ZZP Barometer | Faalverhaal

Leer van je fouten als ondernemer

Ondernemers hebben het altijd over succes en hoe je tot succes komt. Maar, falen en fouten maken worden vaak verdoezeld. Als ondernemer negeer je daarmee echter een belangrijke bron van informatie. Doodzonde, want juist de redenen waarom we falen zijn ontzettend interessant. Áls we de verborgen lessen er tenminste in kunnen herkennen. Want, als ondernemer ben je zelf verantwoordelijk je succes… en ook voor je falen.

Om het goede voorbeeld te geven, ben ik niet te beroerd om een recent faalverhaal van mij delen.

Ik had een gesprek met een ambtenaar van de gemeente Amsterdam over één van mijn sociale initiatieven in Naarden-Bussum: Het Maatschappelijk Diner (ondernemers en maatschappelijke instellingen komen samen om deals te sluiten waardoor ze beiden verder komen). In Naarden-Bussum zijn deze zeer succesvol. De Gemeente Amsterdam stelde daarom voor dat ik dit ook bij hen zou organiseren.

Ik ben zó overtuigd van de kracht van dit diner en de positieve invloed die het heeft op de lokale samenleving, dat ik ervan uitging dat de ambtenaar waarmee ik praatte, precies hetzelfde zou willen als wat we in Naarden-Bussum ook doen: vijf voorafgaande verkennende bijenkomsten. De ambtenaar had haar bedenkingen hierbij, maar zei ook: “Jullie zijn de experts, dus doe het op jullie manier.” Ik stelde dus enthousiast de vijf contactmomenten voor. De eerste bijeenkomst ging prima, maar… bij de tweede keer kwamen er veel minder deelnemers opdagen, omdat ze niet direct het voordeel van hun tijdsinvestering zagen. Uiteindelijk is het project mislukt.

De lessen

Achteraf zie ik dat de ambtenaar mij probeerde te waarschuwen: Zij vond de tijdsinvestering van vijf bijeenkomsten niet reëel. Ze gaf ook signalen: ze wilde tot zes keer toe telefoneren om vragen en ‘obstakels’ te bespreken en ik moest mijn voorstel met plan van aanpak drie keer herschrijven.

Destijds irriteerde het me een beetje: ik had toch al heel veel werk gedaan en uitgelegd hoe de aanpak was en wat de voordelen waren? Maar ze bleef maar ‘drammen’. Haar signaal naar mij toe was: het moet anders. Ik ving dit echter niet op, omdat ik zo overtuigd was van mijn eigen aanpak.

Later werd me echter helder dat zij niet een matige opdrachtgever was, maar ik een slechte leverancier. Ook al is mijn aanbod geweldig, super en briljant, de wens van de klant blijft leidend.

Samenvattend:

  1. Zelfs als je echt een waanzinnig goed aanbod hebt, moet je steeds blijven doorvragen over wat je klant nou écht zoekt. Het is zelfs zo: hoe beter jouw aanbod, hoe beter je moet luisteren!
  2. Klanten zullen je signalen geven dat er iets niet klopt in je aanbod. Herken ze, neem ze serieus en speel er op in. Het zijn allemaal kansen om te vragen: “Wat wil je nou écht?”

Als ondernemer wil je geen opdracht mislopen, maar in dit geval was dat eigenlijk beter geweest. Denk dus nooit: “De klant is stom”, want meestal ben jij zélf degene die iets stoms doet…

Wat is jouw faalverhaal?

Jochum Jarigsma

Jochum Jarigsma, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes!Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen. Als bedenker en uitvoerder van verschillende duurzame MVO-initiatieven zoals Platform Maatschappelijk Ondernemen, de Wereld BBQ en Water4Masai laat hij zien dat goed ondernemerschap gepaard kan gaan met goed wereldburgerschap. Jochum biedt als social entrepreneur één keer per jaar het DOEL-traject aan. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet.

 

Bekijk alle artikelen van Jochum Jarigsma →
Appwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →