5 tips om zzp’ers aan te trekken

ZZP Barometer | Zzp'ers aantrekken

Hoe bied je zzp’ers en werknemers goede werkomstandigheden?

We zijn de laatste tijd allemaal met onze purpose, onze ‘why’, bezig en zoeken daarom allemaal naar een aantrekkelijke werkgever of opdrachtgever. Als zzp’ers kunnen we ons dat ook veroorloven, aangezien er behoorlijke schaarste is ontstaan en wij als zzp’ers langzaam de macht in de markt krijgen. Employer branding is dan ook een hot topic in de wereld van HR. In dit artikel ga ik dieper in op hoe organisaties hiermee om zouden kunnen gaan.

Sterke employer branding zorgt ervoor dat je als werkgever aantrekkelijk bent voor professionals. Vorige jaar bleek nog uit onderzoek van FastFlex dat maar liefst 4 op de 10 jongeren voor een mooie positie bij een aantrekkelijke organisatie flexibel zijn in het soort contract dat zij aangaan met een organisatie. Dit onderstreept het belang van aantrekkelijk werkgeverschap. Een mooi voorbeeld van employer branding is bijvoorbeeld het bieden van ruimere verlofmogelijkheden aan vaders. Dit is door Mastercard en Yonego ingevoerd, met als doel (schaars) talent aan zich te binden.

Een aantrekkelijke werkgever hoeft echter niet noodzakelijkerwijs ook een goede opdrachtgever te zijn. Sterker nog, veel organisaties richten zich vooral op goed werkgeverschap, maar vergeten aandacht te besteden aan opdrachtgeverschap. Wil jouw bedrijf zowel vaste medewerkers als zzp’ers een goede werkomgeving bieden, kijk dan of je met deze tips aan de slag kan.

5 tips om je organisatie aantrekkelijk te maken voor zzp’ers:

Wie zijn de beste opdrachtgevers van Nederland? Download de whitepaper hier!

Begin 2017 zijn de beste opdrachtgevers van Nederland bekend gemaakt, tijdens de Dag van de Flexibele Arbeid in Amsterdam. Op zoek naar een opdrachtgever? Download de whitepaper gratis.

Meer info

1. Hier en nu!

Ondanks de lange termijn-beleidsplannen is het van belang om het wel hier en nu te laten gebeuren voor de zzp’er. Een mooie, relevante en interessante opdracht: dát is wat hen boeit. Voor vaste medewerkers kan het perspectief op doorgroeimogelijkheden soms al voldoende zijn, maar voor zzp’ers geldt dat niet. Een mooie, passende en relevante opdracht staat voor de zzp’er vaak op nummer 1!

2. Behandel de externe als een gelijke

Ondanks dat we steeds meer organisaties zien waar de hiërarchische verhoudingen langzaam aan het verdwijnen zijn, is de relatie tussen zzp’er en organisatie nog steeds een andere relatie dan die tussen werkgever en werknemer. De zelfstandige wil, en moet, gezien worden als ondernemer. Dit vereist een bepaalde mate van wederkerigheid. Zorg dat je de zzp’er deze ruimte ook geeft.

3. Communiceer duidelijk

Zorg voor een heldere communicatie van zowel de opdracht en de randvoorwaarden als het proces. Het is aan te raden om van tevoren goede afspraken te maken om eventuele discussies op een later moment te voorkomen.

4. Breng ‘halen en brengen’ van kennis in balans

Zzp’ers delen graag kennis, maar zijn zelf ook erg leergierig. Het kan als organisatie goed zijn om interne trainingen en cursussen aan te bieden tegen kostprijs. Dit biedt een meerwaarde voor zowel de vaste medewerkers als voor de externe professionals. Dit is dus een echte win-winsituatie voor de organisatie.

5. Betaal tijdig en betaal fair

Zoals de opdracht op nummer 1 staat, staat tijdige (en goede) betaling voor veel zzp’ers op 2. Zij hebben, net als alle andere ondernemers, te maken met betalingstermijnen op hun facturen. Als organisaties de uiterlijke betaaldatum overschrijden, kan dit leiden tot financiële problemen. Voorkom dit te allen tijde. Mocht je als organisatie met een broker of met intermediairs werken, zorg er dan voor dat deze financieel betrouwbaar zijn en faire termijnen hanteren. Zzp’ers vinden het ook prettig als er mogelijkheden zijn voor snelle betaling van hun facturen.

Natuurlijk bestaat er ook overlap tussen de behoeften van zzp’ers en werknemers. De focus ligt echter anders.

Voor vaste medewerkers gaat aantrekkelijk werkgeverschap met name over de volgende 4 factoren:

1. Bied goede arbeidsvoorwaarden

Om te bepalen of arbeidsvoorwaarden aantrekkelijk zijn, kun je kijken wat de concurrentie of soortgelijke partijen in een andere markt doen. Op die manier kun je bepalen of dat wat jij biedt marktconform is. Naast loon, een leaseauto, pensioen en vergoedingen zijn er meer manieren om onderscheidend te zijn. Denk bijvoorbeeld aan het bieden van opleidingen en flexibiliteit in de balans tussen werk en privé.

Wie zijn de beste opdrachtgevers van Nederland? Download de whitepaper hier!

Begin 2017 zijn de beste opdrachtgevers van Nederland bekend gemaakt, tijdens de Dag van de Flexibele Arbeid in Amsterdam. Op zoek naar een opdrachtgever? Download de whitepaper gratis.

Meer info

2. Houd de vinger aan de pols

Duurzame inzetbaarheid is een belangrijk thema. Door regelmatig met medewerkers te bespreken of de werkzaamheden aansluiten bij hun competenties, zorg je ervoor dat dit op elkaar aan blijft sluiten. Er kan dan namelijk gericht bijsturing of bijscholing worden gegeven.

3. Bied veiligheid en zekerheid

Gedurende 24 maanden mag je als organisatie tijdelijke contracten blijven aanbieden, maar dit geeft de werknemer een onzeker gevoel. Een bepaalde mate van zekerheid wordt zeer gewaardeerd door medewerkers.

4. Geef ruimte voor persoonlijke groei

Een aantrekkelijke werkgever biedt ruimte voor ontwikkeling. Door medewerkers steeds nieuwe uitdagingen te geven, blijven zij groeien en daardoor blijven zij gemotiveerd. Ook het geven van meer vrijheid en verantwoordelijkheden valt onder deze noemer.

Jonge professionals van generatie Y en Z hebben al jaren behoefte aan flexibiliteit. Ik verwacht dat dit ook onder de babyboomers en generatie X steeds meer gaat leven. Bijvoorbeeld doordat ze minder willen gaan werken, maar wel langer door willen gaan. Met een vast contract kunnen ze wel tot de kern van de organisatie blijven behoren, maar dan op parttime basis. Organisaties moeten proberen om mee te bewegen met de wensen van alle verschillende typen arbeidskrachten.

Een soort ‘mass customization’, maar dan op de arbeidsmarkt. Dit gaat verder dan de traditionele cafetariamodellen. Deze zijn meestal gericht op het ruilen van salaris, of een andere component van de arbeidsvoorwaarden, voor iets anders. Mass customization maakt maatwerk voor de arbeidsmarkt beheersbaar, maar geeft toch ruimte om de persoonlijke kenmerken als uitgangspunt te nemen. Dit gaat voor veel organisaties alleen wellicht nog wat te ver.

Laten we maar eens van start gaan om een goede werkgever voor de vaste medewerker én de zzp’er te zijn.

Niels Huismans
Niels Huismans

Niels Huismans (1986) is Managing Partner bij Adapt Business Innovatie. Dit bedrijf is hij in 2018 samen met Laurens van Piggelen gestart vanuit de overtuiging dat alle bedrijven en organisaties in Nederland meer bezig moeten zijn met hun strategische vraagstukken. Eerder was hij meer dan vijf jaar werkzaam bij FastFlex, waar hij verantwoordelijk was voor de Business Development-activiteiten. Voordat Niels aan de slag ging bij FastFlex, heeft hij onder andere de master Marketing Management gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Vervolgens heeft hij het management traineeship van Young Colfield doorlopen. Hierbinnen is hij o.a. actief geweest als projectmanager bij T-Mobile. Sinds zijn studietijd is Niels ook altijd, vanuit Marketives, actief geweest als strategische sparringspartner. Naast zijn werk heeft Niels een passie voor sport, film, reizen en culinaire uitspattingen. Tevens is hij sinds 2014 actief als raadslid in de gemeente Alphen-Chaam en publiceerde hij in 2018 zijn eigen boek genaamd ‘Lerend Leven’.
www.adapt-bi.nl & www.marketives.nl

Bekijk alle artikelen van Niels Huismans →
Terberg Leasing - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →