Bedrijven verkopen KvK-data door
De data die de Kamer van Koophandel beschikbaar heeft, zijn voor veel bedrijven erg interessant. De gegevens die je achterlaat bij de KvK als je je inschrijft als ondernemer, worden daarom door bedrijven gebruikt om jou als zzp’er op Facebook doelgericht te kunnen benaderen. Dat blijkt uit onderzoek van de NOS.
De gegevens die je achterlaat als je je bij de KvK inschrijft, zijn in principe openbaar en voor iedereen (tegen betaling) inzichtelijk. Het moet namelijk mogelijk zijn om een bedrijf na te trekken. Nu blijkt uit onderzoek dat deze gegevens door bedrijven massaal worden geupload in Facbeook om zzp’ers gerichte aanbiedingen te kunnen doen. Omdat veel bedrijven tegenwoordig diensten hebben die speciaal voor zzp’ers bedoeld zijn, is het voor hen interessant om gegevens te verzamelen waarmee zij hun doelgroep gemakkelijk kunnen bereiken.
Facebook-targeting
Ahmed Benachour, chief operating officer van Havas Media, geeft dit direct toe. Zijn bedrijf is een van de bedrijven die KvK-data gebruiken voor Facebook-targeting. Havas Media werkt onder andere voor autofabrikanten Toyota en Lexus. Naast die autofabrikanten plaatsen ook zorgverzekeraar CZ, provider Ziggo en mogelijk ook de zakelijke winkelketen Makro advertenties op basis van KvK-data. Dit wordt gedaan door gespecialiseerde bedrijfjes. Zij uploaden gegevens van zzp’ers en kleine bedrijven naar Facebook, waarna Facebook daar de relevante profielen bij zoekt. Vervolgens kunnen de adverteerders gericht advertenties plaatsen en aanbiedingen op maat doen.
Klantgegevens
Dit heeft niet alleen invloed op de personen die zich bij de Kamer van Koophandel in hebben geschreven. Ook Facebookgebruikers die vergelijkbaar zijn met klanten van een bedrijf kunnen advertenties krijgen. Dat werkt doordat Facebook de Facebook-accounts van klanten bij de gegevens van het bedrijf zoekt. Als het bedrijf bijvoorbeeld weet welk 06-nummer bij een klant hoort, dan kan Facebook daarbij de gebruiker van zijn netwerk zoeken.
“Die functie is primair bedoeld om advertenties aan je eigen klanten te tonen”, zegt privacymanager Emily Sharpe van Facebook tegen de NOS. “Dat als ik KLM-klant ben, KLM mij advertenties voor bepaalde vluchten kan tonen.” Nu wordt deze functie door bedrijven op een andere manier gebruikt. Dat is eigenlijk niet de bedoeling.
Toestemming van partijen
Volgens Jaap Wolff van DR3Data verkoopt zijn bedrijf grote datasets, van ruim een miljoen mensen. “Wij verkopen bijvoorbeeld namen, e-mailadressen en telefoonnummers.” Grote delen daarvan zijn afkomstig uit de Kamer van Koophandel, waaronder telefoonnummers. Hij vertelt dat zij e-mailadressen wel zelf verzamelen. Die halen ze bijvoorbeeld van websites van bedrijven.
Wolff geeft aan dat het logisch is dat de gegevens voor iedereen inzichtelijk zijn, maar daar is de de Consumentenbond het niet mee eens. “Het wordt tijd dat bedrijven zich realiseren dat dit persoonlijke gegevens zijn, die in vertrouwen worden verstrekt”, zegt Gerard Spierenburg van de Consumentenbond. “Een zzp’er geeft die gegevens in vertrouwen aan de KvK, dan moet die daar zorgvuldig mee omgaan.”
Extra vervelend voor zzp’er
Voor zzp’ers is de situatie extra vervelend. De zakelijke gegevens die zij opgeven zijn namelijk vaak hetzelfde als hun privé-adres- en telefoonnummer. De Kvk adviseert om het bedrijf op een zakelijk adres in te schrijven en vervolgens het privéadres af te schermen.
De Autoriteit Persoonsgegevens zei tegen de NOS dat zij twijfelen of het legaal is om de (zakelijke) gegevens door te verkopen aan derde partijen. De data wordt namelijk verkocht zonder toestemming van de mensen in kwestie. De gegevens zijn met een ander doel verzameld dan waar zij nu voor gebruikt worden.
De privacywaakhond zal later deze week met de KvK om tafel gaan om de zaken te bespreken.