Hoe zorg je ervoor dat je het tóch doet?
Contactmomenten genereren met je klant is een van de belangrijkste zaken als je ondernemer bent. Nieuwsbrieven en mails sturen is natuurlijk al heel goed, maar het beste is toch altijd de tweeweg-communicatie. Persoonlijk langsgaan bij je klanten is een mooie, maar ook dure optie, dus je zult toch eens een klant moeten bellen… Dit geldt voor zowel bestaande als nieuwe klanten.
Een klant zomaar bellen is het allermoeilijkste wat er is.
Althans, als ik mijn trainees moet geloven. Maar dat is ook niet zo gek: het gaat om een pro-actieve handeling, en dan nog eens eentje die de (potentiële) klant niet verwacht, dus afwijzing ligt op de loer. Geen wonder dus dat het even wat moeite kost jezelf hiervoor op te peppen, ook al weet je zelf ook dat je het moet doen en baal je van je eigen gedrag.
Ik weet hoe het voelt. Daarom gaat deze blog niet over hoe je precies moet telefoneren (daarvoor verwijs ik je naar deze blog), maar over hoe je jezelf kunt motiveren om het toch te doen. Hierbij mijn drie tips om te werken aan de mindset.
1. Plan de telefoongesprekken in
En wel op momenten dat je niet lastiggevallen wordt door andere zaken – liefst vóórdat je andere dingen gaat doen. Een bekende regel is: “10 belletjes vóór 10.00”. Als je vóór tien uur ‘s ochtends al kunt zeggen dat je tenminste 10 pogingen hebt gedaan om iemand te bereiken, levert dat je heel veel op – naast de contacten zelf ook nog het gevoel dat je goed bezig bent. En dat houdt jou gemotiveerd.
2. Betrek je klant bij je voornemen
Mail je klant en vertel hem/haar dat je later deze week zult bellen. Dan komt je telefoontje minder onverwacht voor je klant en heb jij meteen een stok achter de deur gecreëerd voor jezelf.
3. Organiseer een wedstrijdje met een mede-ondernemer
Bel een mede-ondernemer op, die misschien wel dezelfde mentale worsteling heeft. Spreek met elkaar af hoeveel telefoontjes eenieder gaat plegen en breng na afloop verslag uit bij elkaar. Als je enigszins competitief bent ingesteld, werkt het goed om er een wedstrijdje van te maken: degene die als eerste het afgesproken aantal klanten heeft gebeld, belt de tegenstander op en heeft gewonnen.
Ongetwijfeld zijn er meer manieren om jezelf te motiveren voor dit, ogenschijnlijk lastige, klusje. Hoe ga jij hier mee om?