Lente-schoonmaak voor je bedrijf

Ruim je hoofd en kantoor op

Van het lenteweer krijg je een flinke dosis energie. Daarom is het nu dé tijd om eens lekker op te ruimen. Maak wat tijd vrij om orde op zaken te stellen. Dat zal ervoor zorgen dat je straks weer fris aan de slag kunt.

Wij zullen je wat tips geven die ervoor zorgen dat jij productiever en gemotiveerder wordt dan ooit.

Ruim je kantoor op

Vooral als je vanuit huis werkt, wordt je kantoor al snel wat rommelig. Als je persoonlijke spullen in je kantoorruimte blijven liggen, raak je snel afgeleid. Het werkt beter als je in jouw werkruimte alleen spullen toelaat die je nodig hebt voor werk.

Kijk daarom eens kritisch naar wat er allemaal op je bureau ligt. Heb je al die spullen echt nodig bij het werk? Of kun je ook wat dingen verplaatsen of opruimen, zodat het je niet meer afleidt? Als je bureau vol ligt met allerlei papieren, is het verstandig ook deze eens te sorteren. Kun je mooi die ordners gebruiken die al een tijdje ongebruikt in de kast liggen. Een opgeruimd bureau betekent een opgeruimd hoofd.

Orden je computer

Hoe ziet jouw bureaublad op je laptop of pc eruit? Orden jij alles netjes in verschillende mappen of ben je vaak het overzicht kwijt? Het zoeken naar een document of afbeelding dat je nodig hebt, kan heel veel tijd kosten. Dat is zonde!

Het kost wat tijd om alles overzichtelijk te maken, maar uiteindelijk betaalt dit zich dubbel en dwars terug. Verwijder alle documenten die je niet meer nodig hebt; dit neemt alleen maar onnodig ruimte in. Ook kan het geen kwaad eens een back-up te maken.

Vink vervelende klussen af

Als zzp’er ben je zelf verantwoordelijk voor alle verschillende taken binnen jouw bedrijf. Niet alle taken zul je even leuk vinden. Er blijven waarschijnlijk regelmatig een aantal dingen liggen. Voor deze klussen zou je een virtuele assistent in kunnen huren. Dat scheelt jou veel tijd, die je beter in iets kunt steken dat je wel leuk vindt of waar je wel goed in bent.

Update je website

Besteed eens wat extra aandacht aan je website. Het is een belangrijk visitekaartje, dus deze moet up-to-date zijn! Zo nu en dan wat vernieuwing kan ook prettig zijn; er valt altijd wel iets te verbeteren.

Bovendien kan het zo zijn dat de teksten op je website niet helemaal meer kloppen, omdat de focus van jouw business nu ergens anders is. Als je zelf niet zo handig bent met websites, kun je hier natuurlijk iemand voor inschakelen.

Heroverweeg jouw dagindeling

Ben jij zo productief als je zou willen? Als dat niet zo is, bedenk dan eens goed waar dat aan ligt. Wellicht werkt het om jouw dagindeling wat te veranderen. Ben jij ’s ochtends of juist ’s middags productiever? Zorg ervoor dat je lastigere taken op jouw scherpste moment inplant. Taken die wat minder aandacht vereisen kun je beter daaromheen plannen.

 

Door bewust tijd te investeren in het opruimen van jouw business, houd je uiteindelijk meer tijd over om te doen wat jij echt leuk vindt!

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →
Total Card- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →