Laat andere mensen voor jou spreken!
Tegenwoordig wordt er steeds meer online geconsumeerd. Wij als “slimme” ondernemers spelen daar natuurlijk op in. Je gaat jezelf online presenteren, op een zo aantrekkelijk mogelijke manier. Zo zorg je ervoor dat je onderscheidend bent en wordt het voor jouw potentiële klant duidelijk dat jij een goede partij voor hen bent.
Keuzestress
Voor de consument is het in deze tijd steeds lastiger geworden om te kiezen: er komen zo ontzettend veel dingen voorbij. Vooral als je gericht naar iets op zoek bent. Wellicht herken je het wel. Je hebt gekeken voor tickets naar New York en ineens komen er overal geweldige aanbiedingen van de goedkoopste tickets voorbij. Dat is hoe het gaat met online adverteren. Bedrijven investeren in online systemen en advertenties om hun zichtbaarheid te vergroten.
Als er dan zoveel mogelijkheden zijn, hoe weet de consument dan wat de beste beslissing is? We horen ontzettend vaak dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Toch willen ze graag een oplossing voor het probleem waar ze mee lopen, anders waren ze niet zo gericht op zoek gegaan. Hoe kun jij hier als ondernemer nu op de juiste manier mee omgaan? Hoe kun je dit voor je laten werken waardoor het resulteert in meer zichtbaarheid, meer klanten en meer omzet?
Wij hebben een paar waardevolle tips voor je!
Praktische tips
- Zorg dat je een goed online systeem hebt. Denk hierbij aan een funnelsysteem en de juiste automatisering. Heb je dit niet, dan wordt het hard werken om het allemaal bij te houden.
- Jouw boodschap moet kloppen! Investeer in het ontdekken van jouw verhaal, jouw onderscheidende vermogen en jouw unieke kracht. Zorg dat dit aansluit bij jouw communicatie online.
- Presenteer dit door middel van video. Mensen lezen steeds minder. Via video kan de kijker jou ook echt “beter” leren kennen. Ze horen je praten, zien je bewegen, voelen je energie. Dit komt het dichtst in de buurt bij persoonlijk contact.
- Zorg voor Social Proof.
Social proof
Een belangrijk aspect is dat je laat zien wat de resultaten van jouw klanten zijn. Ga daarbij niet zelf roepen hoe geweldig je bent, laat jouw klanten dit voor je doen. Er is niks krachtiger dan de ervaring van jouw klanten met jouw dienst of product.
Wij noemen wel vaker het voorbeeld van het restaurant. Stel, je hebt echt in een superlekker restaurant gegeten. De service was top, het eten was verrukkelijk, ze hadden goede wijn, mooie muziek op de achtergrond, alles klopte.
Dan weet ik zeker dat je dit aan mensen gaat vertellen. Dit wil je niet voor jezelf houden omdat je zo enthousiast bent over deze ervaring. Dit wil je ook neerzetten met jouw klanten. Je wilt dat je klanten zo tevreden zijn, dat ze in de rij staan om er iets over te mogen zeggen.
Als ze dit dan vervolgens aan anderen vertellen en hun positieve ervaring delen, dan vertrouwt die persoon daarop. Er gaat niks boven goede mond-tot-mondreclame. Als iemand die jij goed kent zegt: die film moet je echt zien, dat is echt wat voor jou, dan is de kans groot dat je het wilt ontdekken. Op basis van aanbevelingen, op basis van het vertrouwen in je relatie maak je keuzes.
Preframeconcept
Dit noemen wij ook wel het preframeconcept. Het laat zien dat de basis van het advies van een relatie die je vertrouwt velen malen krachtiger is dan een marketingcampagne of een advertentie. Je wilt dus ook in jouw online ervaring, in jouw funnelsysteem, jouw “customer journey”, dat de klant voor jou spreekt en vertelt wat de voordelen en de resultaten zijn van het aangeschafte product, het gevolgde programma of de dienst.
Zorg ook dat je klantervaringen in verschillende categorieën hebt, met verschillende achtergronden. En laat het zo natuurlijk mogelijk overkomen: niet vooropgezet, maar gewoon puur. Zo kan jouw potentiële klant zich identificeren met jouw bestaande klant. Hoe jouw klant binnenkomt heeft grote invloed op de rest van de ervaring die jouw klant zal hebben bij jou. Hier willen wij je graag een voorbeeld van geven:
Je staat voor een huis met een prachtige gelakte voordeur. De deur gaat open en je mag binnenkomen. Je stapt over de marmeren drempel en komt terecht in een heel grote lichte hal waarbij alles er echt supernetjes uitziet. De muren zijn mooi glad geschilderd, de vloer van natuursteen glimt supermooi. Je komt in de woonkamer en ook hier is alles tip-top in orde. De wc is schoon en prachtig ingericht. De kans dat je er dan van uitgaat dat de rest van het huis er ook zo uitziet, is erg groot.
Klantervaring laten kloppen
Zo werkt het ook een potentiële klant die jouw wereld in komt. Je wilt indruk maken, onderscheidend zijn en zorgen dat alles klopt. Je zult merken dat je klanten dan niet eens meer echt letten op dingen die wellicht niet ‘perfect’ zijn of soepel verlopen. En: als iemand heeft verteld dat je geweldig bent, dan begin je al met 2-0 voor. Social proof is een belangrijk principe om te verwerken in jouw customer journey.
Wil je nou meer informatie over hoe jij jouw online kunt positioneren, hoe je meer zichtbaarheid kunt genereren en meer klanten jouw wereld in kunt krijgen, kom dan naar een van onze laagdrempelige workshops. Tijdens deze workshop kijken we persoonlijk met jou mee.
We laten je stap voor stap zien hoe je dit kunt vormgeven op een authentieke, originele en unieke manier, zodat jouw potentiële klant je weet te vinden en voldoende informatie heeft om een juiste keuze te kunnen maken.
https://orangefunnels.com/funnelcanvas
Wij wensen je heel veel succes en zien je graag terug bij een volgend artikel.