In 6 stappen het ideale klantenprofiel ontwerpen

Avatar foto Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
in 6 stappen naar het Ideale klantenprofiel - Max van Rooy

Beweeg als onderscheidende zzp’er mee met veranderingen in jouw markt

Meebewegen met de veranderingen in jouw markt is belangrijk als je jezelf en jouw bedrijf onderscheidend wilt neer zetten. Dit gaat verder dan; ik blijf graag op de hoogte van wat zich afspeelt in mijn vakgebied. Het is zelfs noodzakelijk geworden om goed onderzoek te blijven doen naar jouw potentiële klanten en de markt die je bedient. Misschien merk je die noodzaak (nu) nog niet, maar ik beloof je dat dit de komende jaren zeker gaat komen.

Het is namelijk zo dat als je het komende jaar niet zorgt dat je een uniek businessmodel en daar op volgend een uniek funnelsysteem voor jezelf ontwerpt, het moeilijk wordt om mee te doen met de spelers in je markt. De wereld verandert. Er zijn steeds minder traditionele businessmodellen. Je kunt zien dat veel verschuift naar gemak, hetzelfde voor minder moeite en minder energie.

Het is nog nooit zo makkelijk geweest om je boodschappen te doen, een opleiding te volgen of samen te werken met iemand in China. De mogelijkheden van de online wereld zijn oneindig en ook niet meer weg te denken, ook jij als ondernemer kunt jouw klanten veel gemakkelijker bereiken. En daarnaast kun je ook nog eens veel stappen van het traditionele businessmodel automatiseren. We hebben hier meer over verteld in onze voorgaande artikelen, wil je meer weten over het verschil tussen het oude en het nieuwe model? Klik HIER om door te gaan naar ons artikel “Old vs new”.

Jouw funnel geeft een unieke online ervaring

Dit heeft jouw potentiële klant tegenwoordig nodig om goed te kunnen beslissen of ze hun kostbare tijd en geld gaan investeren, met alle opties en mogelijkheden die er zijn. Doordat er zoveel mogelijkheden en oplossingen zijn gaan mensen online onderzoek doen om te kijken naar “the perfect fit”. Dat voelt als de meest efficiënte manier. En als ze je dan gevonden hebben en denken dat jij wellicht de partij bent die hun probleem of pijnpunt kan oplossen, willen ze gelijk weten of jij kan helpen op een manier dat bij hun past. Daarom is het dus belangrijk als ze op jouw website landen, je ze gelijk jouw funnel in begeleidt, zodat ze stap voor stap kunnen ontdekken wie jij bent, wat jij te bieden hebt, wat je werkwijze is en welk resultaat jouw dienst of product hun kan opleveren.

Zorg dat je deze ontwikkeling gaat implementeren in je bedrijf! Als mensen lang moeten zoeken zijn ze verdwenen, doordat het te ingewikkeld is of doordat ze worden afgeleid door iets anders wat ze tegenkomen.

Klantenprofiel

Het begin van jouw unieke funnel

Voordat je überhaupt kunt beginnen met het vormgeven van jouw funnelsysteem is het van essentieel belang dat je jouw ideale klant helder voor ogen hebt. Wie is dan precies die persoon die op jouw website landt? Die op zoek is naar jouw oplossing? Nu zullen er vast onder de lezers mensen zijn die hier afhaken, omdat ze dit al zo vaak gehoord hebben, maar ondertussen wel weten dat het omschrijven van de ideale klant belangrijk is en heel graag iets nieuws zouden willen horen.

Uiteraard kunnen wij heel veel andere dingen vertellen, maar daar zouden we jou niet mee helpen. Ik kan je vertellen dat, elke keer als er een klant bij ons op kantoor komt met een hulpvraag, we daar mee beginnen! Omdat, hoe vaak ze het ook hebben gehoord, heel weinig dit daadwerkelijk op de juiste manier hebben uitgewerkt. Er zijn maar weinig ondernemers die elk detail hiervan helder hebben en het vervolgens op de juiste manier verwerken in hun strategie en online systeem. Wij hoeven ons dan niet meer af te vragen waarom hun systeem niet converteert, waarom ze nog steeds hard moeten werken om klanten binnen te halen of waarom ze iedere keer weer een glazen plafond ervaren en niet verder groeien.

Identificeer een profiel van de klant die je het liefste wilt bedienen met jouw product of dienst.

