Jezelf durven laten zien

ZZP Barometer | Jezelf laten zien | Adinda Keizer

Help! Ik vind het zo spannend om mezelf te promoten

Je bent zzp’er en je bent goed in je vak. Als klanten en opdrachten als vanzelf komen, dan vind je het ondernemerschap geweldig. Maar op het moment dat je zelf op de voorgrond moet treden, dan is het ineens een stuk minder leuk.

Jezelf ‘in the picture’ zetten is ook best spannend en vooral in het begin onwennig. Er borrelen vragen op als: ‘Hoe doe je dat? Wat zullen anderen ervan denken? Kom ik dan niet arrogant over? ‘Moet dat, want ik ben liever gewoon op de achtergrond?’

Met tegenzin Instagrammen en vloggen

Je hebt klanten nodig dus ga je online hulp zoeken. Via een webinar krijg te horen dat je, als je succesvol wilt worden, moet vloggen, bloggen, Facebooken, elke dag posten op LinkedIn, Instagrammen en nog veel meer.

Eigenlijk wil je dat helemaal niet, want het staat je erg tegen. Maar ja, als ze zeggen dat je zo succesvol wordt, dan zal dat wel zo zijn. Met gepaste tegenzin ga je ‘volle bak’ los op social media.

Wat als zelfs dat weinig oplevert?

Je houdt vol, maar je merkt dat het steeds meer moeite kost. Je weet niet meer wat je erop moet zetten en je berichten worden steeds minder bekeken. En het ergste: het levert niks op!

Je vraagt je af wat er niet goed gaat, want je doet toch precies wat ze zeggen? Waar ligt dit dan aan? Anderen zijn op deze manier toch wel succesvol geworden? Dan zal het wel aan mij liggen…

Tijdens mijn coachtrajecten spreek ik regelmatig ondernemers die bovenstaande hebben gedaan of al van tevoren hebben besloten dat ze dit niet willen of kunnen doen.

Ik geloof dat je gewoon jezelf kunt zijn als ondernemer. Je hoeft geen masker op te zetten en je anders voor te doen dan je bent. Als zzp’er ben jij je bedrijf. Jij bepaalt hoe je jezelf naar buiten presenteert.

Maar hoe dan?

  • Het is belangrijk dat je weet wat jouw onderscheidend vermogen is (merkwaarden). 
Dus: hoe ga jij met je klanten om? Wat is typisch iets van jou wat anderen niet hebben, die doen wat jij doet? Wat is jouw specifieke werkwijze?
  • Daarnaast is het van belang dat je weet wie jouw ‘ideale’ klant is en hoe je hem/haar kunt aanspreken. Maak van je doelgroep een persoon.
  • Zoek uit welke bronnen jouw ‘ideale’ klant gebruikt om een oplossing te zoeken voor het probleem dat hij/zij heeft, wat jij kunt oplossen. Gebeurt dit online of bezoekt hij/zij hiervoor een workshop of bespreekt diegene dit met collega’s? Zo kun je uitzoeken wat jij kunt inzetten om met je ‘ideale’ klant in contact te komen.

Als je hiervan een mooie mix maakt, dan zul je merken dat het een stukje makkelijker wordt om jezelf te laten zien.

Tip: Treed naar buiten op een manier die bij jou past en waar jij je goed bij voelt. Zo krijg je ook de klanten die bij jou en je bedrijf passen.

Adinda Keizer
Adinda Keizer

Adinda Keizer is eigenaar van Vindjeklant.nl en helpt zzp’ers bij het vinden van klanten. Veel ondernemers beginnen een bedrijf in iets waar ze goed in zijn en hebben moeite met het commerciële deel. De marketing en acquisitie. Adinda begeleidt op inspirerende wijze hoe ze dit kunnen aanpakken. Zij is de auteur van het Vindjeklantspel en coach bij IkStartSmart van de Kamer van Koophandel . Sinds 1 juni 2017 is Adinda regioambassadeur voor de Stichting ZZP Nederland, de grootste onafhankelijke belangenbehartiger voor zzp’ers.

Bekijk alle artikelen van Adinda Keizer →
Easystaff - ZZP Barometer

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Bekijk de volledige agenda →