Leren verkopen ondanks hekel aan sales

ZZP Barometer | Leren verkopen

Verkopen kan iedereen leren

Kun je een bloedhekel hebben aan verkopen en er toch goed in zijn? Het antwoord is ja. Vanmorgen had ik twee meetings die dat bevestigen. Ik was met een klant mee op acquisitie. Hij wilde graag dat ik hielp de deal te closen en hij wilde feedback op eigen functioneren, want: ‘ik ben eigenlijk niet zo van de sales’.

Die feedback loog er niet om. Hij deed best wat verkeerd: hij was veel aan het zenden, verwarde zijn toehoorders met vakjargon, interpreteerde vragen verkeerd en gaf geen antwoord. En misschien wel het ergste: hij onderbrak zijn potentiële klant meerdere keren. Ik zag dat onze gesprekspartners zich ergerden en ik moet zeggen, zelf was ik er ook een tikkeltje door afgeleid. We zouden het toch goed gaan doen? Toch kreeg hij de deal. Hoe kan dat nou?

Verkoopstrategiën

Meeting nummer twee: afspraak met Nederlands beste blogger. Althans dat vind ik, omdat ik haar stijl geweldig vind en ze neemt geen blad voor de mond. Ze wilde verkooptips van me maar eigenlijk ook weer niet, ‘Want ik heb een hekel aan verkopen.’ Kortom, geen sale voor mij. Maar ze noemde haar eigen tarief (hoger dan ik verwacht had), kraakte in het voorbijgaan nog wat van mijn teksten af, en tja, aan het einde van het gesprek wilde ik van haar kopen…

Aanpak is key

Hoe kan dat? Hoe kun je fouten maken in de standaard aanpak en toch deals doen? Dat komt omdat beide personen cruciale elementen goed deden. Perfect zelfs. Mijn klant wekte antipathie op door zijn stijl, maar zijn deskundigheid, onderbouwd door vaktaal en storytelling, vielen in positieve zin op. De klant dacht: ‘Niet makkelijk om mee te werken, maar hij zal wel geniaal zijn.’ Plus hij vroeg om de deal: ‘Wanneer gaan we samenwerken?’

De blogster maakt zichzelf exclusief: ‘Ik werk alleen voor vrienden, en soms voor hele bijzondere mensen. Voor de rest niet.’ Bij het opstappen zei ze: ‘Voor jou wil ik wel werken.’ Ik voelde me bijzonder en ik kreeg het idee dat ze wel erg goed moet zijn, juist dóór haar tarief.

Dus: heb je een hekel aan verkopen, en haat je de gladde manier – of wil je graag dicht bij jezelf blijven? Helemaal prima en niet getreurd – ook jij krijgt de deal. Tenminste, als je een paar dingen enorm goed kunt… En dat kun je leren in het DOEL-traject. Twee keer per jaar starten we en hier vind je meer info over data en voorwaarden.

Jochum Jarigsma
Jochum Jarigsma

Jochum Jarigsma, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes!Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen. Als bedenker en uitvoerder van verschillende duurzame MVO-initiatieven zoals Platform Maatschappelijk Ondernemen, de Wereld BBQ en Water4Masai laat hij zien dat goed ondernemerschap gepaard kan gaan met goed wereldburgerschap. Jochum biedt als social entrepreneur één keer per jaar het DOEL-traject aan. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet.

 

Bekijk alle artikelen van Jochum Jarigsma →
Terberg Leasing - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →