Interview met Natasja Hoogenboom over ‘Experttips voor Onweerstaanbare Offertes’
Een interview met Natasja Hoogenboom over haar eerste boek: ‘Experttips voor Onweerstaanbare Offertes‘. Het idee en de inspiratie voor een boek kwam volgens Natasja vanuit verschillende hoeken. De honderden offertes en de evaluaties met opdrachtgevers hebben er vooral voor gezorgd dat Natasja haar kennis kon bundelen tot een waardevol boek. Zij hoopt dat ze veel zzp’ers, ondernemers en salesprofessionals kan helpen bij het schrijven van onweerstaanbare offertes. Haar einddoel? Zzp’ers, ondernemers en salesprofessionals helpen bij het binnenhalen van meer opdrachten. Wij interviewden Natasja over haar boek en het ondernemerschap.
Natasja heeft 20 jaar commerciële ervaring in het binnenhalen en behouden van (grote) klanten in de zakelijke en persoonlijke dienstverlening. Ze heeft veel bedrijven van binnen en buiten gezien en weet daardoor feilloos te vertellen hoe je van een offerte een opdracht maakt. Naast schrijfster van haar eigen boek, is Natasja ook actief als ondernemer. Sinds een aantal jaar runt zij haar adviesbureau SalesTAALent. Ze helpt bedrijven met het opstellen van offertes, tenders en aanbestedingen, maar ook helpt Natasja bij het opzetten van een salesafdeling of tenderdesk. Daarnaast is ze actief als spreker om bedrijven, ondernemers en mkb’ers te voorzien van de nodige inspiratie en motivatie als het op offertes, tenders en aanbestedingen aankomt. Kortom: het maakt niet uit wat zij doet, Natasja probeert uit iedere situatie het maximale te halen.
1. Hoe en waarom ben je ondernemer geworden?
In de zomer van 2012 hoorde ik dat mijn baan “mogelijk” kwam te vervallen. Dat zag ik meteen als een kans om mij verder te ontplooien en te starten met mijn droom: een eigen bedrijf. De dag dat ik me inschreef bij de Kamer van Koophandel vergeet ik nooit meer. Op die dag kwam ook mijn website live. En ik opende een bankrekening, zodat ik diezelfde dag meteen mijn eerste facturen kon versturen naar de eerste klanten. Ik had echt een superstart!
2. Wat doe je precies? En wat is je missie?
Ondernemers helpen succesvoller te worden in hun offertetrajecten. Dat is mijn missie. Met mijn bedrijf SalesTAALent help ik dienstverleners – zoals schoonmaakbedrijven, uitzendbureaus en welzijnsorganisaties – bij het winnend inschrijven op aanbestedingen. Daarnaast train ik bedrijven in het schrijven van offertes. En sinds kort mag ik mijzelf ook auteur noemen. Deze zomer schreef ik het boek ‘Experttips voor Onweerstaanbare Offertes’.
3. Hoe ben je op de titel van jouw boek gekomen?
Van de offerte een opdracht maken. Dat is uiteindelijk waar het om draait. Je schrijft een offerte immers in de hoop dat de ander jou de opdracht gunt, toch? Daarvoor moet je als het ware het hart van de klant veroveren. Je offerte is net als een liefdesbrief. Zo ‘onweerstaanbaar’ dat de klant moeiteloos JA tegen je voorstel zegt.
4. Wat wil je bij de zzp’er bereiken met dit boek?
Offertes zijn in de verkoop vaak een ondergeschoven kindje. Zo jammer. Maar hier ligt dus ook een kans! Want door jouw offerte wel aandacht te geven, valt jouw offerte op en haal je er meer opdrachten mee binnen. Na het lezen van mijn boek ga je de klant ook meer centraal zetten. Je schrijft op zo’n overtuigende manier dat jouw offerte een feest wordt om te mogen ontvangen!
5. Door wie ben je geïnspireerd bij het schrijven van jouw boek?
Bewust en onbewust, gevraagd en ongevraagd kreeg ik inspiratie vanuit allerlei verwachte en onverwachte hoeken. Ik leerde zelf offertes schrijven door honderden offertes (vooral aanbestedingen) te evalueren met inkopers. Ik bel na of ik ga langs. Dan wil ik graag horen wat ze goed vonden aan de offerte of wat juist beter kan. Die feedback is zo waardevol, daar heb ik zo ontzettend veel van geleerd! Die inspiratie gebruikte ik vooral bij het schrijven van dit boek.
6. Wanneer is jouw boek succesvol?
Toen ik van Jos Burgers (bestsellerauteur en veelgevraagd spreker) de recensie binnenkreeg dat mijn boek “verplichte kost is voor iedereen die vaker de opdracht gegund wilt krijgen” voelde dat al als een succes! Maar heel eerlijk, het boek is voor mij pas echt een succes als het boek gekocht en gelezen wordt. Ik wil namelijk graag anderen inspireren. Heel stiekem droom ik van een tweede druk.
7. Wat is jouw favoriete (ondernemers)boek? En waarom?
Het boek ‘Three Simple Steps’ van Trevor Blake. Dat boek kreeg ik van businesscoach Ninke van der Leck. Het beschrijft hoe je in 3 eenvoudige stappen naar succes kunt gaan, zakelijk én privé. Welke stappen dat zijn? Je leest het in het boek. Maar na het lezen van dit boek veranderde mijn ochtendritueel en onderneem ik veel ontspannender.
8. Tot slot… wat is jouw belangrijkste tip voor de zzp’er?
Geniet! En lukt dat even niet? Besef dat het jouw gedachtes zijn die bepalen hoe je het ondernemen, het verkopen, het leven ervaart. Je bent maar één gedachte verwijderd van een compleet andere ervaring.