Concurrerend blijven als zzp’er? 6 tips

ZZP Barometer | Concurrerend blijven | De Staffing Groep

Zo kiezen klanten voor jou

Steeds meer mensen voelen zich aangetrokken tot het zzp-bestaan. Ondertussen hebben al meer dan 1,2 miljoen Nederlanders zich ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als zelfstandige zonder personeel. Dat betekent dat de concurrentie groeit. Uit cijfers blijkt dat de helft van de zzp’ers binnen 5 jaar stopt! Hoe zorg je ervoor dat jou dit niet overkomt? De Staffing Groep geeft jou tips hoe jij ervoor zorgt dat je concurrerend blijft als zzp’er.

1. Onderscheid jezelf van de rest

De meest voor de hand liggende tip is dat je moet zorgen voor een onderscheidend product of een onderscheidende dienst. Probeer te denken vanuit de klant: wat wil de klant en wat heeft hij nodig dat jij hem kan bieden? Als er geen vraag is naar jouw aanbod, zul je het waarschijnlijk niet lang volhouden. Luister daarom goed naar wat jouw klanten willen. Probeer wel trouw te blijven aan je eigen identiteit. Je moet je goed blijven voelen bij jouw aanbod.

Om er zeker van te zijn dat je je onderscheidt van jouw concurrenten, zul je goed naar hen moeten kijken. Je kunt de markt in kaart brengen door een concurrentieanalyse te maken. Waar liggen de kwaliteiten en verbeterpunten van jouw concurrenten? Pas jouw strategie daarop aan door beter te presteren die specifieke punten.

2. Word vrienden met je concurrenten

Maak van je concurrenten je vrienden. Door elkaar te helpen, kom je uiteindelijk verder. Wanneer je zelf geen tijd hebt voor een bepaalde opdracht, kun je bijvoorbeeld een “concurrent” aanraden. Ook kun je samenwerken, waardoor je grotere opdrachten aan kunt nemen. Als jij de ander iets gunt, ga je dat uiteindelijk ook een keer terugkrijgen.

Je kunt bovendien tips uitwisselen. Jouw directe concurrenten zullen waarschijnlijk tegen dezelfde problemen aanlopen als jij. Door elkaar oplossingen voor issues aan te reiken, help je elkaar op weg en kun je jezelf verder ontwikkelen. Wat de een al heeft uitgezocht, hoeft de ander niet meer te doen. Dat scheelt tijd die je in andere zaken kunt steken.

3. Zorg voor een concurrerend uurtarief

Het is van belang dat je een uurtarief hanteert dat in verhouding staat tot jouw dienst. Jouw tarief moet niet te hoog en niet te laag zijn. Een te hoog uurtarief schrikt opdrachtgevers af, maar een te laag uurtarief doet vermoeden dat jouw kwaliteit minder is dan dat van jouw collega-ondernemers. Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Bovendien moet de prijs/kwaliteitverhouding in orde zijn. Lever jij een kwalitatief beter product dan jouw concurrent? Dan kun jij een hoger tarief rekenen. Om het uurtarief te bepalen dat geschikt is voor jou, moet je rekening houden met allerlei zaken, zoals de aard van de opdracht, de huidige markt en het soort opdrachtgever.

4. Zorg voor een overtuigend verhaal

Natuurlijk moet de kwaliteit van jouw product of dienst in orde zijn. Volgens de leer van Aristoteles is niet alleen de inhoud van jouw verhaal van invloed op de overtuigingskracht: ook ethos en pathos spelen een belangrijke rol in het overtuigen van potentiële opdrachtgevers. Een goede presentatie van jouw product of dienst is dus erg belangrijk.

Laat zien dat jij een autoriteit bent in jouw vakgebied. Zo creëer je ethos en ben je geloofwaardig voor de luisteraar. Zij zijn dan eerder geneigd jou te geloven en jouw product af te nemen of gebruik te maken van jouw dienst.

5. Laat anderen voor jou spreken

Soms is het lastig om aan de klant te laten zien waarom zij voor jou zouden moeten kiezen in plaats van voor jouw concurrent of collega. Je kunt tegen jouw potentiële klanten vertellen hoe goed jouw product of dienst is, maar het werkt veel beter als jouw klanten dit voor jou doen. Dat kan door referenties te verzamelen. Deze laten jouw kwaliteit zien. Hoe meer referenties je verzamelt, hoe betrouwbaarder jij voor jouw potentiële klant bent.

Referenties zorgen er dus niet alleen voor dat jij jezelf als ondernemer kunt ontwikkelen door te werken aan de feedback die je krijgt, het werkt ook als marketingstrategie. Zo creëer jij een win-winsituatie!

6. Blijf jezelf ontwikkelen

Zorg dat je niet stil blijft staan. De markt is constant in ontwikkeling en daarin moet je meegaan, voordat je achter de feiten aanloopt. Daarom is het van belang dat je weet wat er speelt op jouw vakgebied. Maak tijd voor het volgen van cursussen, het lezen van vakbladen en spar af en toe met vakgenoten.

Als je op de hoogte bent van de nieuwste ontwikkelingen, ben je de concurrentie een stapje voor. Ook laat je zo aan klanten zien dat je serieus bezig bent met jouw business. Het is raadzaam om regelmatig bij jouw klanten of opdrachtgevers te informeren naar hun wensen. Deze wensen zijn ook constant in ontwikkeling, dus zorg dat jij je daar tijdig op aanpast.

De Staffing Groep
Partner van ZZP Barometer

De Staffing Groep is sinds haar oprichting in 1986 uitgegroeid tot één van de grootste IT-detacheerders van Nederland. Deze jarenlange ervaring, de brede marktdekking, de gedegen kennis van de zzp-markt en het grote aanbod van projecten vertaalt zich voor onze opdrachtgevers en voor de zelfstandige professionals die bij ons onder contract staan in een klantgerichte, slagvaardige organisatie die er voor zorgt dat de juiste persoon op de juiste plaats gezet wordt. De Staffing Groep is kennispartner van de ZZP Barometer.

Bekijk alle artikelen van De Staffing Groep →
FastFlex- ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →