrijk is en wat je ermee mee kunt.

Doel van een funnel

Allereerst, wat is het doel van een funnel? Het doel is dat je jouw bezoekers meeneemt in een online ervaring die weergeeft wie jij bent, wat jij doet, hoe je dingen aanpakt, waar je voor staat, dat je te vertrouwen bent en dat jij de juiste oplossing bent om hun probleem of pijnpunt op te lossen. Daarnaast is het goed je te realiseren dat sommige mensen klaar zijn voor de oplossing. Maar je moet er ook rekening mee houden dat er mensen zijn die nog niet klaar zijn voor deze oplossing. En dat is helemaal oké.

Er zijn 3 soorten temperaturen waar elke potentiële klant in onder te verdelen is.

1. Koud: mensen die weten dat ze een probleem hebben maar weten niet exact wat hun probleem is, weten niet wat de oplossing is en weten ook niet waar ze deze oplossing kunnen aanschaffen.

2. Warm: mensen die weten wat hun probleem is, weten niet wie de oplossing heeft en ze weten dus ook niet bij wie ze deze oplossing gaan kopen.

3. Heet: deze mensen zijn al klant bij jou of weten exact wat hun probleem is, weten ook wat de oplossing is en weten ook bij wie ze deze oplossing kunnen aanschaffen.

Deze temperaturen moet je in je achterhoofd houden als je jouw unieke funnel gaat ontwerpen. Want elke bezoeker dient een andere benadering. 

Stap 1: traffic/bezoekers

Er zijn verschillende kanalen waarmee je bezoekers naar jouw online systeem kunt krijgen. In dit proces is het belangrijk dat je de volgende drie fases meeneemt. Stel ze in de gelegenheid om jou te leren kennen. Zorg dat ze je leuk gaan vinden en waarderen wat je doet en hoe je dingen aanpakt. En als derde wil je het vertrouwen krijgen dat ze hun tijd en geld gaan investeren om te kijken of jij de oplossing bent. Hier maak je ze klaar voor het marketing stuk.

Stap 2: marketing funnel

In dit gedeelte van de funnel wil je mensen het inzicht geven in hun probleem. Vervolgens wat de oplossing is en dat jij de juiste persoon bent om hun probleem of pijnpunt op te lossen. Hier wil je de boodschap overbrengen en ze laten ervaren dat jij ze echt kan helpen.

Stap 3: sales funnel

Dit is het conversie proces. Ze weten wat het probleem is, ze weten wat de oplossing is. In deze fase hebben ze genoeg vertrouwen om hun kostbare tijd en geld te investeren in jouw product of dienst. Hier moet je het juiste aanbod doen. Je moet je klanten zo goed kennen dat je een onweerstaanbaar aanbod maakt, dat een compleet verhaal is en volledig aansluit bij hun behoefte.

Stap 4: levering

De levering kan op verschillende manieren.

  • De dienst/product bezorgen
  • Mensen komen bij jou om het product te consumeren (denk aan live evenementen)
  • In company
  • 1:1
  • Digitaal

De ervaring van de klant is hetgeen waarmee je onderscheidend kunt zijn. Je wilt voor jouw klant een ervaring creëren waardoor ze aan het einde met een “wow” over blijven. En je wilt altijd meer geven als waar de klant voor betaald heeft. Zo maak je ambassadeurs en klanten voor het leven.

Om een voorbeeld te geven is Apple een bedrijf die daar heel veel in geïnvesteerd heeft. Als je iets koopt in de Mac Store dan ziet het er helemaal tip top uit. Van de winkel waar je het koopt tot dat verpakking van jouw product. Je hebt zoals wij dat noemen een echte “wow” ervaring. 

Stap 5: opvolging

Niet iedereen gaat gelijk in op je aanbod. Sommige mensen zijn nog niet overtuigd van het feit dat jij de oplossing bent voor hun probleem of pijnpunt. Deze mensen hebben iets meer bezwaren en dus meer informatie nodig om een goede beslissing te kunnen maken. Zo kom je bij het vijfde onderdeel van de funnel.

Hier wil je alle bezwaren wegnemen. Dus wat jij moet doen is ontdekken wat deze bezwaren zijn. Vandaag de dag kun je heel mooi op basis van gedrag deze mensen van waardevolle informatie voorzien. Stel iemand zit op jouw maillijst maar deze persoon opent jouw e-mailtjes niet. Dat wil dus zeggen dat ze of niet geïnteresseerd zijn, er nog niet klaar voor zijn of wellicht wel interesse hadden maar inmiddels alweer met iets anders bezig zijn. Deze mensen kun jij niet bedienen. Voor de mensen die eigenlijk wel graag willen maar nog net niet helemaal zeker weten of dit de juiste oplossing is kun je ze in het opvolgproces alsnog closen en zorgen dat ze klant bij je worden.

De laatste groep mensen willen wel heel graag maar kunnen jouw dienst of product niet betalen, of het zijn mensen die uitstelgedrag vertonen. Ook deze mensen kun je niet helpen. Je wilt je dus vooral richten op de mensen die geholpen willen worden, bereid zijn ervoor te betalen en jou het ook kunnen betalen. Dit is de doelgroep waar je ook echt wat mee kan dus zorg dat je je daarop focust.

Sales funnel moet uniek zijn

Zorg er uiteraard voor dat de sales funnel uniek is, dat het bij jou past & aansluit bij de behoefte van jouw doelgroep! Uiteindelijk komt het hierop neer. Het is aan jou de taak om te zorgen dat de mensen die niet weten wat hun probleem is, dat te laten zien en inzicht te geven wat de mogelijke oplossingen zijn. Zorg ervoor dat je ze daarbij genoeg vertrouwen mee geeft en dat ze inzien dat jij de aangewezen persoon en/of bedrijf bent om hen te helpen. En nogmaals wees uniek en authentiek. Mensen trappen niet in kunstjes.

Wil je nou meer weten over alle onderdelen van een Funnel en wil je jouw eigen unieke online marketing en sales funnel ontwerpen? Dan helpen we jou daar graag mee. Of meld je aan voor de kosteloze 5 daagse Funnel Challenge.

Heel veel plezier met alles dat je doet.

Max van Rooy
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Field Of Dreams Academy (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Field of Dreams Academy kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →