De kracht van sociaal bewijs

Avatar foto Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Sociaal bewijs

Laat andere mensen voor jou spreken!

Tegenwoordig wordt er steeds meer online geconsumeerd. Wij als “slimme” ondernemers spelen daar natuurlijk op in. Je gaat jezelf online presenteren, op een zo aantrekkelijk mogelijke manier. Zo zorg je ervoor dat je onderscheidend bent en wordt het voor jouw potentiële klant duidelijk dat jij een goede partij voor hen bent.

Keuzestress

Voor de consument is het in deze tijd steeds lastiger geworden om te kiezen: er komen zo ontzettend veel dingen voorbij. Vooral als je gericht naar iets op zoek bent. Wellicht herken je het wel. Je hebt gekeken voor tickets naar New York en ineens komen er overal geweldige aanbiedingen van de goedkoopste tickets voorbij. Dat is hoe het gaat met online adverteren. Bedrijven investeren in online systemen en advertenties om hun zichtbaarheid te vergroten.

Als er dan zoveel mogelijkheden zijn, hoe weet de consument dan wat de beste beslissing is? We horen ontzettend vaak dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Toch willen ze graag een oplossing voor het probleem waar ze mee lopen, anders waren ze niet zo gericht op zoek gegaan. Hoe kun jij hier als ondernemer nu op de juiste manier mee omgaan? Hoe kun je dit voor je laten werken waardoor het resulteert in meer zichtbaarheid, meer klanten en meer omzet?

Wij hebben een paar waardevolle tips voor je!

Praktische tips

  1. Zorg dat je een goed online systeem hebt. Denk hierbij aan een funnelsysteem en de juiste automatisering. Heb je dit niet, dan wordt het hard werken om het allemaal bij te houden.
  2. Jouw boodschap moet kloppen! Investeer in het ontdekken van jouw verhaal, jouw onderscheidende vermogen en jouw unieke kracht. Zorg dat dit aansluit bij jouw communicatie online.
  3. Presenteer dit door middel van video. Mensen lezen steeds minder. Via video kan de kijker jou ook echt “beter” leren kennen. Ze horen je praten, zien je bewegen, voelen je energie. Dit komt het dichtst in de buurt bij persoonlijk contact.
  4. Zorg voor Social Proof.

Social proof

Een belangrijk aspect is dat je laat zien wat de resultaten van jouw klanten zijn. Ga daarbij niet zelf roepen hoe geweldig je bent, laat jouw klanten dit voor je doen. Er is niks krachtiger dan de ervaring van jouw klanten met jouw dienst of product.

Wij noemen wel vaker het voorbeeld van het restaurant. Stel, je hebt echt in een superlekker restaurant gegeten. De service was top, het eten was verrukkelijk, ze hadden goede wijn, mooie muziek op de achtergrond, alles klopte.

Dan weet ik zeker dat je dit aan mensen gaat vertellen. Dit wil je niet voor jezelf houden omdat je zo enthousiast bent over deze ervaring. Dit wil je ook neerzetten met jouw klanten. Je wilt dat je klanten zo tevreden zijn, dat ze in de rij staan om er iets over te mogen zeggen.

Als ze dit dan vervolgens aan anderen vertellen en hun positieve ervaring delen, dan vertrouwt die persoon daarop. Er gaat niks boven goede mond-tot-mondreclame. Als iemand die jij goed kent zegt: die film moet je echt zien, dat is echt wat voor jou, dan is de kans groot dat je het wilt ontdekken. Op basis van aanbevelingen, op basis van het vertrouwen in je relatie maak je keuzes.

Preframeconcept

Dit noemen wij ook wel het preframeconcept. Het laat zien dat de basis van het advies van een relatie die je vertrouwt velen malen krachtiger is dan een marketingcampagne of een advertentie. Je wilt dus ook in jouw online ervaring, in jouw funnelsysteem, jouw “customer journey”, dat de klant voor jou spreekt en vertelt wat de voordelen en de resultaten zijn van het aangeschafte product, het gevolgde programma of de dienst.

Zorg ook dat je klantervaringen in verschillende categorieën hebt, met verschillende achtergronden. En laat het zo natuurlijk mogelijk overkomen: niet vooropgezet, maar gewoon puur. Zo kan jouw potentiële klant zich identificeren met jouw bestaande klant. Hoe jouw klant binnenkomt heeft grote invloed op de rest van de ervaring die jouw klant zal hebben bij jou. Hier willen wij je graag een voorbeeld van geven:

Je staat voor een huis met een prachtige gelakte voordeur. De deur gaat open en je mag binnenkomen. Je stapt over de marmeren drempel en komt terecht in een heel grote lichte hal waarbij alles er echt supernetjes uitziet. De muren zijn mooi glad geschilderd, de vloer van natuursteen glimt supermooi. Je komt in de woonkamer en ook hier is alles tip-top in orde. De wc is schoon en prachtig ingericht. De kans dat je er dan van uitgaat dat de rest van het huis er ook zo uitziet, is erg groot.

Klantervaring laten kloppen

Zo werkt het ook een potentiële klant die jouw wereld in komt. Je wilt indruk maken, onderscheidend zijn en zorgen dat alles klopt. Je zult merken dat je klanten dan niet eens meer echt letten op dingen die wellicht niet ‘perfect’ zijn of soepel verlopen. En: als iemand heeft verteld dat je geweldig bent, dan begin je al met 2-0 voor. Social proof is een belangrijk principe om te verwerken in jouw customer journey.

Wil je nou meer informatie over hoe jij jouw online kunt positioneren, hoe je meer zichtbaarheid kunt genereren en meer klanten jouw wereld in kunt krijgen, kom dan naar een van onze laagdrempelige workshops. Tijdens deze workshop kijken we persoonlijk met jou mee.

We laten je stap voor stap zien hoe je dit kunt vormgeven op een authentieke, originele en unieke manier, zodat jouw potentiële klant je weet te vinden en voldoende informatie heeft om een juiste keuze te kunnen maken.

https://orangefunnels.com/funnelcanvas

Wij wensen je heel veel succes en zien je graag terug bij een volgend artikel.

Avatar foto
Max van Rooy

Max van Rooy is de Funnel expert van Nederland. Hij is oprichter van Orange Funnels (Digital Marketing Agency). Zij begeleiden ondernemers en zelfstandig professionals met het ontwerpen, bouwen en lanceren van marketing en sales funnels. Daarnaast zijn ze gespecialiseerd in het ontwerpen en vormgeven van een unieke online ervaring, die potentiële klanten meeneemt in de wereld van de ondernemer. Ook biedt Orange Funnels kant en klare plug en play systemen aan, waardoor elke ondernemer zonder technisch gedoe of grote investeringen een werkend online marketing en sales systeem kan inzetten voor zijn bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Max van Rooy →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →