Welke kosten betaalt startende zzp’er en waarom?
Binnenkort aan de slag met je eigen onderneming? Lekker bezig! Het is goed om te weten welke uitgaven je dan hebt, zodat je goed voorbereid aan de slag gaat als zzp’er. Daarom geven we je hier een nuttig overzicht met de kosten die je zult maken voor je eigen onderneming.
Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat je bij het starten van een eigen onderneming te maken hebt met zowel de eenmalige opstartkosten als terugkerende kosten. Door met beide rekening te houden, weet je precies waar je financieel aan toe bent.
De Kamer van Koophandel: inschrijven
Een eigen onderneming begint met een afspraak bij de Kamer van Koophandel (KvK). Daar laat je de onderneming inschrijven in het Handelsregister. In deze databank zijn alle Nederlandse rechtspersonen en ondernemingen opgenomen.
Je bent verplicht om je onderneming in te schrijven bij de KvK, maar het levert je ook voordelen op. Zo is je eigen bedrijf terug te vinden in het Handelsregister en kun je checken of organisaties waarmee je zaken doet als dusdanig geregistreerd staan. De eenmalige kosten bedragen €50 voor de inschrijving, plus €15 voor het officiële uittreksel van het Handelsregister. Afrekenen doe je tijdens je afspraak.
Kosten voor communicatie
Internet en telefonie zijn essentieel voor het functioneren van je bedrijf. Zo zul je bijvoorbeeld contact hebben met je klanten en opdrachtgevers via internet en telefoon. De kosten van een goede internetbundel met een onbeperkt bellen-abonnement zijn rond de €50. Wist je dat de kosten voor zakelijke gesprekken financieel aftrekbaar zijn? Zo houd je meer winst over!
Open een zakelijke rekening
Met het openen van een zakelijke rekening houd je een helder overzicht over de inkomsten en uitgaven van je onderneming. Bovendien kun je zo eenvoudig je privé en zakelijke bankzaken onderscheiden. Banken rekenen een verschillend tarief voor een zakelijke rekening. Een zakelijke rekening bij Knab kost €5 euro per maand.
Thuiswerken of werken op locatie
Je eigen bedrijf starten vanuit een bedrijfspand is niet vanzelfsprekend. Veel zzp’ers werken vanuit hun eigen huis. Maar als je bedrijf groeit of als je veel klanten ontvangt, dan kun je gaan nadenken of je een andere locatie wilt voor je bedrijf. Het is dan verstandig om de voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Er komen namelijk een aantal kosten bij kijken: huur, energie, schoonmaak, verzekeringen en inrichting. Tip: vaak kun je ook deze kosten fiscaal aftrekken!
Belastingaangifte: zelf doen of uitbesteden?
Je kunt een boekhouder of accountant inschakelen als je zelf niet aan de slag wilt met stapels bonnetjes of de belastingaangifte. De kosten voor externe hulp kunnen flink uiteenlopen. Dit is afhankelijk van veel verschillende factoren, zoals de grootte van je bedrijf en de diensten die je afneemt. De zakelijke betaalrekening van Knab neemt je al veel werk uit handen. Zo kun je eenvoudig een koppeling maken tussen een boekhoudprogramma en je bankrekening. Zakelijke transacties worden dan automatisch ingeladen. Twee voordelen: minder fouten en meer tijd!