Waarom is klanten benaderen zo eng?

ZZP Barometer | Klanten benaderen eng | Jochum Jarigsma

Hoe zorg je ervoor dat je het tóch doet?

Contactmomenten genereren met je klant is een van de belangrijkste zaken als je ondernemer bent. Nieuwsbrieven en mails sturen is natuurlijk al heel goed, maar het beste is toch altijd de tweeweg-communicatie. Persoonlijk langsgaan bij je klanten is een mooie, maar ook dure optie, dus je zult toch eens een klant moeten bellen… Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten.

Een klant zomaar bellen is het allermoeilijkste wat er is.

Althans, als ik mijn trainees moet geloven. Maar dat is ook niet zo gek: het gaat om een pro-actieve handeling, en dan nog eens eentje die de (potentiële) klant niet verwacht, dus afwijzing ligt op de loer. Geen wonder dus dat het even wat moeite kost jezelf hiervoor op te peppen, ook al weet je zelf ook dat je het moet doen en baal je van je eigen gedrag.

Ik weet hoe het voelt. Daarom gaat deze blog niet over hoe je precies moet telefoneren (daarvoor verwijs ik je naar deze blog), maar over hoe je jezelf kunt motiveren om het toch te doen. Hierbij mijn drie tips om te werken aan de mindset.

1. Plan de telefoongesprekken in

En wel op momenten dat je niet lastiggevallen wordt door andere zaken – liefst vóórdat je andere dingen gaat doen. Een bekende regel is: “10 belletjes vóór 10.00”. Als je vóór tien uur ‘s ochtends al kunt zeggen dat je tenminste 10 pogingen hebt gedaan om iemand te bereiken, levert dat je heel veel op – naast de contacten zelf ook nog het gevoel dat je goed bezig bent. En dat houdt jou gemotiveerd.

2. Betrek je klant bij je voornemen

Mail je klant en vertel hem/haar dat je later deze week zult bellen. Dan komt je telefoontje minder onverwacht voor je klant en heb jij meteen een stok achter de deur gecreëerd voor jezelf.

3. Organiseer een wedstrijdje met een mede-ondernemer

Bel een mede-ondernemer op, die misschien wel dezelfde mentale worsteling heeft. Spreek met elkaar af hoeveel telefoontjes eenieder gaat plegen en breng na afloop verslag uit bij elkaar. Als je enigszins competitief bent ingesteld, werkt het goed om er een wedstrijdje van te maken: degene die als eerste het afgesproken aantal klanten heeft gebeld, belt de tegenstander op en heeft gewonnen.

Ongetwijfeld zijn er meer manieren om jezelf te motiveren voor dit, ogenschijnlijk lastige, klusje. Hoe ga jij hier mee om?

Jochum Jarigsma
Jochum Jarigsma

Jochum Jarigsma, is spreker en trainer op het gebied van netwerken, acquisitie, sales en ondernemerschap en is internationaal actief als businesscoach. Hij is verbonden aan het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE), Yes!Delft, Utrecht Inc en verschillende hogescholen. Als bedenker en uitvoerder van verschillende duurzame MVO-initiatieven zoals Platform Maatschappelijk Ondernemen, de Wereld BBQ en Water4Masai laat hij zien dat goed ondernemerschap gepaard kan gaan met goed wereldburgerschap. Jochum biedt als social entrepreneur één keer per jaar het DOEL-traject aan. Hij schreef recentelijk de businessroman De nieuwe weg, in 7 stappen naar meer omzet.

 

Bekijk alle artikelen van Jochum Jarigsma →

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

  • Web Accessibility Live
    25 september 2018  Westergastheater, Westergasfabriek, Pazzanistraat 15, 1014 DB Amsterdam, Nederland

Bekijk de volledige agenda →