Zakelijke rekening van Knab meest geliefd onder zzp’ers
HOOFDDORP – Knab is dit jaar de populairste bank onder zzp’ers om zakelijk te bankieren. Ruim een kwart (28%) van de zzp’ers regelt zijn zakelijke financiën bij de jonge bank. De afgelopen 4 jaar heeft de bank flink aan populariteit gewonnen en behoorlijk wat zzp’ers weggesnoept van bijvoorbeeld de Rabobank, ING en ABN Amro. Dat blijkt uit onderzoek van ZZP Barometer onder 975 zzp’ers.
Uit de cijfers blijkt dat Knab voor het eerste jaar de populairste bank onder zzp’ers is. De afgelopen 4 jaar heeft de bank behoorlijk aan de weg getimmerd en dat is niet onopgemerkt gebleven bij de zzp’er. 28% van de zzp’ers kiest Knab als zakelijke bank. Daarmee laat Knab Rabobank en ING (respectievelijk 25% en 24%) voor het eerst achter zich.
Robbert Bakker (CEO bij Knab): “Sinds de introductie van ons zakelijk pakket in 2014 blijft de aanwas van nieuwe zzp’ers elk jaar groeien. Dat we nu al de populairste bank zijn onder zzp’ers komt door een combinatie van lage kosten, de eenvoud van volledig online bankieren en de kwaliteit van onze service.”
Steeds meer zzp’ers op de hoogte van overstapservice
Als we de onderzoeksresultaten van dit jaar vergelijken met dat uit 2015, kunnen we concluderen dat de overstapservice veel bekender is geworden onder zzp’ers. Gaf in 2015 bijna de helft (49%) aan dat zij niet bekend waren met de overstapservice tussen banken, dat aantal is nu, in 2018, nog minder dan een derde (30%). Ook is het vertrouwen in de overstapservice gestegen. In 2015 gaf 18% van de zzp’ers aan de overstapservice niet te vertrouwen; nu is dat percentage verminderd naar 10%.
Deze cijfers kunnen de groei in populariteit van kleinere banken als Knab verklaren: de zzp’er zit minder “vastgeroest” bij zijn bank.
Meer zzp’ers bezig met oriënteren
Ondanks dat steeds meer mensen op de hoogte raken van het bestaan van de overstapservice tussen banken, blijft het percentage dat niet overstapt omdat hij geen zin heeft in gedoe nog steeds rond de 20% hangen. Vergeleken met 2017 zijn minder zzp’ers net overgestapt, maar is wel een grotere groep bezig met zich oriënteren.
Over het onderzoek
De resultaten zijn tot stand gekomen op basis van een online enquête onder een representatieve steekproef van 975 zzp’ers in Nederland en zijn bedoeld om meer informatie, kennis en transparantie te brengen voor en over de bijna 1,2 miljoen zzp’ers die Nederland kent (KvK, april 2018). In de jaren 2014, 2015, 2016, 2017 en 2018 is er onderzoek gedaan naar het thema ”Financiën” onder zzp’ers. De onderzoekspopulatie bevat voornamelijk zzp’ers uit de sectoren ”ICT & Internet” en ”Zakelijke dienstverlening”, alsmede hbo-/wo-opgeleiden en ondernemers die langer dan 5 jaar actief zijn. Daarnaast heeft 40% van de zzp’ers geen aparte zakelijke rekening.
De onderzoeksresultaten zijn verwerkt in een infographic. (Download PNG)