Met deze 7 pr-tips haal je als zzp’er wél de publiciteit

Avatar foto Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Met deze 10 pr-tips haal je wél de publiciteit - ZZP Barometer

Waar kijkt een journalist naar voordat jouw pr de publiciteit haalt?

Wil je als zzp’er in de publiciteit komen? Denk en schrijf dan als een journalist. De allerbelangrijkste pr-tip is: zorg voor nieuws. Er blijken allerlei regels te zijn waar redacties rekening mee houden, voordat ze beslissen dat jouw (pers)bericht ook echt nieuws is. Die regels worden ook wel nieuwswaarden genoemd. Hoe meer je er hebt, hoe groter je nieuws, hoe gemakkelijker je de publiciteit haalt. Alle nieuwswaarden worden hieronder opgesomd, waardoor jij wél de publiciteit haalt.

Verrassend

Ook wel omschreven als ‘man-bijt-hond’: het omgekeerde komt namelijk zo vaak voor dat het slaapverwekkend is (behalve voor degene die wordt gebeten uiteraard), en is dus geen nieuws. Dat je bedrijf tien jaar bestaat is fijn, maar geen nieuws. Zelfs bij huis-aan-huisbladen moet je minstens 25 jaar bestaan om kans te maken op aandacht. Het kan wel een aanleiding zijn om iets spectaculairs te organiseren dat wél media zal trekken. Jubileert je kapperszaak? Vier dat in een luchtballon. Records en prijzen vallen ook onder verrassend bij pr, dus altijd goed voor nieuws.

Dichtbij

Als je vader onder een tram komt, doet dat meer met je dan wanneer hetzelfde met je buurman gebeurt. Zorg dus dat je boodschap je doelgroep aanspreekt en dat je met je nieuws dicht bij huis blijft. Letterlijk: huis-aan-huiskranten onderscheiden zich door ‘hyperlokaal’ te willen zijn. Nieuws van buiten de gemeente waar de krant verschijnt, komt er moeilijk of niet in. Verrassend én dichtbij: opening van een nieuw seizoen van je tangoschool met een flashmob op het stadsplein.

Actueel

De tijd tot een gebeurtenis moet kort zijn (maximaal 1 week, liefst binnen 1 of 2 dagen) om de kranten te halen. Voor sociale media als Facebook of Twitter is ook dat nog te ver weg. Op internet gebeurt nieuws nú of niet. De hoofdredacteur van opinieblad Elsevier, Arendo Joustra, vergelijkt journalisten met surfers: die zitten liefst óp de golf of vlak ervoor. Dus aankondigingen of nieuws over dingen die nog moeten gebeuren, maken de meeste kans. Wil je in het nieuws omdat een cartoonist huisdieren natekent in je winkel ter gelegenheid van dierendag? Zorg dan dat je eind september je bericht de deur uit doet.

Ruzie

Hoe meer ruzie en spannende tegenstellingen (David-Goliath enzovoort), hoe leuker een journalist het vindt. Dat kan in je nadeel zijn, als je níet in de publiciteit wil. Maar het is handig als je de confrontatie zoekt, bijvoorbeeld omdat je juist géén zzp’er wil zijn.

Omvang

Hoe groter de groep mensen is, die betrokken is bij een gebeurtenis, hoe meer kans die gebeurtenis maakt om tot nieuws uit te groeien. Ook iets dat veel mensen kennen, is interessant. Zoals het nieuws dat jij als zzp’er, tegen de digitale trend in, baas wordt van een cassettebandjesfabriek.

Eenvoudig

Duidelijke hapklare brokken, niet te ingewikkeld nieuws haalt gemakkelijker de media dan complexe verhalen. Pr moet dus simpel zijn, maar nieuwswaardig blijven. Bijvoorbeeld als je brood van bier blijkt te kunnen maken.

Betrouwbare bronnen en BN’ers

Wat een journalist uit betrouwbare bron heeft, publiceert hij sneller. Zeker als die bron een autoriteit is, een gerenommeerd onderzoeksinstituut, een directeur of voorzitter van een organisatie. Maar ook BN’ers (Bekende Nederlanders) of BV’s (Bekende Vlamingen) functioneren als autoriteit. Het Koninklijk Huis dat de beste zzp’er van Nederland ontvangt, bijvoorbeeld.

Avatar foto
Eugène van Haaren

Eugène van Haaren is webredacteur, schrijftrainer en woordvinder. Hij helpt maatschappelijke organisaties, overheden en bedrijven heldere woorden te vinden voor hun verhaal. Eugène geeft schrijftrainingen zoals B1-schrijven, vooral voor overheden. B1 staat voor het taalniveau dat de meeste Nederlanders beheersen.

Bekijk alle artikelen van Eugène van Haaren →

Aanbevolen

3 belangrijke tips om scanbaar te schrijven | ZZP Barometer
3 belangrijke tips om scanbaar te schrijven
Groei
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

Populaire artikelen

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →