5 tips voor als je netwerken een beetje spannend vindt

ZZP Barometer | Netwerken spannend

De berg van het netwerken verkleinen

Netwerken is essentieel voor ondernemers. Het ontmoeten van andere ondernemers is belangrijk. Als anderen weten wat jij doet en jij weet wat zij doen, dan zul je elkaar uiteindelijk doorverwijzen en levert het je nieuwe opdrachten op. Netwerken is een vorm van acquisitie, zonder dat je jezelf echt hoeft te verkopen. Bij netwerken gaat het om elkaar leren kennen en het gunnen.

De laatste tijd spreek ik regelmatig (startende) ondernemers die netwerken spannend vinden en er als een berg tegenop zien. Als ik doorvraag heeft het vaak te maken met onzekerheid van de ondernemer, want ‘wie zit er op mij te wachten?’ Daarnaast hebben ze het beeld dat ze zichzelf moeten verkopen en dat de pitch perfect moet gaan. Dan is netwerken opeens best spannend.

Ik geef je vijf netwerktips die je direct kunt inzetten om de berg van het netwerken te verkleinen.

1. Zoek laagdrempelige netwerkbijeenkomsten

Een goed voorbeeld van een laagdrempelige bijeenkomst is een Open Coffee. Bijna in iedere plaats in Nederland is wel een Open Coffee. Een keer per maand komen ondernemers bij elkaar om nieuwe mensen te ontmoeten. Iedereen is er met dat doel.

2. Contact maken op de parkeerplaats of aan de bar

Als je er tegenop ziet om tijdens een bijeenkomst zomaar op iemand af te stappen, dan kun je vooraf op andere manieren al contact maken. Bijvoorbeeld op de parkeerplaats. Er is een grote kans dat degenen die op de parkeerplaats lopen ook naar de netwerkbijeenkomst gaan. Maak oogcontact en vraag of hij/zij ook naar de bijeenkomst gaat. Vervolgens stel je jezelf voor (ook hand geven en dus fysiek contact maken) en loop je samen naar binnen.

Ook bij de bar kun je makkelijk contact maken. Vaak staan daar ook mensen alleen en daar heb je zo een praatje mee.

3. Voorbereiding is belangrijk!

Tijdens een netwerkbijeenkomst gaan mensen vragen wat je doet. Dus zorg dat je je pitch op orde hebt. Je hoeft het niet uit je hoofd te leren, maar wel de grote lijnen weten. Ingrediënten van een pitch zijn: Wie ben je, wat doe je en waarom moet de klant bij jou zijn.
Bedenk ook vooraf hoeveel mensen je in ieder geval wilt spreken, want dan heb je een doel.

Omzet verdubbelen als zzp'er? Download deze gratis videocursus

50 dagen lang hebben wij nieuwe tips, trucs, interviews en succesverhalen die jou inspireren en (nog) succesvol(ler) maken. Onze experts geven jou adviezen die jouw omzet als zzp’er kunnen verdubbelen.

Meer info

4. Toon oprechte interesse in de ander

Netwerken is mensen leren kennen en niet jezelf verkopen. Als jij echt geïnteresseerd bent in de ander, dan voelt hij/zij dat en gaat het gesprek als vanzelf. Vervolgens komt de gunfactor om de hoek kijken en zal deze persoon waarschijnlijk sneller reclame maken voor jou.

5. Benoem het gewoon

Zeg tegen je gesprekspartner dat je het netwerken een beetje spannend vindt. De ander zal dan alles in het werk stellen om jou op je gemak te laten voelen. Je zult merken dat dan voor jou de spanning er ook af is.

Ik wens je succes en veel plezier met netwerken. Hoe vaker je gaat, hoe meer je zult merken dat het best wel leuk is.

Adinda Keizer

Adinda Keizer is eigenaar van Vindjeklant.nl en helpt zzp’ers bij het vinden van klanten. Veel ondernemers beginnen een bedrijf in iets waar ze goed in zijn en hebben moeite met het commerciële deel. De marketing en acquisitie. Adinda begeleidt op inspirerende wijze hoe ze dit kunnen aanpakken. Zij is de auteur van het Vindjeklantspel en coach bij IkStartSmart van de Kamer van Koophandel . Sinds 1 juni 2017 is Adinda regioambassadeur voor de Stichting ZZP Nederland, de grootste onafhankelijke belangenbehartiger voor zzp’ers.

Bekijk alle artikelen van Adinda Keizer →
Apppwiki - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →