Een introverte persoon heeft meer moeite met sales dan een extraverte
Maar lees nog even verder. Er blijken desondanks gigantische voordelen te zitten aan introvert zijn als het gaat om commercie. Een introvert is iemand – en ik citeer Liesbeth Smit – die gevoeliger is voor de omgeving en prikkels doordat hun hersens anders functioneren. Ze merken meer op en denken dieper na over wat ze opmerken.
Elke ondernemer móet verkopen
Zonder verkoop geen klanten, zonder klanten geen inkomsten en… geen bedrijf. Je ontkomt er dus niet aan om met klanten te werken.
Het verkoopproces gaat je als introvert niet gemakkelijk af. Éen van de ijzeren regels van het verkopen is namelijk dat je meer succes hebt naarmate je meer mensen (over je aanbod) spreekt. De zogenaamde “numbers game”. Dat betekent dat je in contact moet komen met mogelijke klanten. Vroeger betekende dat: dagenlang bellen met onbekenden.
Digitaal voordeel
Goddank kan de introverte ondernemer dit vermijden. Namelijk door content marketing en andere digitale kanalen. Dit betekent dat je, als je veel budget voor marketing hebt, bij wijze van spreken klaar bent: je gooit een stapel bankbiljetten in je SEO, SEA, Facebook of LinkedIn-aanpak en de klanten rollen binnen. Áls je veel budget hebt.
Toch moet je ‘dealen’ met afwijzing
Heb je echter een groei-ambitie of niet zo’n groot marketingbudget, dan moet je eraan geloven: veel mensen spreken. Dat is lastig als je introvert bent, want niet alleen gaat dit gepaard met veel afwijzing, maar ook met veel oppervlakkig gewauwel. En nog meer slecht nieuws: het aloude bellen en netwerken bij symposia blijft een goede (en goedkope) manier om klanten te werven.
Maar jij hebt een groot voordeel
Jouw Unique Selling Point. Wat jij wél hebt en de extravert niet. Zeggings- en overtuigingskracht. Elke potentiële klant weet dat je niet zo van het oppervlakkig gezwets bent. Dus, klanten voelen zich bij je op hun gemak. Ze vertrouwen je. Ze geloven je. Op je woord. En laten dat nu nèt de eigenschappen zijn die ervoor zorgen dat een potentiële klant denkt: “ja, met jou wil ik in zee!”
Jij bent de baas
Dus: het eerste contact is wellicht lastig (maar gelukkig is er digitale marketing en zijn er belbureaus), maar verderop in de funnel ben jij de baas. Als jij op acquisitie verschijnt, dan maak je meer indruk en scoor je meer. Jouw conversie zal daarmee vele malen hoger zijn dan die van je extraverte collega’s.
Geniet ervan!