Zo sluit je het jaar goed af: 3 tips

Avatar foto Tips, trucs & checklists
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Doelen 2018

Hoe sluit je 2017 goed af als zelfstandig ondernemer?

Buiten is het grijs. De dagen worden korter en de uitnodigingen voor Kerstborrels nemen toe. Steeds meer klanten gaan met Kerstvakantie. Naarstig streep je de laatste to-do’s voor het einde van het jaar af. Je harkt de laatste klussen binnen. En dan… begint misschien wel de belangrijkste periode van het hele jaar.

December: a time to remember

Het einde van het jaar is hét moment om te reflecteren op hoe het afgelopen jaar is gegaan. Ben je zowel privé als zakelijk tevreden over wat je beleefd hebt en bereikt hebt? En hoe zit het eigenlijk met jezelf in relatie tot je business… ben je nog steeds tevreden met wat je aan het doen bent of ben je toe aan een verandering? Soms vergeten we dat we de vrijheid hebben om iets te veranderen. Wil je groeien, of juist een stapje terug doen? En belangrijker: waarom wil je dat?

Pas als we de reden of de oorzaak helder hebben, kunnen we een goed besluit over iets nemen. Daarom mag je in december gerust tijd inlassen om te reflecteren op het afgelopen jaar en misschien ook even op adem komen. Hoe je dat het beste doet, bepaal je zelf. Voor mij betekent het mijn jaarlijkse heidag voor mezelf in een inspirerende omgeving, gecombineerd met verwennerij.

Drie tips om als zzp’er het jaar goed af te sluiten:

1. Vergelijk je omzetcijfers met die van vorig jaar

Betrek hierin welke klanten je had ten opzichte van een jaar geleden. Zijn er (nieuwe) klanten die je meer omzet bezorgden? Alle reden om deze contacten warm te houden. Stuur ze een presentje en breng dat liefst persoonlijk langs. Bedank ze en bespreek desnoods wat je volgend jaar voor ze kan betekenen. Zijn er klanten die juist minder opdrachten voor je hadden? Doe hetzelfde en vindt uit of ze nog tevreden zijn.

Probeer verder oorzaken te vinden voor een omzetstijging of omzetdaling ten opzichte van het jaar daarvoor. Herhaal wat positief uitpakte, stop met wat niet werkte. En accepteer waar je eigenlijk niets aan kon doen. Als je bijvoorbeeld besloot minder te werken is minder omzet een logisch vervolg. Als een klant failliet ging of minder budget had kon je hier ook weinig aan doen.

2. Bekijk of je alle doelen hebt gehaald

Ook hier is het nuttig om te kijken welke activiteiten je ondernam om je doelen te halen en hoe ze uitpakten. Wat werkte wel en niet? Wat kun ervan leren en wat mag je zeker nog een keer doen? En de ultieme tip: wat kan je op de valreep van deze maand nog wél doen wat eventueel een succes oplevert? Zorg ervoor dat het iets is wat je al een tijdje liet liggen. Juist dán geeft het veel voldoening om dit nog voor de jaarafsluiting te doen. En in december komt voor velen van ons die ruimte vrij. Benut die, als jij dit hebt.

3. Maak een plan voor 2018

Gebruik wat je leerde tijdens het reflecteren voor het vaststellen van je doelen voor het volgende jaar. Wat wil je in 2018 bereiken? Stel voor jezelf vast wat je omzetdoel is, welke andere doelen je met je onderneming wil bereiken en welke doelen je privé belangrijk vindt. Zorg dat al je doelen realistisch zijn en maak direct ook een lijstje met wat je ervoor nodig hebt: middelen, samenwerkingen of opleidingen. Zorg dat je plan voor 2018 in beeld blijft, hang het desnoods op. Zo kun je af en toe bijsturen of je inspanningen verhogen als halverwege het jaar blijkt dat je je doelen niet haalt.

Na het afsluiten van het jaar mag je natuurlijk heerlijk genieten van de feestdagen. Ik hoop dat je voldoende tijd neemt om rust te nemen: de boog kan niet altijd gespannen zijn. En als je doelen voor 2018 nog ambitieuzer zijn dan de doelen die je had voor 2017… is het des te belangrijker dat je even oplaadt en tot rust komt. Want ook dáár is het einde van het jaar voor bedoeld.

Ik wens je veel succes en veel ondernemingsplezier in 2018!

Avatar foto
Alexandra Smith

Alexandra Smith is storytellingexpert en ondernemerscoach. Dagelijks helpt zij bedrijven met verhalen, pitches en presentaties. Onlangs kwam haar boek ‘Zelfstandige met plezier‘ uit. Alexandra is door haar succes een veelgevraagd spreker op mkb-events.

Bekijk alle artikelen van Alexandra Smith →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →