Bereik jouw doelgroep dankzij duidelijke huisstijl
Consumenten hebben tegenwoordig een overvloed aan keus. Ze krijgen continu informatie uit alle hoeken. Is jouw merk sterk genoeg om boven al deze herrie uit te stijgen? De meeste mensen hebben niet het geduld om een 10 minuten durende slideshow af te kijken voordat ze een beslissing kunnen maken. Mensen willen informatie in een oogopslag. Een slim gekozen beeld met een pakkende tekst kan meer zeggen dan een 2 pagina’s lang mission statement, mits dit goed is uitgevoerd.
Hoe pak je dan de aandacht? Zelfs een beginnende ondernemer kan een sterk merk voor zichzelf neerzetten met een beetje slim nadenken en een goede voorbereiding. Consistent gebruik van lettertypes, kleuren en vooral beelden geven je merk een sterke positionering in de markt. Gebruik dit consequent in je marketing om jouw product of dienst een professioneel imago te geven.
Er zijn een aantal essentiële punten die je eerst in kaart moet brengen. Daarna moet je gaan spelen, testen wat werkt, en zoeken naar wat echt bij jou past. Je hoeft het niet in één keer helemaal goed te hebben. Blijf je merk, consument en resultaten analyseren.
Weet wie jij bent
Ten eerste is het van belang dat je weet wat je te bieden hebt en hoe je dat wilt uitlichten. Je weet waarschijnlijk heel goed wat je kernpositie is, maar wellicht zijn er unieke kwaliteiten van je product of dienst waar je nooit over hebt nagedacht. Door jezelf een aantal vragen te stellen kan je tot nieuwe ideeën en conclusies komen over je aanbod en hoe je dat kan uiten.
• Wat maakt jou uniek ten opzichte van je concurrenten?
• Hoe beschrijf je jouw product of dienst?
• Wat wil je dat mensen ervaren bij jouw product of dienst?
• Welke emoties wil je tonen/oproepen?
Weet wie je publiek is
Daarnaast moet je natuurlijk goed weten wat je klanten willen. Probeer in de hoofden van je consumenten te kruipen en bedenk wat zij zouden willen zien:
• Is jouw doelgroep
-
- vrouwelijk of mannelijk?
- trendy of traditioneel?
- natuurliefhebber of stadsmens?
- etc.
• Wat zijn hun problemen?
• Wat willen ze bereiken?
• Hoe zou een klant jouw product of dienst beschrijven?
Gebruik deze informatie in je beeldkeuze
Als je een goed idee hebt van je eigen positionering en klanten, is het veel makkelijker een sterke huisstijl naar beeld te vertalen. Positieve beelden, die een idee geven van een einddoel, worden over het algemeen gezien als inspirerend. Ze wekken vertrouwen in jouw service of dienst. Je kan ook kiezen voor een meer conceptuele aanpak die een bepaalde emotie oproept.
Kleuren
Kies een kleurenpalet welke je steeds terug laat komen in je communicatie. Vaak is het een heel simpel palet van 1 hoofdkleur, 1 kleuraccent en 2 of 3 neutrale kleuren. Met dit palet kun je achtergrondkleuren bepalen, buttonkleuren op je website, koptekstkleuren, enzovoort. Zorg ervoor dat deze kleuren ook terugkomen in de beelden die je gebruikt. Je kunt, bijvoorbeeld, vrij neutrale foto’s kiezen die steeds dezelfde accentkleur hebben, of juist foto’s die over het geheel één sterke kleurtoon hebben.
Filters
Het is belangrijk om een duidelijk idee te hebben over hoe je je beelden wilt laten overkomen. Filters kunnen veel doen om je beelden een unieke look te geven, maar gebruik ze met mate. Als je een filter hebt gekozen, gebruik deze dan consistent over je beelden. Zo kun je kiezen voor beelden die er heel helder uit springen, heel zacht zijn of juist een retrogevoel geven.
Ten slotte
Met beeld kun je veel doen om een sterk merk voor jezelf neer te zetten. Een sterk merk is betrouwbaar: mensen moeten weten dat ze bij jou bij het juiste adres zijn. Ook is een sterk merk onvergetelijk: mensen zullen je makkelijk vinden. Ten slotte is een sterk merk flexibel: mensen zullen je altijd volgen.
Wees voorbereid om kritisch naar je merk te kijken, af en toe goed te her-analyseren en waar nodig aan te passen. Zo blijf je relevant en een topspeler in je markt!