“Content creëren en op de juiste manier inzetten is tijdrovend”

Interview: 'Expert tips voor content marketing met rendement' | ZZP Barometer

Interview met Esther van Vondel over “Experttips voor contentmarketing met rendement”

Esther van Vondel is een creatieve duizendpoot. Copywriter, blogger en marketeer in één. Ze besloot haar kennis, krachten en ervaring te delen middels een boek ‘Experttips voor contentmarketing met rendement’. Met haar boek hoopt ze een zinvolle bijdrage te kunnen leveren aan bedrijven die moeite hebben met contentmarketing.

Een aantal jaar geleden werkte Esther als managementassisente. Ze was niet gelukkig met haar werk en wilde graag een carrièreswitch maken. Ze besloot haar frustraties en hersenspinsels op papier te zetten. Alleen was er toentertijd nog geen platform waar je dit kon delen. En opsturen naar tijdschriften- en krantenredacties vond Esther een stap te veel. Inmiddels heeft ze na haar carrièreswitch voor diverse werkgevers de pr verzorgd. Pr en teksten schrijven is iets waar Esther blij van wordt, maar er bleef iets kriebelen. Zonde enige buffer sprong Esther een aantal jaar geleden in het diepe. Zij begon haar eigen bedrijf: Van Vondel txt. Tegenwoordig helpt Esther veel verschillende opdrachtgevers met de contentmarketing: van webteksten tot aan productteksten en van teksten op promotiemateriaal tot aan visitekaartjes.

1. Hoe en waarom ben je ondernemer geworden?

Ik verzorgde de pr van mijn werkgevers al jaren, maar het kriebelde: ik wilde meer bedrijven helpen. Ik durfde niet goed, omdat er al zoveel vakgenoten zijn en ik kostwinner ben. De gelegenheid kwam nadat ik verhuisd was van de ene naar de andere kant van het land. Midden in de crisis startte ik met Van Vondel txt. Dat was een sprong in het diepe, nog meer toen ik halverwege het eerste jaar opnieuw verhuisde. Toch is het mij gelukt.

2. Wat doe je precies? En wat is je missie?

Ik ben van huis uit copywriter en blogger. Ik weet echter evenveel van marketing en omdat tekst stilstaat en zwijgt, bouw ik er een marketingplan omheen om de boodschap daadwerkelijk en actief onder de aandacht van de juiste mensen te krijgen. Bedrijven komen echter ook naar mij toe voor een totaaloplossing. Dan bouwen we vanuit een strategie aan de invulling en uitvoering ervan. Gaandeweg help ik bedrijven op termijn dit zelf te verzorgen als de capaciteit er is, zodat ze niet tot in lengte van dagen afhankelijk blijven van mij.

3. Hoe ben je op de titel van jouw boek gekomen?

Content creëren en op de juiste manier inzetten is tijdrovend en inspannend. Het vergt bovendien een langere adem dan rechtstreekse promotie. Wanneer mensen niet snel resultaat zien, zijn ze geneigd te stoppen. Helaas vaak te snel. Na een maand of drie merken de meeste bedrijven langzaamaan het effect, als ze het goed doen. De methode in ‘Experttips voor content marketing met rendement’ helpt om daadwerkelijk en uiterlijk in die tijd rendement te halen: meer naamsbekendheid, expertstatus of zelfs influencer en de beste klanten trekken. Het rendement zit bovendien in het creëren van een systeem, dat content creëren en inzetten gemakkelijker maakt. Dat rendement groeit in de loop van de tijd met deze methode.

4. Wat wil je bij de zzp’er bereiken met dit boek?

Ik wil niet zozeer iedereen aan het bloggen of vloggen krijgen of op een andere manier te informeren of te inspireren. Wie echter serieus met content aan de gang wil of er al mee bezig is, help ik graag om met eenvoud en effectieve middelen alle rendement eruit te halen dat erin zit.

5. Door wie ben je geïnspireerd bij het schrijven van jouw boek?

Ik had al eens een poging gewaagd zelf een dergelijk boek te schrijven. Door tijdgebrek lag hij al een tijdje op de stoffige plank. Mijn uitgever vroeg mij uiteindelijk het boek te schrijven. Ik voelde me enorm vereerd en ben zo blij dat ze mij gevraagd heeft!

6. Wanneer is jouw boek succesvol?

Als ten minste 20% van de lezers serieus met contentmarketing bezig gaat én daar succes mee behaalt.

7. Wat is jouw favoriete (ondernemers)boek? En waarom?

Daar vraag je me wat, haha. Ik lees nogal veel. Een van mijn meest favoriete boeken is ‘Ondernemen Is Net Reizen‘ van Oscar Bulthuis. Het is toegankelijk geschreven, praktisch, inspirerend, gemakkelijk te volgen én het is een doe-boek. Ik houd van actie ondernemen en dit boek nodigt je uit om aan het werk te gaan via opdrachten aan het eind van elk hoofdstuk. Het geeft je bovendien de focus die je nodig hebt voor het runnen van je business.

8. Tot slot… wat is jouw belangrijkste tip voor de zzp’er?

Contentmarketing vraagt inspanning en geduld. Wil je echt de beste klanten trekken, bouw dan een systeem, wees consequent en houd vol. Bouw je een systeem, dat voor jou werkt, dan zie je sneller echte resultaten. Zie je na drie maanden nog niets, dan is er iets dat je nog niet weet. Ga het boek en bijbehorende werkbouw opnieuw na op welke stap je mist.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de onafhankelijke en structurele onderzoeksmonitor van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als hét naslagwerk en de nieuwsbron voor zzp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en andere zzp-marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door haar partners.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
IT-Staffing - ZP'ers

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →