Aantal callcenters in drie jaar verdubbeld
Het aantal callcenters is in drie jaar tijd ruim verdubbeld. In juli 2015 telde Nederland 369 callcenters. Dit jaar is dat gegroeid naar 768. In de afgelopen zes maanden groeide het aantal zelfs met 17%. Maar liefst 112 callcenters werden geopend. Opvallend is dat de meeste vestigingen worden gerund door een zzp’er. Dat blijkt uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Callcenters geven telefonische en of e-mailondersteuning aan bedrijven. Dit gebeurt op verschillende gebieden. Zo verrichten ze onder andere markt-, tevredenheids- en bereikbaarheidsonderzoek. Ook verzorgen ze telefonische antwoorddiensten, agendaplanning, accepteren ze boekingen en reserveringen en ondersteunen bij werving en selectie van personeel.
Jonge mannen starten vaker callcenter
70 procent van de callcenters wordt gerund door een zzp’er. Vooral mannen starten steeds vaker een callcenter. In 2013 was 55% van alle ondernemers in deze branche man. Dat percentage is per 1 juli 2018 gestegen naar 69%. Daarnaast zien met name jonge mannen een toekomst in de callcenterbusiness. Dat kan worden afgeleid uit het feit dat de gemiddelde leeftijd van de (vooral mannelijke) ondernemers in callcenters in de afgelopen vijf jaar aanzienlijk is gedaald. Bij mannen daalde de gemiddelde leeftijd van 42 jaar naar 32,4 jaar, terwijl dit bij vrouwen van 44,6 naar 40,6 jaar zakte.
Energiesector populair
Daarnaast blijkt dat de energiesector een snelle stijging van callcenters kent. Gaf in 2017 nog slechts 7 procent van de callcenters in hun bedrijfsomschrijving aan dat ze voor de energiesector werken, precies een jaar later is dit ruim verdubbeld naar 15 procent van alle hoofdvestigingen.
De callcenterdichtheid is het grootst in Flevoland: daar is één callcenter gevestigd op ongeveer tienduizend inwoners. Zeeland heeft de minste callcenters: 0.078 per tienduizend inwoners. In Noord- en Zuid-Holland is het aantal het sterkste gegroeid in de afgelopen drie jaar.