Waar kijkt een journalist naar voordat jouw pr de publiciteit haalt?
Wil je als zzp’er in de publiciteit komen? Denk en schrijf dan als een journalist. De allerbelangrijkste pr-tip is: zorg voor nieuws. Er blijken allerlei regels te zijn waar redacties rekening mee houden, voordat ze beslissen dat jouw (pers)bericht ook echt nieuws is. Die regels worden ook wel nieuwswaarden genoemd. Hoe meer je er hebt, hoe groter je nieuws, hoe gemakkelijker je de publiciteit haalt. Alle nieuwswaarden worden hieronder opgesomd, waardoor jij wél de publiciteit haalt.
Verrassend
Ook wel omschreven als ‘man-bijt-hond’: het omgekeerde komt namelijk zo vaak voor dat het slaapverwekkend is (behalve voor degene die wordt gebeten uiteraard), en is dus geen nieuws. Dat je bedrijf tien jaar bestaat is fijn, maar geen nieuws. Zelfs bij huis-aan-huisbladen moet je minstens 25 jaar bestaan om kans te maken op aandacht. Het kan wel een aanleiding zijn om iets spectaculairs te organiseren dat wél media zal trekken. Jubileert je kapperszaak? Vier dat in een luchtballon. Records en prijzen vallen ook onder verrassend bij pr, dus altijd goed voor nieuws.
Dichtbij
Als je vader onder een tram komt, doet dat meer met je dan wanneer hetzelfde met je buurman gebeurt. Zorg dus dat je boodschap je doelgroep aanspreekt en dat je met je nieuws dicht bij huis blijft. Letterlijk: huis-aan-huiskranten onderscheiden zich door ‘hyperlokaal’ te willen zijn. Nieuws van buiten de gemeente waar de krant verschijnt, komt er moeilijk of niet in. Verrassend én dichtbij: opening van een nieuw seizoen van je tangoschool met een flashmob op het stadsplein.
Actueel
De tijd tot een gebeurtenis moet kort zijn (maximaal 1 week, liefst binnen 1 of 2 dagen) om de kranten te halen. Voor sociale media als Facebook of Twitter is ook dat nog te ver weg. Op internet gebeurt nieuws nú of niet. De hoofdredacteur van opinieblad Elsevier, Arendo Joustra, vergelijkt journalisten met surfers: die zitten liefst óp de golf of vlak ervoor. Dus aankondigingen of nieuws over dingen die nog moeten gebeuren, maken de meeste kans. Wil je in het nieuws omdat een cartoonist huisdieren natekent in je winkel ter gelegenheid van dierendag? Zorg dan dat je eind september je bericht de deur uit doet.
Ruzie
Hoe meer ruzie en spannende tegenstellingen (David-Goliath enzovoort), hoe leuker een journalist het vindt. Dat kan in je nadeel zijn, als je níet in de publiciteit wil. Maar het is handig als je de confrontatie zoekt, bijvoorbeeld omdat je juist géén zzp’er wil zijn.
Omvang
Hoe groter de groep mensen is, die betrokken is bij een gebeurtenis, hoe meer kans die gebeurtenis maakt om tot nieuws uit te groeien. Ook iets dat veel mensen kennen, is interessant. Zoals het nieuws dat jij als zzp’er, tegen de digitale trend in, baas wordt van een cassettebandjesfabriek.
Eenvoudig
Duidelijke hapklare brokken, niet te ingewikkeld nieuws haalt gemakkelijker de media dan complexe verhalen. Pr moet dus simpel zijn, maar nieuwswaardig blijven. Bijvoorbeeld als je brood van bier blijkt te kunnen maken.
Betrouwbare bronnen en BN’ers
Wat een journalist uit betrouwbare bron heeft, publiceert hij sneller. Zeker als die bron een autoriteit is, een gerenommeerd onderzoeksinstituut, een directeur of voorzitter van een organisatie. Maar ook BN’ers (Bekende Nederlanders) of BV’s (Bekende Vlamingen) functioneren als autoriteit. Het Koninklijk Huis dat de beste zzp’er van Nederland ontvangt, bijvoorbeeld.