Vooruitzichten zzp’er blijven positief

ZZP Barometer | Onderzoek Paypal freelancers

Freelancer verwacht groei inkomen

Nederland telt nu ruim 1,1 miljoen zzp’ers en dit aantal blijft gestaag doorgroeien. De verwachting is zelfs dat in 2020 bijna een op de vijf personen op freelance of projectbasis zal werken. PayPal heeft samen met Netfluential onderzoek gedaan naar freelancers die voornamelijk via de computer werken. Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat 85% van hen verwacht dit jaar hogere of stabiele inkomsten te genereren. Van de groeiende concurrentie verwachten zij dus weinig last te hebben.

Bijna de helft van de freelancers (46 procent) verwacht in de toekomst dezelfde hoeveelheid werk te blijven doen. Een aanzienlijk deel, 39 procent, verwacht er het komende jaar op vooruit te gaan. Dit verwacht zzp-expert Jeroen Sakkers ook: “Het zal freelancers de komende jaren nog beter vergaan dan tot nu toe. De freelancemarkt zal namelijk flink blijven groeien – zowel wat betreft het aantal online opdrachten als opdrachten op locatie. Bedrijven zijn voortdurend op zoek naar specialisten en deze zijn steeds vaker alleen op freelancebasis te vinden.”

Onzekerheden

Veel zzp’ers hebben dezelfde onzekerheden op professioneel gebied. De belangrijkste zorgen zijn een onregelmatig inkomen en wanbetaling door opdrachtgevers. Uit eerder onderzoek van ZZP Barometer bleek al dat deze angst reëel is: een aanzienlijk deel van de zzp’ers heeft weleens te maken gehad met wanbetaling. Ook uit het onderzoek van PayPal komt dit naar voren. Meer dan de helft van de zzp’ers heeft minstens een keer te maken gehad met wanbetalers. Zowel wereldwijd als in Nederland, wordt het onregelmatige inkomen als grootste nadeel gezien van het freelancen. Opvallend is wel dat de degenen die van plan zijn te gaan freelancen zich veel meer zorgen maken over wanbetalingen (28 procent) dan degenen die al actief zijn als freelancer (15 procent).

De meest voorkomende redenen voor de wanbetaling zijn volgens freelancers een geschil over betalingsvoorwaarden (25 procent) en het feit dat ze niet serieus worden genomen (19 procent). Jeroen Sakkers legt dit uit: “Een werknemer wordt aan het eind van de maand direct uitbetaald, en dit is voor de freelancer vrijwel nooit het geval: eerst moeten de uren akkoord worden gegeven en moet er een PO-nummer worden aangevraagd, waarna pas gefactureerd mag worden. En dan duurt het doorgaans nog 30 tot 60 dagen, voordat de freelancer betaald is. Zorg er daarom voor dat je hierop voorbereid bent, door bijvoorbeeld een financiële buffer aan te leggen of een factoringbedrijf in te schakelen dat jouw facturen van je overneemt en direct aan je uitbetaalt.”

Nederland versus buitenland

De gemiddelde Nederlandse freelancer is op dit moment ongeveer acht jaar bezig als ondernemer. Zij zijn gemiddeld een stuk meer ervaren dan ondernemers uit andere landen.  Het gemiddelde van alle landen ligt namelijk op minder dan vijf jaar.

Ook blijkt dat online blogs en YouTube onder Nederlandse freelancers niet zo populair zijn, terwijl dit in het buitenland wel het geval is. Een opvallend gegeven is dat vakmedia als belangrijkste informatiebron gelden in Nederland. In de andere landen wordt hier juist heel weinig gebruik van gemaakt voor dit doeleinde.

Mond-tot-mondreclame

Een belangrijk aspect van freelancen is het zorgen voor voldoende opdrachten. Dit gaat niet altijd vanzelf. Uit onderzoek blijkt dat opdrachten in 56 procent van de gevallen via mond-tot-mondreclame verkregen worden. Ook pitchen en sociale media zijn populaire methoden om aan opdrachten te komen. Freelancers met een meer internationale focus zijn meer geneigd om gebruik te maken van freelanceplatforms. “Als je als freelancer onbezorgd je bedrijf wilt leiden, dan is het zaak dat je waarde opbouwt binnen jouw bedrijf. Dat kan door mond-tot-mondreclame te verzilveren via online referenties. Vraag iedere opdrachtgever en partner die positief over je is om een referentie, zodat je deze kunt gebruiken om de kwaliteit van jouw bedrijf te bewijzen,” aldus Sakkers, die speciaal daarvoor de feedbacktool Ratecard heeft opgericht.

Klik hier voor de infographic over het onderzoek.

ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Kerncijfers

1,2M
Aantal zzp'ers

Bron: Kamer van Koophandel

Meer weten? Klik hier
100.12
ZZP Vertrouwensindex

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
€43,13
ZZP Tariefwijzer

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
€63 mrd.
Bruto ZZP Product (BZP)

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
7 events
ZZP Agenda

Powered by ZZP Barometer

Meer weten? Klik hier
41 docs
Modelovereenkomsten

Bron: Belastingdienst

Meer weten? Klik hier

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Appwiki - ZZP Barometer

Op de hoogte blijven?

Ontvang iedere week de laatste feiten, cijfers, expertartikelen en downloads – speciaal voor jou geselecteerd door ZZP Barometer: