6 goede voornemens voor ondernemers

Inkomen & risico
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Goede voornemens zzp'ers

Inspiratie voor goede voornemens voor ondernemers in 2018

Goede voornemens, wie heeft ze niet? Ook voor zelfstandig ondernemers is januari de perfecte maand voor goede voornemens – ook voor je bedrijf! Doelen die je wil bereiken, orde in je administratie, nieuwe uitdagingen. Ter inspiratie hier 6 écht goede voornemens voor ondernemers.

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

1. Stel doelen en targets voor het dit jaar

Voor veel zzp’ers is het heel normaal om in januari door te gaan waar je in december bent gebleven. Toch is het verstandig om de tijd te nemen voor een nieuw begin in 2018. De eerste vraag die daarbij hoort, is natuurlijk: wat wil je dit jaar anders gaan doen? Kijk daarom eens goed naar je bedrijf: waar gaat het je eigenlijk om? Wat is het doel, the purpose, van je bedrijf? En wie zijn je klanten? Waar komen die vandaan?

Daarna kun je doelen stellen. Bij die doelen horen concrete targets, streefcijfers. Wat wil je komend jaar bereiken? Meer klanten? Hoeveel wil je er dan in december kunnen bedienen? Meer omzet? Stel dan een target op: hoeveel omzet wil je boeken in december? Moet er daarvoor iets veranderen in je manier van werken? Wat dan? Wil je nieuwe markten aanboren, of een nieuw product ontwikkelen? Wanneer dan? En wat moet je nu doen om dat tegen het eind van het jaar te hebben gerealiseerd?

Maak dus lijsten met je doelen en verbind aan die doelen zo concreet mogelijke targets, die je vervolgens opsplitst in kleinere tijdsperioden. Is je doel bijvoorbeeld 24 nieuwe klanten dit jaar? Dan is een realistisch target: elke maand twee nieuwe klanten. Is het je doel meer aanwezig te zijn op sociale media? Zet dat dan om in concrete volgers-, click- en bezoekerstargets, bijvoorbeeld per maand. Op die manier kun je jouw eigen vooruitgang bijhouden.

2. Neem de leiding

Veel zzp’ers zien zichzelf nog te veel als werknemer van hun opdrachtgevers, maar dan met minder sociale zekerheid. Stop daarmee! Jij bepaalt met en voor wie je werkt, wat je levert, tegen welk tarief, op welke termijn en hoe vaak. Jij bent de baas over je bedrijf. Daar horen dus ook andere termen bij dan je misschien gewend bent. Opdrachtgevers zijn geen opdrachtgevers, maar klanten. Zelf ben je een ondernemer: boek je elke maand een vast bedrag over van je zakelijke rekening naar je privérekening? Dan heet dat een winstneming, geen salaris. Door met andere woorden te spreken over je bedrijf, herinner je je er onbewust dagelijks aan dat je een ondernemer bent.

Heb je het afgelopen jaar goed geboerd en veel ervaring opgedaan? Dan mag jouw uurtarief best een beetje stijgen in 2018. Natuurlijk blijf je daarbij afhankelijk van je opdrachtgever, pardon, klant. Dus ga je in onderhandeling. Is dat lastig? Ja, voor veel ondernemers wel. Laat je dan trainen in die vaardigheid, zodat je niet doorschiet in arrogantie en klanten verliest. Je zult merken dat de houding van een zelfstandig ondernemer respect afdwingt. Klanten zullen jou serieuzer nemen als je jezelf serieus neemt.

3. Zorg voor een goede werk-privébalans

Het is een valkuil voor veel zzp’ers: altijd maar doorwerken. In de top 10 van meest voorkomende goede voornemens staan er elk jaar een paar die gaan over een goede balans tussen werk en privé. Voorbeelden zijn: meer tijd besteden aan vrienden en familie, minder stress en meer sporten. Als eigen baas heb je alle middelen in handen om die voornemens te realiseren. Zet daarom je werktijd bewust en effectief in. Stop met scrollen op sociale media terwijl je eigenlijk je administratie moet doen. Vind je dat lastig? Laat je dan adviseren, lees een boek over timemanagement, of volg een training. Zie ook tip 1: stel targets over langere tijdperiodes, want een blijvende verandering van je gedrag doe je niet in één week. Zoiets kost tijd.

4. Maak een langetermijnstrategie

Dat brengt ons bij de 4e tip. Je hoort en leest het overal: zzp’ers denken te weinig na over de lange termijn. Zo zijn er veel ‘zelfstandigen zonder dekking’ en hebben veel zzp’ers een te klein financieel vangnet bij ongevallen of ziekte. Grijp het begin van het jaar daarom aan voor een inventarisatie van jouw bedrijfsrisico’s en hoe jij die wil afdekken. Bekijk dus nu de mogelijkheden van een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering en van sparen voor later.

5. Investeer in je eigen ontwikkeling

Het verdienen van inkomen, het werven van nieuwe klanten, een gezonde werk-privébalans. Als je zelfstandig ondernemer bent, ligt die verantwoordelijkheid alleen bij jou. Dat geldt ook voor je persoonlijke ontwikkeling. Want dat is nog zo’n valkuil voor zelfstandig ondernemers: je doet waar je goed in bent. Omdat je klanten tevreden zijn, blijven ze je vragen om te doen waar je goed in bent gebleken. Het gevolg: je leert weinig nieuwe dingen. Wil je blijven groeien als ondernemer, en als mens, en wil je jouw bedrijf vooruit brengen? Dan zul je moeten investeren in je persoonlijke ontwikkeling. Lees vakliteratuur. Volg het nieuws in jouw branche. En schrijf je in voor een uitdagende cursus of training. Dat hoeft niet lang te duren. Softwareontwikkelaar Matt Cutts ontdekte bijvoorbeeld dat 30 dagen de perfecte periode is om een nieuwe gewoonte aan te wennen. Daag jezelf dus uit!

6. Maak contact

Veel zzp’ers werken alleen. Dat heeft grote voordelen, maar ook nadelen. Want juist omdat jij verantwoordelijk bent voor je eigen werk, kan het leven van een zzp’er erg eenzaam zijn. Heb je daar last van? Neem dan ook hier weer de verantwoordelijkheid voor je eigen leven. Leg bijvoorbeeld komend jaar meer contacten. Contact is namelijk de brandstof van de meeste goede ondernemingen. Je bent misschien een zelfstandige zonder personeel, maar voor je inkomsten werk je altijd samen met anderen: klanten, andere zzp’ers, oud-collega’s of onderaannemers. Van de mensen met wie je samenwerkt, krijg je inspiratie, krijg je feedback, krijg je leermomenten. Bezoek dus die nieuwjaarsborrel, bezoek die conferentie, die netwerk-meetup of die lezing. En trek meer op met die collega-ondernemers.

Centraal Beheer
Partner van ZZP Barometer

Speciaal voor (zelfstandig) ondernemers hebben we het Bedrijfsverzekeringen Pakket. Schadeverzekeringen waarmee je de belangrijkste risico’s van jou en jouw bedrijf in één keer online goed regelt. Natuurlijk bepaal je zelf welke risico’s je af wilt dekken. Bekijk de meest gekozen schadeverzekeringen voor zzp’ers

Bekijk alle artikelen van Centraal Beheer →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →