Welk social media-platform is het beste voor jouw business?

Avatar foto Social media & netwerken
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Overzicht social media

Overzicht van verschillen tussen social media-platforms

Herken jij dit? Je bent superdruk met het runnen van je business, waardoor je weinig tijd over hebt voor marketing. Terwijl internet het laagdrempelig maakt om een business te beginnen en die online te marketeren via social media, is er tegelijkertijd een verwarrende overvloed aan keuzes en veel te leren.

Laten we heel eerlijk zijn, wie heeft tijd tegenwoordig tijd om 10 social media-profielen te onderhouden? Maar soms voelen wij ons toch wel geneigd om een “presence” te hebben. Wat wij vaak onderschatten, is de tijd en energie die nodig is om met meerdere kanalen te werken. De grote vraag is: “Is dit wel het meest relevante platform voor mij?”. Kiezen is echt een aanrader, gezien je kostbare tijd en energie. Niet elk social media-platform is een goede investering van je tijd. Overweeg waar je klanten uithangen, hoe ze elk platform gebruiken, wat je eigen merkcultuur is en hoeveel tijd je hebt om elk account te onderhouden.

Vragen om aan jezelf te stellen over elk platform

● Hoeveel van mijn klanten zijn hier aanwezig?
● Waarvoor gebruiken ze dit platform?
● Heb ik hiervoor geschikte content?
● Hoe kan ik me onderscheiden op dit platform?
● Hoevaak moet ik posten?
● Hoevaak moet ik reageren op anderen op dit platform?

Hieronder een breakdown van alle kanalen:

Twitter

Dit is de beste plek om tekstberichten te posten. Gebruik Twitter om nuttige informatie te delen, grapjes, updates, quotes, inspiratie en blogartikelen. Ook een goede bron voor onderzoek.

Pinterest

Visuele content doet het hier goed. Als jij een product of dienst hebt op het gebied van fashion, kunst, interieurinrichting of eten, dan is Pinterest echt een medium voor jou. Posts op Pinterest kun je linken naar je site en je kunt zelfs een shopbutton instellen.

Facebook

Het publiek is voornamelijk 25+. Hier kun je ook links posten terug naar je site wat handig kan zijn om je publiek te informeren over jouw bedrijf, promoties, etc. Evenementen die op Facebook georganiseerd zijn, zijn gemakkelijk te delen en je kunt je er simpel voor aanmelden. Met 44% van de gebruikers die meerdere keren per dag op Facebook kijken, kan dit een schatkist zijn voor adverteerders. Facebook biedt ontzettend veel mogelijkheden. Naast heel goede analytics,kan een doelgroep voor advertenties op Facebook heel specifiek worden ingesteld. Daardoor kun je heel gericht je boodschap verkondigen!

LinkedIn

Hier kun je je professionelen kant goed laten zien. Je eigen profiel dient als een cv en je kunt gemakkelijk contact leggen en op vacatures reageren, wat vooral handig is als je als freelancer of als consultant werkt. Een LinkedInpagina is een geschikte plek om blogartikelen, informatie over je bedrijf en vacatures te delen., Dit kan ook wel door middel van posts. Het verschil is dat je op een pagina alles netjes op één plek terug kunt vinden.

YouTube

Als je tutorials of trainingen wilt produceren, is YouTube de beste plek om deze te posten. Ook geschikt voor product reviews of een informatieve film over je bedrijf. YouTubefilmpjes kunnen gemakkelijk toegevoegd worden aan je eigen website met een stukje embedded code. Dit is heel eenvoudig en een beter alternatief dan de film echt toe te voegen aan je site., Dit laatste kan je site behoorlijk vertragen.

Google+

Google+ is de link-buildingplek. Als je reguliere content post op je website en je wilt meer traffic generen, dan is dit een goed platform om te gebruiken. Er is ook een vrij grote community en er zijn heel veel verschillende niche-communities, waar je mee kunt doen aan industrie-relevante discussies en waar je echt je vakkennis kunt laten zien.

Instagram

Instagram heeft meer dan 500 miljloen gebruikers. Dit platform is heel visueel en een goede plek om te gebruiken als een brand-building tool. Hier kun je inspirerende beelden laten zien: portfoliostukken, producten en ‘behind the scenes’-foto’s. Instagram wordt steeds meer gebruikt om webshoplinks te adverteren, hoewel individuele posts geen links kunnen bevatten. Instagram is onderdeel van Facebook: dit maakt het makkelijk om cross-platform te adverteren en te posten.

Snapchat

60% van de Snapchatgebruikers zijn jonger dan 24 jaar. Met meer dan 100 miljoen gebruikers is Snapchat een goudmijn voor bedrijven die millennials willen bereiken. Als dit jouw doelgroep is, kun je dit kanaal het beste benutten door videocontent te posten, ‘behind the scenes’-beelden of interviews met interessante vakmensen. Hierdoor creëer je loyale volgers.

Conclusie

Welk kanaal of welke kanalen je ook kiest, up-to-date blijven is het allerbelangrijkste. Het vergt veel werk is een enorme taak, maar het is zeker de moeite waard om erin te investeren. Vind kanalen die het beste bij jouw onderneming passen en probeer exclusief daar je energie in te steken. Je zult zien dat je er de beste ROI uithaalt en dat je er bovendien een echte kei in zult worden!

Avatar foto
Kris Black

Kris Black is de oprichtster van The Webshop Studio, een collectief van freelancers dat online content produceert voor retailers. Dit kan zijn in de vorm van film, foto’s, teksten en grafische vormgeving. Kris is Canadese van oorsprong en in 2002 naar Nederland geëmigreerd. Kris heeft passie voor internationale culturen en gebruikt dat vooral in haar werk met content creëren en customer service.

Bekijk alle artikelen van Kris Black →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →