Inzicht geeft focus
Waarom worstelen zoveel zelfstandig ondernemers met de hoeveelheid taken? Waarom zoeken velen naar oplossingen om problemen op te lossen, zoals gebrek aan:
- Tijd
- Geld
- Energie
- Balans
- Focus
Dat is omdat ze geen systemen hebben. Ze weten niet hoe ze bepaalde zaken goed kunnen inregelen en opzetten. Dat bedoel ik met systemen. Ook het werven van nieuwe klanten is een systeem. Of zorgen dat je je voldoende kunt focussen om je tijd goed te besteden. Tijdig factureren én betaald krijgen, enzovoorts.
Te vaak operationeel bezig
Doordat er zoveel taken zijn, is het vaak lastig te bepalen waar je moet beginnen om hier verandering in te brengen. En dat is zo zonde. Want als je nergens start, word je geleefd door je bedrijf. Herkenbaar?
Ik ben op dit moment het boek Catapult – A woman’s guide to building a 7-figure business, geschreven door Abbie Widin, aan het lezen. Meteen in de inleiding staat al een stukje waar ik op doel. Ik citeer even:
“Women often start businesses in areas that they have experience in, and end up working more IN their business than ON their business. Becoming a leader is critical to success, taking control of the direction of the business, being able to communicate our vision and enrolling others to help us get there. We don’t always recognize our own strengths and so we don’t implement systems that would allow us to step away from pure operations and take on a leadership role.”
Volgens mij is het voor mannen niet anders. Bovendien: het geldt niet alleen voor een miljoenenbedrijf. Ook als je een ton of 2 wilt verdienen, is dit noodzakelijk. Het goed kunnen verdienen zit namelijk in het feit dat je hier tijd voor hebt. Dat je je klanten kunt helpen en diensten kunt leveren. En niet vastzit in operationele activiteiten.
Creëer inzicht in de basis
Omdat systemen zo uitgebreid en divers zijn, wil ik je vandaag een eerste tip en tool geven. Mijn oplossing om mijn focus te behouden, is door inzicht te creëren in de basis. Download een jaarkalender in Excel en kleur een aantal zaken voor jezelf in:
- Wanneer lever je je diensten?
- Wanneer ben je vrij?
- Wanneer zijn de schoolvakanties/feestdagen?
- Wanneer heb je overige verplichtingen (training, netwerken, etc.)?
- Wanneer stuur jij je nieuwsbrief?
Hierdoor krijg je letterlijk een beeld van wat er op je planning staat voor het komende kwartaal.

Visualiseer je planning
Visueel maken helpt je om een beeld te vormen. Als je weet wat je planning is, kun je ook bepalen op welke zaken jij je moet focussen de komende tijd. Denk bijvoorbeeld aan:
- Afronding boekhouding ieder kwartaal
- Starten met je marketingcampagnes om je dienst aan te bieden
- Uiterlijke inschrijfdatum van je workshop in verband met deadline locatiebevestiging
- Enzovoort
Als je weet wat je deadlines zijn, dan weet je ook wanneer je met acties moet starten. Hierdoor kun je gericht je focus leggen op dat wat nu werkelijk belangrijk is. Alle overige zaken plan je in voor een later moment.