Koud bellen en telefonisch afspraken maken… Brrr of niet?

Avatar foto Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
4 Shares
Koud bellen en telefonisch afspraken maken... Brrr of niet | ZZP Barometer

Hoe maak je telefonisch een afspraak met een potentiële opdrachtgever?

Iedereen is druk en mensen hebben weinig tijd. Dat maakt het lastig om telefonisch afspraken te maken met mensen of bedrijven die je niet kent.

Heb jij jouw missie, visie en strategie op een rij? Download deze gratis checklist

Jij kan als freelancer, interim professional of (z)zp’er moeite hebben met het opstellen van je missie, visie en strategie. Download onze gratis checklist en krijg hulp bij het opstellen van jouw missie, visie en strategie.

Meer info

Verkopen van een afspraak

Als je telefonisch afspraken gaat maken met mensen of bedrijven die je niet kent dan valt dit onder koude acquisitie. Zij weten niet dat je gaat bellen en ze kennen jouw bedrijf niet. Een afspraak maken is deel van het verkoopproces want je ‘verkoopt’ namelijk de afspraak. Wat ik vaak zie en hoor is dat bij ‘koud bellen’ vaak al te veel informatie wordt gegeven aan de potentiële opdrachtgever. Hierdoor wordt het lastiger om daarna een afspraak te maken. Degene aan de andere kant van de lijn weet nu al wie je bent, wat je doet en waarschijnlijk ook wat je wilt. Hoe minder productkennis je weggeeft, hoe gemakkelijker je een afspraak kunt scoren! Denk hierbij aan de telemarketingbureaus die worden ingezet voor het maken van afspraken. Zij weten niet veel van de inhoud maar kunnen wel goed afspraken maken.

Voorbereiding is het halve werk

Besef goed dat bedrijven en ondernemers regelmatig worden gebeld. Zorg daarom dat jouw telefoongesprek onderscheidend is. Dit vereist een goede voorbereiding. In de voorbereiding bekijk je zorgvuldig de website van het bedrijf. Via LinkedIn kun je waarschijnlijk wel achter de naam komen van degene met wie je een afspraak wilt maken. Ga daarna op zoek naar overeenkomsten tussen jou en die persoon, of tussen jouw bedrijf en het bedrijf waar je graag heen wilt. Want wanneer je een overeenkomst met iemand hebt dan kun je makkelijker een ‘klik’ met iemand maken.

Verder is kennis over je eigen bedrijf, jouw product of dienst ook heel belangrijk. Als je kort en bondig kunt vertellen wat jij doet, dan komt dit professioneel over dus een goede pitch is een must! Daarnaast is het ook handig als je op de hoogte bent van wat de concurrentie aanbiedt.

De openingszin

Onderscheidend afspraken maken begint met het kiezen van een goede openingszin. De openingszin moet interesse opwekken om verder naar je te luisteren. De eerste indruk blijft hangen dus zorg dat je vriendelijk en zelfverzekerd overkomt.

In het telefoongesprek trechter je naar de afspraak. Het doel is immers om telefonisch een afspraak te maken. Handig is om een woord als vrijblijvend in je gesprek te gebruiken. Het allerbelangrijkste in het gesprek is luisteren. Als je goed luistert wat de potentiële opdrachtgever zegt, dan kun je hier later je voordeel mee doen.

Oefening baart kunst

Telefonisch afspraken maken vergt veel oefening. Het is belangrijk om het weerleggen van bezwaren te oefenen. Hoe vlotter je pareert met een goed en doordacht antwoord, hoe groter je kans dat je onderscheidend genoeg wordt gevonden en dus de afspraak kunt maken.

Het allerbelangrijkst voordat je gaat bellen: ‘Smile before you dial’ want mensen voelen een glimlach door de telefoon.

Avatar foto
Adinda Keizer

Adinda Keizer is eigenaar van Vindjeklant.nl en helpt zzp’ers bij het vinden van klanten. Veel ondernemers beginnen een bedrijf in iets waar ze goed in zijn en hebben moeite met het commerciële deel. De marketing en acquisitie. Adinda begeleidt op inspirerende wijze hoe ze dit kunnen aanpakken. Zij is de auteur van het Vindjeklantspel en coach bij IkStartSmart van de Kamer van Koophandel . Sinds 1 juni 2017 is Adinda regioambassadeur voor de Stichting ZZP Nederland, de grootste onafhankelijke belangenbehartiger voor zzp’ers.

Bekijk alle artikelen van Adinda Keizer →

Aanbevolen

Zzp'er, fix je pitch! | ZZP Barometer
Zzp'er, hoe fix jij je pitch?
Personal branding
Page 1 Created with Sketch.
3 Shares
Michael Page - Bart Klompenmaker - ZZP Barometer
"Blijf contact zoeken"
Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
4 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →