Hoe presenteer je jezelf in de markt?
Er zijn in Nederland inmiddels meer dan 1 miljoen zzp’ers. Er is dus altijd wel iemand die doet wat jij doet. Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt in de markt? Dat kan door te laten zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Klanten doen het liefst zaken met iemand die een expert is.
Ik noem altijd het volgende voorbeeld: als je last hebt van je schouder, ga je dan naar een algemeen arts of naar een arts die gespecialiseerd is in schouders? Waarschijnlijk kies je, net als iedereen, voor de laatst genoemde arts. Zo is dit ook met klanten.
Hoe kun jij jezelf als expert laten zien in de markt? Hieronder volgen 7 tips die je kunnen helpen om te bouwen aan je expert-status.
1. Focus op één of twee expertisegebieden
Zorg dat duidelijk is waar jouw expertise ligt en het liefst ook voor wie. Zo bouw je vertrouwen op bij je doelgroep: je kent ze en je weet wat ze nodig hebben.
2. Deel kennis over je vakgebied
Geef waardevolle informatie weg! Beantwoord vragen online die betrekking hebben op jouw vakgebied. Deel ook publicaties of artikelen van anderen. Het laat zien dat je met je vak bezig bent en alles op de voet volgt. Kortom: je creëert de expert-status.
3. Vertel over je ervaringen
Laat horen dat je verstand van zaken hebt en noem voorbeelden. Laat weten welke opleidingen je hebt gevolgd. Praat over hoe lang je al in het vak zit. Ook al ben je net begonnen, communiceer dan je persoonlijke ervaring in je vakgebied.
4. Zorg voor aanbevelingen
Als potentiële klanten horen of lezen van anderen wat jij voor ze hebt gedaan en hoe, dan zullen ze eerder geneigd zijn voor jou te kiezen. Klanten bevestigen jouw expert-status.
5. Spreek in het openbaar
Als je voor een groep een inspirerend verhaal kunt houden, dan versterkt dit direct je expertise-positie. Geef je publiek een deel van de informatie die ze nodig hebben, dan praat iedereen daarna over je.
6. Bouw je netwerk actief uit
Volgers komen niet vanzelf, daar moet je actief iets voor doen. Zorg dat je boodschap verder reikt dan alleen je eigen netwerk. Ga fysiek netwerken op plaatsen waar je niemand kent of vraag mensen met een groot netwerk of ze berichten van jou online willen delen.
7. Laat zien dat je in de media staat
Als er ergens een artikel van je is geplaatst, zorg dat dit zichtbaar is op je website en op social media. Als potentiële klanten zien dat je regelmatig in de media staat, dan geeft dit vertrouwen dat jij een expert bent.