Do’s en don’ts in relatiegeschenken

Inkomen & risico
Page 1 Created with Sketch.
8 Shares

Hoe kies je het perfecte relatiegeschenk?

Het einde van het jaar nadert. Het is koud en donker en om ons te behoeden voor de winterblues, hebben we een maand vol kaarsen, etentjes en feesten. Deze feestmaand is de perfecte gelegenheid voor jou als zelfstandig ondernemer om een warm gebaar te maken naar je klanten. Maar let op, je kunt met een relatiegeschenk ook de plank misslaan. Daarom 4 do’s en don’ts.

Do: wees origineel.

Don’t: generieke giften vermijden

Stap één van een goed relatiegeschenk is dat het origineel is. Het verrast en laat de creativiteit van jou als ondernemer zien. Hiermee onderscheid je je van de ongeïnspireerde kerstpakketten die veel werknemers krijgen. Denk ook aan het nut van een geschenk. Zeker voor een zakelijk contact kan een nutteloze gift aankomen als een ergernis – op een extra wandeling naar de afvalbak zit niemand te wachten. Geef dus niet al je contacten een keycord, t-shirt of tas.

De meest voorkomende relatiegeschenken zijn pennen, usb-sticks, sleutelhangers en bekers. Ook met pepermunt, petjes of opladers gingen al velen je voor. Wel origineel en passend bij de tijd van het jaar: een stijlvolle kerstbal. En waarom zou je jouw geschenk niet persoonlijk maken? Dat kan bijvoorbeeld door een goede fles wijn te beplakken met een uniek etiket. Heb je nog iets meer te besteden, dan kun je je klant ook verrassen met een ervaring: een etentje op een bijzondere locatie of – als je weet dat diegene daarvan houdt – een proefles salsadansen. Bedenk iets wat bij je klant past.

Do: houd jouw bedrijf én jouw klant voor ogen.

Don’t: wees niet onpersoonlijk

Bedenk iets wat bij jouw bedrijf past. Immers, ook onpersoonlijke cadeaus zijn een afknapper. Het is dus goed om uit te gaan van jouw bedrijf, jouw merk, jouw verhaal. Andersom kun je ook uitgaan van jouw klant. Door de samenwerking ken je je klanten vaak best goed. Misschien houdt hij van Griekse filosofie of van honden. Met een boek over Plato of een hondenriem (met logo van jouw bedrijf), voelt de klant zich gezien. Daardoor zal hij nog vaak op een positieve manier aan jou en je bedrijf terugdenken. Als dat nieuwe opdrachten van je klant oplevert, dan is dat de bijvangst van een geslaagd relatiegeschenk.

Do: houd het bescheiden.

Don’t: omkoping of steekpenningen

Wat je ook geeft, voorkom de schijn van steekpenningen of omkoping. Wat gepast is, kan voor iedereen verschillen, maar weet dat het ontvangen van relatiegeschenken extra gevoelig ligt bij medewerkers van overheidsinstanties en in semi-publieke organisaties. Kijk daarom uit met dure cadeaus zoals weekendjes weg of elektronica. Raadpleeg bij twijfel je belastingadviseur of een jurist.

Tegelijkertijd moet je er ook voor waken je relaties op te schepen met goedkope prullaria. Heb je een behoorlijk hoog uurtarief, dan is het niet gepast een goedkoop petje weg te geven. Daarmee kun je opdrachtgevers misschien beledigen, omdat ze zich niet serieus genomen voelen.

Do: het hele jaar door.

Don’t: overspoel hen met cadeaus

De feestmaand is een uitstekende gelegenheid voor het geven van relatiegeschenken, maar dit neemt niet weg dat relatiegeschenken het hele jaar door gegeven kunnen worden. Bijvoorbeeld bij het afronden van een grote klus of als je een product hebt ontwikkeld waar je een klant op wil attenderen. De timing kan ook aan de klant worden aangepast. Werk je bijvoorbeeld in de bouw en heb je een klant die van watersporten houdt, dan kun je hem die waterdichte ton het beste in het voorjaar geven.

Houd het wel speciaal. Bestook je klanten niet te pas en te onpas met promotie-artikelen. Dan streef je je doel voorbij.

Extra tip: relatiegeschenken zijn aftrekbaar

Voor relatiegeschenken aan bestaande klanten gelden andere belastingregels dan bedrijfskosten die je maakt voor nog niet bestaande klanten. Tot € 227,- per jaar per persoon aan wie je het geschenk geeft (de ‘begunstigde’) is de btw aftrekbaar. De btw is overigens niet aftrekbaar als de ontvanger het geschenk voor zijn eigen bedrijf had kunnen kopen. Relatiegeschenken zijn namelijk niet bedoeld om elkaars bedrijf draaiende te houden, vindt de Belastingdienst. Voor de precieze regels kun je op de website van de Belastingdienst kijken.

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

Pssst! Denk ook aan je bedrijfsmiddelenverzekering

December is ook een goede maand om je inventaris op te maken en om een laatste aanschaf te doen, voordat het nieuwe jaar van start gaat. Denk bijvoorbeeld aan de mogelijkheid om fiscaal-vriendelijk te investeren in je bedrijf. En vergeet ook niet om je bedrijfsmiddelen te verzekeren. Want ook met nieuwjaar zit een ongeluk in een klein hoekje. Lees hier meer over hoe je dat het beste kunt doen.

Centraal Beheer
Partner van ZZP Barometer

Speciaal voor (zelfstandig) ondernemers hebben we het Bedrijfsverzekeringen Pakket. Schadeverzekeringen waarmee je de belangrijkste risico’s van jou en jouw bedrijf in één keer online goed regelt. Natuurlijk bepaal je zelf welke risico’s je af wilt dekken. Bekijk de meest gekozen schadeverzekeringen voor zzp’ers

Bekijk alle artikelen van Centraal Beheer →

Aanbevolen

10 verkooptips - ZZP Barometer
Verkopen is helpen kopen
Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
4 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
106 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →