5 tips voor een goede social mediastrategie
Sociale media zijn tegenwoordig hét communicatiemiddel. Of het nu gaat om klantenservice, contacten onderhouden met je netwerk of communiceren naar (potentiële) klanten. Maar, communiceren via internet werkt heel anders dan face-to-face. Wij geven je een aantal tips voor een goede sociale media-strategie.
Het ligt misschien voor de hand, maar het belangrijkste punt bij het bepalen van jouw strategie is weten via welke sociale media je jouw doelgroep het beste bereikt. Om dat te bepalen moet je natuurlijk weten op welke sociale media jouw doelgroep zich bevindt. Zo ontdek je waar je op kunt focussen en wat voor soort content je kunt delen.
Maak foto’s en video’s
Welk sociale medium ook van toepassing is op jouw doelgroep, foto’s en video’s zijn altijd goed. Recente onderzoeken wijzen uit dat beeld meer opvalt dan tekst. En opvallen is natuurlijk wat je wilt.
Kies voor een kwalitatief goede foto – geen pixels! – die van toepassing is op jouw doelgroep. Gebruik dus geen hippe jongeren als jouw bedrijf gericht is op de 65-plusser. Het is belangrijk dat het formaat van de foto klopt met het medium dat je gebruikt. Een afbeelding op Instagram is bijvoorbeeld vierkant, terwijl op Facebook liggende foto’s beter werken. Denk daarnaast ook aan de begeleidende tekst, inclusief call-to-action en link naar jouw website.
Publiceer regelmatig en consequent
Een goede sociale mediastrategie vereist op z’n minst drie publicaties per week. Voor jezelf, maar ook voor jouw volgers is het fijn als je hier vaste dagen op nahoudt. Bijvoorbeeld maandag, woensdag en vrijdag. Heb je tijd voor meer posts? Zet dan elke dag iets leuks online. Maar blijf wel in de gaten houden of jouw posts relevant zijn voor je doelgroep en voorkom het “posten om het posten”.
Deze consequentie is ook belangrijk in de stijl van jouw berichten. Zorg ervoor dat je een huisstijl ontwikkelt voor jouw bedrijf en houd deze aan op je sociale media. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van een bepaalde soort foto’s en logo’s, maar ook het taalgebruik.
Blijf publiceren
Vaak gaan bedrijven op sociale media heel enthousiast aan de slag. Na een tijdje wordt het posten steeds minder en op een gegeven moment zie je in de maand juni dat de laatste post een nieuwjaarswens is. Slordig! Dat maakt geen goede indruk op jouw (potentiële) klanten. Zeker niet als iemand je een vraag heeft gesteld en jij nooit hebt gereageerd.
Bedenk daarom van tevoren of jij écht tijd hebt om in sociale media te investeren. Heb je dat? Plan dan standaard momenten in jouw agenda waarop je bezig gaat met het maken van content. Past het niet in je agenda? Overweeg dan om er iemand (freelance) voor in te huren.
Reageer op iedereen
Zodra je aanwezig bent op sociale media, kun je reacties verwachten. Houd hier ook rekening mee in jouw tijdsschema en zorg ervoor dat er altijd iemand tijd heeft om te reageren. Op jouw Facebookpagina staat bijvoorbeeld een reactiesnelheid. Hoe korter deze is, hoe positiever dat eruit ziet voor jou.
Reageer op tevreden klanten met een bedankje, maar negeer ook de ontevreden klant niet. Als je online laat zien dat je een probleem goed hebt opgelost, zorgt dit ook weer voor vertrouwen bij een potentiële nieuwe klant.
Wees persoonlijk
Dat brengt ons tot het laatste punt, namelijk de manier van communiceren. Wees persoonlijk en – misschien een beetje voor de hand liggend, maar heel belangrijk – spreek iemand aan bij naam. “Beste klant” is echt uit den boze, zeker op sociale media.
De beste strategie
Wat de beste sociale media-strategie is, verschilt per bedrijf. Wil je op financieel gebied zeker weten dat je de goede keuze maakt? Bekijk dan eens de voordelen van Knab Zakelijk, uitgeroepen tot de voordeligste zakelijke rekening voor zzp’ers!