Hoe kies je het perfecte relatiegeschenk?
Het einde van het jaar nadert. Het is koud en donker en om ons te behoeden voor de winterblues, hebben we een maand vol kaarsen, etentjes en feesten. Deze feestmaand is de perfecte gelegenheid voor jou als zelfstandig ondernemer om een warm gebaar te maken naar je klanten. Maar let op, je kunt met een relatiegeschenk ook de plank misslaan. Daarom 4 do’s en don’ts.
Do: wees origineel.
Don’t: generieke giften vermijden
Stap één van een goed relatiegeschenk is dat het origineel is. Het verrast en laat de creativiteit van jou als ondernemer zien. Hiermee onderscheid je je van de ongeïnspireerde kerstpakketten die veel werknemers krijgen. Denk ook aan het nut van een geschenk. Zeker voor een zakelijk contact kan een nutteloze gift aankomen als een ergernis – op een extra wandeling naar de afvalbak zit niemand te wachten. Geef dus niet al je contacten een keycord, t-shirt of tas.
De meest voorkomende relatiegeschenken zijn pennen, usb-sticks, sleutelhangers en bekers. Ook met pepermunt, petjes of opladers gingen al velen je voor. Wel origineel en passend bij de tijd van het jaar: een stijlvolle kerstbal. En waarom zou je jouw geschenk niet persoonlijk maken? Dat kan bijvoorbeeld door een goede fles wijn te beplakken met een uniek etiket. Heb je nog iets meer te besteden, dan kun je je klant ook verrassen met een ervaring: een etentje op een bijzondere locatie of – als je weet dat diegene daarvan houdt – een proefles salsadansen. Bedenk iets wat bij je klant past.
Do: houd jouw bedrijf én jouw klant voor ogen.
Don’t: wees niet onpersoonlijk
Bedenk iets wat bij jouw bedrijf past. Immers, ook onpersoonlijke cadeaus zijn een afknapper. Het is dus goed om uit te gaan van jouw bedrijf, jouw merk, jouw verhaal. Andersom kun je ook uitgaan van jouw klant. Door de samenwerking ken je je klanten vaak best goed. Misschien houdt hij van Griekse filosofie of van honden. Met een boek over Plato of een hondenriem (met logo van jouw bedrijf), voelt de klant zich gezien. Daardoor zal hij nog vaak op een positieve manier aan jou en je bedrijf terugdenken. Als dat nieuwe opdrachten van je klant oplevert, dan is dat de bijvangst van een geslaagd relatiegeschenk.
Do: houd het bescheiden.
Don’t: omkoping of steekpenningen
Wat je ook geeft, voorkom de schijn van steekpenningen of omkoping. Wat gepast is, kan voor iedereen verschillen, maar weet dat het ontvangen van relatiegeschenken extra gevoelig ligt bij medewerkers van overheidsinstanties en in semi-publieke organisaties. Kijk daarom uit met dure cadeaus zoals weekendjes weg of elektronica. Raadpleeg bij twijfel je belastingadviseur of een jurist.
Tegelijkertijd moet je er ook voor waken je relaties op te schepen met goedkope prullaria. Heb je een behoorlijk hoog uurtarief, dan is het niet gepast een goedkoop petje weg te geven. Daarmee kun je opdrachtgevers misschien beledigen, omdat ze zich niet serieus genomen voelen.
Do: het hele jaar door.
Don’t: overspoel hen met cadeaus
De feestmaand is een uitstekende gelegenheid voor het geven van relatiegeschenken, maar dit neemt niet weg dat relatiegeschenken het hele jaar door gegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld bij het afronden van een grote klus of als je een product hebt ontwikkeld waar je een klant op wil attenderen. De timing kan ook aan de klant worden aangepast. Werk je bijvoorbeeld in de bouw en heb je een klant die van watersporten houdt, dan kun je hem die waterdichte ton het beste in het voorjaar geven.
Houd het wel speciaal. Bestook je klanten niet te pas en te onpas met promotie-artikelen. Dan streef je je doel voorbij.
Extra tip: relatiegeschenken zijn aftrekbaar
Voor relatiegeschenken aan bestaande klanten gelden andere belastingregels dan bedrijfskosten die je maakt voor nog niet bestaande klanten. Tot € 227,- per jaar per persoon aan wie je het geschenk geeft (de ‘begunstigde’) is de btw aftrekbaar. De btw is overigens niet aftrekbaar als de ontvanger het geschenk voor zijn eigen bedrijf had kunnen kopen. Relatiegeschenken zijn namelijk niet bedoeld om elkaars bedrijf draaiende te houden, vindt de Belastingdienst. Voor de precieze regels kun je op de website van de Belastingdienst kijken.
Pssst! Denk ook aan je bedrijfsmiddelenverzekering
December is ook een goede maand om je inventaris op te maken en om een laatste aanschaf te doen, voordat het nieuwe jaar van start gaat. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om fiscaal-vriendelijk te investeren in je bedrijf. En vergeet ook niet om je bedrijfsmiddelen te verzekeren. Want ook met nieuwjaar zit een ongeluk in een klein hoekje. Lees hier meer over hoe je dat het beste kunt doen.