Hieronder willen we heel graag met jou de stappen doorlopen, om dit op de JUISTE manier uit te werken. Neem dit serieus, ga hier echt voor zitten, werk dit goed uit omdat dit een groot gedeelte van jouw succes is. Met het ontwerpen van jouw klantprofiel gaan we uit van de meest ideale situatie. Zoals jij het graag zou willen, wat jouw energie geeft, waar jij gelukkig van wordt. Werk de onderstaande stappen uit op een groot vel papier. Zorg dat je genoeg ruimte vrij hebt zodat je dit later nog kunt aanvullen als je nieuwe data ontvangt.

klantenprofiel

In 6 stappen het ideale klantenprofiel ontwerpen

Stap 1:
a. Wat is hun demografie – man/vrouw, leeftijd, achtergrond, baan, inkomen
b. Wat is hun psychografie – interesses, passies, overtuigingen, gedachtes, waardes
c. Wat is hun geografie – waar wonen ze, NL/EU/etc, taal

We krijgen vaak de vraag; als ik een vrouw kies mag ik dan alleen met vrouwen werken. Nee, zie het als een richtlijn. Natuurlijk mag jij ook mannen helpen als ze gebaad zijn bij jouw dienst of product. Dit is puur voor het verzamelen van data, die je nodig hebt bij het vormgeven van jouw unieke businessmodel en funnelsysteem. Je kunt dan wel het beste voor een man en een vrouw een ander profiel maken, omdat ze andere dingen verlangen en nodig hebben.

Stap 2:
a. Wat zijn de doelen – persoonlijk, zakelijk, relatie, gezin, waar willen ze aan bijdragen
b. Wat zijn de dromen – waar ze op hopen, wat ze heel graag zouden willen
c. Wat zijn de verlangens – kan zijn wat ze delen maar misschien ook wel wat ze voor zichzelf houden

Vaak zijn we zelf onze ideale klant, maar dan van een tijdje geleden.

We hebben vergelijkbare doelen, vergelijke passies, alleen wij zijn al verder, wij hebben dat pad al afgelegd, waardoor wij die persoon goed kunnen helpen.

Stap 3:

a. Wat zijn de problemen – Schrijf alle problemen op die ze ervaren
b. Wat zijn de uitdagingen – Schrijf alle uitdagingen op die ze ervaren
c. Wat zijn de frustraties – Schrijf alle frustraties op die ze ervaren

Sommige onderwerpen lijken ook op elkaar, maar het doel is zo veel mogelijk data van jouw ideale klant verzamelen, zodat je ze beter kent als dat ze zichzelf kennen. Zie je hier een gezicht bij of heb je een persoon voor je die jouw ideale klant omschrijft; plak deze foto er gerust bij.

Stap 4:
a. Wat willen ze – bijv; een makkelijke oplossing zodat het niet te veel tijd kost en geld kost
b. Wat wensen ze – dit willen ze ervaren, dit willen ze bereiken
c. Wat ze nodig hebben – dit is vaak niet wat ze denken dat ze nodig hebben maar wat wij weten dat ze nodig hebben om van A naar B te komen.

Realiseer je goed dat dit een proces is dat je niet in 1 keer doet, je mag later gerust aanvullen als je nieuwe inzichten krijgt of waardevolle informatie ontvangt. Weet je het antwoord niet, doe dan onderzoek, vraag het aan mensen die je graag zou willen helpen.

Stap 5:
a. Wat zijn hun angsten?
b. Waar hopen ze op?
c. Welke oplossing zoeken ze?
d. Welk resultaat willen ze ervaren?

Als je dit heel gedetailleerd gaat uitwerken ga je verbanden zien. Je snapt ineens heel goed wie die persoon is en wat ze nodig hebben.

Stap 6:
a. Wat zijn hun bezwaren?
b. Wat zijn hun vragen?
c. Wat zijn hun excuses?

Al deze vragen wil je zo uitgebreid mogelijk invullen om een helder profiel te hebben van jouw ideale klant. Al deze data-punten gebruik je zo meteen weer voor het ontwerpen van het juiste businessmodel, het vormgeven van de juiste communicatie zowel online als offline. Dit is cruciaal in het bouwen van een winstgevend online marketing en sales funnelsysteem.

We wensen je heel veel succes met het implementeren. Wil je hier meer informatie over, meld je dan kosteloos aan voor de 5-daagse funnel challenge. Waarin we je stap voor stap laten zien hoe jij jouw unieke funnelsysteem kunt ontwerpen zonder gedoe. Als er vragen zijn mag je altijd contact met ons opnemen via max@fieldofdreams.academy.  We zien je heel graag terug bij ons volgende artikel, waarin we weer de volgende stap gaan zetten in dit hele proces.

Avatar foto
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →