Expert zijn in jouw vakgebied

ZZP Barometer | Expert op jouw vakgebied

Hoe presenteer je jezelf in de markt?

Er zijn in Nederland inmiddels meer dan 1 miljoen zzp’ers. Er is dus altijd wel iemand die doet wat jij doet. Hoe zorg je ervoor dat je zichtbaar wordt in de markt? Dat kan door te laten zien dat jij een expert bent in jouw vakgebied. Klanten doen het liefst zaken met iemand die een expert is.

Ik noem altijd het volgende voorbeeld: als je last hebt van je schouder, ga je dan naar een algemeen arts of naar een arts die gespecialiseerd is in schouders? Waarschijnlijk kies je, net als iedereen, voor de laatst genoemde arts. Zo is dit ook met klanten.

Hoe kun jij jezelf als expert laten zien in de markt? Hieronder volgen 7 tips die je kunnen helpen om te bouwen aan je expert-status.

1. Focus op één of twee expertisegebieden

Zorg dat duidelijk is waar jouw expertise ligt en het liefst ook voor wie. Zo bouw je vertrouwen op bij je doelgroep: je kent ze en je weet wat ze nodig hebben.

2. Deel kennis over je vakgebied

Geef waardevolle informatie weg! Beantwoord vragen online die betrekking hebben op jouw vakgebied. Deel ook publicaties of artikelen van anderen. Het laat zien dat je met je vak bezig bent en alles op de voet volgt. Kortom: je creëert de expert-status.

3. Vertel over je ervaringen

Laat horen dat je verstand van zaken hebt en noem voorbeelden. Laat weten welke opleidingen je hebt gevolgd. Praat over hoe lang je al in het vak zit. Ook al ben je net begonnen, communiceer dan je persoonlijke ervaring in je vakgebied.

Heb jij jouw missie, visie en strategie op een rij? Download deze gratis checklist

Jij kan als freelancer, interim professional of (z)zp’er moeite hebben met het opstellen van je missie, visie en strategie. Download onze gratis checklist en krijg hulp bij het opstellen van jouw missie, visie en strategie.

Meer info

4. Zorg voor aanbevelingen

Als potentiële klanten horen of lezen van anderen wat jij voor ze hebt gedaan en hoe, dan zullen ze eerder geneigd zijn voor jou te kiezen. Klanten bevestigen jouw expert-status.

5. Spreek in het openbaar

Als je voor een groep een inspirerend verhaal kunt houden, dan versterkt dit direct je expertise-positie. Geef je publiek een deel van de informatie die ze nodig hebben, dan praat iedereen daarna over je.

6. Bouw je netwerk actief uit

Volgers komen niet vanzelf, daar moet je actief iets voor doen. Zorg dat je boodschap verder reikt dan alleen je eigen netwerk. Ga fysiek netwerken op plaatsen waar je niemand kent of vraag mensen met een groot netwerk of ze berichten van jou online willen delen.

7. Laat zien dat je in de media staat

Als er ergens een artikel van je is geplaatst, zorg dat dit zichtbaar is op je website en op social media. Als potentiële klanten zien dat je regelmatig in de media staat, dan geeft dit vertrouwen dat jij een expert bent.

Adinda Keizer
Adinda Keizer

Adinda Keizer is eigenaar van Vindjeklant.nl en helpt zzp’ers bij het vinden van klanten. Veel ondernemers beginnen een bedrijf in iets waar ze goed in zijn en hebben moeite met het commerciële deel. De marketing en acquisitie. Adinda begeleidt op inspirerende wijze hoe ze dit kunnen aanpakken. Zij is de auteur van het Vindjeklantspel en coach bij IkStartSmart van de Kamer van Koophandel . Sinds 1 juni 2017 is Adinda regioambassadeur voor de Stichting ZZP Nederland, de grootste onafhankelijke belangenbehartiger voor zzp’ers.

Bekijk alle artikelen van Adinda Keizer →
Knab- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →