Verhalen verbinden mensen
De kracht van verhalen is het verbinden. Als je iemand leert kennen, verbind je met elkaar door verhalen uit te wisselen. Als zzp’er wil je natuurlijk graag verbinden met je klanten. Een manier om dit te doen is verhalen naar buiten brengen.
Verhalen zijn te verspreiden door social media in te zetten, de pers in te schakelen, blogs te schrijven of – als je van de lange adem bent – door boeken te schrijven. Zelf weet ik als geen ander hoezeer je op die wijze verbindt met je doelgroep. Juíst als het een persoonlijk en herkenbaar verhaal is.
Durf kwetsbaar te zijn
Storytelling is krachtig als jouw lezer zichzelf in jou herkent. Mensen herkennen zich in kwetsbaar zijn en in het overwinnen van tegenslagen. Een verhaal zonder les of tegenslag is dan ook zelden een verhaal dat blijft hangen. Zo schreef ik in 2013 een openhartig boek over hoe ik in crisistijd met veel moeite trachtte mijn schamele inkomen in 100 dagen tijd te verdubbelen. Dit lukte uiteindelijk. Vele lezers van dit boek (100 dagen dankbaarheid dagboek van een zzp’er in crisistijd) benaderden mij met de vraag of ik hen wilde coachen met hun ondernemerschap. Sindsdien mocht ik als motivatiecoach van ondernemers hen helpen met het opstarten van hun bedrijf, het nadenken over welk verhaal ze op een website moeten zetten, het ontwikkelen van diensten of producten en/of het vaststellen van hun uurtarief. Dit was nooit gebeurd als ik me niet kwetsbaar had opengesteld en bij het schrijven niet alleen over mijn successen had gepraat maar juist ook over mijn tegenslagen.
Creëer zélf een verhaal
Het is leuk om een bedrijf op te starten of een nieuw product op de markt te zetten, maar zonder goed verhaal ben je overgeleverd aan de goden. Je valt nauwelijks op, of erger, mensen maken hun eigen verhaal en dat is niet altijd het verhaal dat je wil terug horen. Bijna iedereen kent de “Even Apeldoorn bellen”-reclames. De meesten zullen de humor briljant vinden. Maar is iedereen ook bekend met het verhaal erachter? Nee. Want slechts een deel weet dat die reclames van een verzekeraar zijn. Het is dus mooi om op te vallen, maar nog mooier dat je opvalt op een manier die rechtstreeks aan je boodschap of je bedrijf te koppelen is.
Mini-checklist voor succesvol storytelling
1. Komt er een mens in voor? We herkennen ons namelijk in mensen.
2. Zit er een les in over hoe een bepaalde tegenslag of obstakel overwonnen wordt?
3. Komen de (kern)waarden van je bedrijf in het verhaal voor? Hoe meer deze waarden al dan niet impliciet erin voorkomen, hoe meer mensen met dezelfde waarden zich aangetrokken voelen tot je verhaal.
In de praktijk lukt het niet altijd om complete verhalen naar buiten te brengen. Zorg in ieder geval dat er altijd een les in voorkomt en dat het verhaal nooit wringt met je kernwaarden. Dan kan je doelgroep altijd iets van je leren en blijf je daarnaast geloofwaardig. Storytelling is succesvol als mensen jouw verhaal na kunnen vertellen, het gaan delen en uiteindelijk klant van je worden.