ZZP Barometer | Bloggen

Hoe je je blog effectief inzet om meer klanten te krijgen

Als ondernemer ontkom je er niet aan: op zoek gaan naar nieuwe klanten. Er zijn een aantal wegen om contact te leggen met je potentiële klanten. Een weg die ontzettend aan populariteit gewonnen heeft – en die ik ook graag gebruik! – is bloggen.

En terecht: het is een heel flexibele manier van contact zoeken. Zowel het schrijven als het lezen kan overal en altijd. Daarnaast voelt het veiliger dan bijvoorbeeld koud bellen of een onbekende aanspreken op een borrel. Door de toon van je blog krijgen mensen de gelegenheid je een beetje te leren kennen voordat je met ze in contact treedt. Als deze lezers in potentiële klanten veranderen, heb je hun vertrouwen alvast en zijn ze eerder geneigd iets bij je te kopen.

Jouw kennis en netwerk uitbreiden op de Dag van de ZZP'er? Download jouw toegangsbewijs

De Dag van de ZZP’er is hét zzp-event van het jaar waar je als (z)zp’er, freelancer of interim professional écht bij moet zijn. Download jouw korting voor een toegangsbewijs t.w.v. €19,95 hier.

Meer info

Passief

Ik zie veel ondernemers echter het internet volschrijven met blogs, maar weinig klanten werven. Waar ligt dat dan aan? Blogs en reactieformulieren op blogs worden vooral ingezet om telefoonnummers of e-mailadressen te verzamelen van mensen die hun interesse in je diensten uiten door je blogs te lezen. Je verstuurt hen je nieuwsbrieven en uiteindelijk worden ze misschien wel klanten. Het probleem is alleen dat dit niet vaak zo loopt, want de meeste mensen zijn passief. Iedereen heeft namelijk een veelheid aan mogelijkheden om een beperkte hoeveelheid beschikbare tijd mee in te vullen. Men richt zich dus vooral op lopende, (op)dringende zaken.

Wees proactief

Voor veel zelfstandige ondernemers in de zakelijke dienstverlening geldt dat ze minder dan 10.000 volgers hebben op blogs en social media. Als dat het geval is, moet je pro-actiever met je doelgroep communiceren (bij 10.000 en een conversie van 0,1% heb je nog 10 klanten).

Dat betekent: ze benaderen en vragen om “ja” te zeggen tegen je aanbod. Veel bloggers proberen “engagement” te creëren, maar benaderen de klanten niet actief. Er is vaak wel een “call to action” op de blog, maar als de klant hier niets mee doet, gebeurt er ook niets. Mijn tip is dus: als iemand een reactie geeft op je blog, Google diegene en bel diegene eens op.

Opdringerig

Denk je nu: “Ja, maar dat is toch veel te opdringerig?” Dat lijkt inderdaad zo. Mijn ervaring is echter dat als je 10 mensen belt, er maximaal 2 zijn die het opdringerig vinden. Daartegenover staan een stuk of 4, 5 mensen die het persoonlijke contact niet hadden verwacht. Of zelfs zeggen: “wat leuk dat je belt”. Mensen zijn namelijk vaak blij met positieve aandacht. Mocht je iemand treffen die het oprecht vervelend vindt, dan kun je heel beleefd je excuses aanbieden en zeggen dat je benieuwd bent naar de achtergrond van iemands reactie op je blog.

Door te bellen en oprechte interesse te tonen in je gesprekspartner, kom je erachter wat iemand doet, waar diegene tegenaan loopt en uiteraard… hoe je diegene goed kunt helpen met jouw aanbod. Het zorgt er ook voor dat je weet of, en wanneer, je diegene weer kunt benaderen. Naast kansen om te verkopen is deze persoonlijke benadering vaak ook heel gezellig!

Wil jij succesvol ondernemen? Schrijf je dan hier in voor de nieuwsbrief van Verkoopresultaat.nl.

Jochum Jarigsma

Jochum Jarigsma, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes!Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen. Als bedenker en uitvoerder van verschillende duurzame MVO-initiatieven zoals Platform Maatschappelijk Ondernemen, de Wereld BBQ en Water4Masai laat hij zien dat goed ondernemerschap gepaard kan gaan met goed wereldburgerschap. Jochum biedt als social entrepreneur één keer per jaar het DOEL-traject aan. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet.

 

Bekijk alle artikelen van Jochum Jarigsma →
Coolblue - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →