Kun je slagen als introverte ondernemer?

Avatar foto Social media & netwerken
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
ZZP Barometer | Introverte ondernemer sales

Een introverte persoon heeft meer moeite met sales dan een extraverte

Maar lees nog even verder. Er blijken desondanks gigantische voordelen te zitten aan introvert zijn als het gaat om commercie. Een introvert is iemand – en ik citeer Liesbeth Smit – die gevoeliger is voor de omgeving en prikkels doordat hun hersens anders functioneren. Ze merken meer op en denken dieper na over wat ze opmerken.

Elke ondernemer móet verkopen

Zonder verkoop geen klanten, zonder klanten geen inkomsten en… geen bedrijf. Je ontkomt er dus niet aan om met klanten te werken.

Het verkoopproces gaat je als introvert niet gemakkelijk af. Éen van de ijzeren regels van het verkopen is namelijk dat je meer succes hebt naarmate je meer mensen (over je aanbod) spreekt. De zogenaamde “numbers game”. Dat betekent dat je in contact moet komen met mogelijke klanten. Vroeger betekende dat: dagenlang bellen met onbekenden.

Digitaal voordeel

Goddank kan de introverte ondernemer dit vermijden. Namelijk door content marketing en andere digitale kanalen. Dit betekent dat je, als je veel budget voor marketing hebt, bij wijze van spreken klaar bent: je gooit een stapel bankbiljetten in je SEO, SEA, Facebook of LinkedIn-aanpak en de klanten rollen binnen. Áls je veel budget hebt.

Toch moet je ‘dealen’ met afwijzing

Heb je echter een groei-ambitie of niet zo’n groot marketingbudget, dan moet je eraan geloven: veel mensen spreken. Dat is lastig als je introvert bent, want niet alleen gaat dit gepaard met veel afwijzing, maar ook met veel oppervlakkig gewauwel. En nog meer slecht nieuws: het aloude bellen en netwerken bij symposia blijft een goede (en goedkope) manier om klanten te werven.

Jouw kennis en netwerk uitbreiden op de Dag van de ZZP'er? Download jouw toegangsbewijs

De Dag van de ZZP’er is hét zzp-event van het jaar waar je als (z)zp’er, freelancer of interim professional écht bij moet zijn. Download jouw korting voor een toegangsbewijs t.w.v. €19,95 hier.

Meer info

Maar jij hebt een groot voordeel

Jouw Unique Selling Point. Wat jij wél hebt en de extravert niet. Zeggings- en overtuigingskracht. Elke potentiële klant weet dat je niet zo van het oppervlakkig gezwets bent. Dus, klanten voelen zich bij je op hun gemak. Ze vertrouwen je. Ze geloven je. Op je woord. En laten dat nu nèt de eigenschappen zijn die ervoor zorgen dat een potentiële klant denkt: “ja, met jou wil ik in zee!”

Jij bent de baas

Dus: het eerste contact is wellicht lastig (maar gelukkig is er digitale marketing en zijn er belbureaus), maar verderop in de funnel ben jij de baas. Als jij op acquisitie verschijnt, dan maak je meer indruk en scoor je meer. Jouw conversie zal daarmee vele malen hoger zijn dan die van je extraverte collega’s.

Geniet ervan!

Avatar foto
Jochum Jarigsma

Jochum Jarigsma, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes!Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen. Als bedenker en uitvoerder van verschillende duurzame MVO-initiatieven zoals Platform Maatschappelijk Ondernemen, de Wereld BBQ en Water4Masai laat hij zien dat goed ondernemerschap gepaard kan gaan met goed wereldburgerschap. Jochum biedt als social entrepreneur één keer per jaar het DOEL-traject aan. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet.

 

Bekijk alle artikelen van Jochum Jarigsma →

Aanbevolen

ZZP Barometer | Van lead naar deal
Van lead tot deal in een dag
Opdrachten & tarieven
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
10 verkooptips - ZZP Barometer
Verkopen is helpen kopen
Opleidingen & ontwikkeling
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →

Recent onderzoek

Ruim helft jongeren wil eigen onderneming starten
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Meer flexcontracten met zekerheid, maar ook meer zzp’ers
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Driekwart Nederlanders gebruikt werklaptop privé 
Feiten & cijfers
Page 1 Created with Sketch.
0 Shares
Bekijk alle onderzoeken →