Wat gaat KVK doen tegen ongewenste marketingtelefoontjes aan zzp’ers?

ZZP Barometer | KVK gegevens Handelsregister

Maatregelen na onderzoek misbruik Handelsregister

De Kamer van Koophandel heeft onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van zzp’ers en mkb’ers met betrekking tot de openbaarheid van het Handelsregister. Hieruit is gebleken dat 40 procent van de zzp’ers in Nederland aangeeft zeer frequent benaderd te worden door marketingbedrijven. Dat gebeurt in ruim driekwart van de gevallen telefonisch. Vier op de tien ondernemers ervaart deze telefoontjes als ‘zeer hinderlijk’. 

De KVK wil actie ondernemen om de overlast van deze telefonische benadering te beperken. Daarom zullen zij het telefoonnummer van eenmanszaken, vof’s en maatschappen niet meer in hun online adressenbestand verstrekken. Daar is geen wetswijziging voor nodig en kan dus relatief gemakkelijk worden bewerkstelligd.

Onderzoek MWM2

Het onafhankelijke onderzoeksbureau MWM2 heeft onderzoek uitgevoerd naar de ervaringen van ongeveer 1700 ondernemers met betrekking tot de openbaarheid van het Handelsregister. Zij hebben hen gevraagd waar zij het register zelf voor gebruiken. Ook werd gevraagd wat zij het meest vervelend vinden en wat zij als oplossing zouden zien.

Via het Online Data Dialoog Platform kan iedereen meedenken over oplossingen van dilemma’s die spelen bij het thema ‘Openbaarheid van het Handelsregister’. Ook organiseert de KVK een Data Summit, waarin wordt gepraat over verantwoord datagebruik. Dat organiseren zij om tot oplossingen te komen om misbruik van data en hinder voor ondernemers te beperken.

Oplossing is niet simpel

Liv van der Veen, Manager Beleid en Juridische Zaken van de KVK, geeft aan dat de oplossing niet zwart-wit is. Zij geeft aan: “We weten dat sommige ondernemers hinder ervaren van het feit dat hun gegevens verstrekt worden aan eenieder die hierom vraagt. Wij mogen wettelijk geen aanvragen weigeren. Natuurlijk zijn we blij dat uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de ondernemers de openbaarheid van het register als positief/neutraal ervaart, maar we zijn er voor alle ondernemers. We werken daarom hard aan oplossingen, maar dat deze niet zwart/wit en dus simpel zijn, wordt nu met dit onderzoek bevestigd. Het onderzoek is de basis om samen met ondernemers, afnemers van data en overheidsinstanties tot een structurele oplossing te komen voor verantwoord datagebruik.”

Wij geloven heilig in de zzp’er, omdat hij de ultieme specialist is.

ZZP Barometer

Cijfers onderzoek

Het grootste deel van de ondernemers die gebruikmaakt van het Handelsregister, gebruikt deze gegevens voor rechtszekerheid. Ze checken bijvoorbeeld of een bedrijf echt bestaat. Het achterhalen met wie zij precies zakendoen wordt gezien als de grootste waarde van het register.

Vier op de tien ondernemers ervaart hinder van telefoontjes van bedrijven die hen een aanbieding willen doen. Op de vraag welk bedrijfsgegeven ondernemers zeker willen vinden in het Handelsregister antwoordde 63% het telefoonnummer. Verder ervaart 71% de openbaarheid van het register als positief of neutraal. Slechts 15% ervaart dit als onprettig.

Maatregelen KVK

Om overlast van telefonische benadering te verminderen, wordt het telefoonnummer van eenmanszaken, vof’s en maatschappen binnenkort niet meer verstrekt in het online adressenbestand. Het is wettelijk verplicht om het telefoonnummer wel als openbaar gegeven te kunnen verstrekken. Daarom kunnen zij het niet verwijderen uit producten als het uittreksel. De verwijdering uit het online adressenbestand maakt misbruik van de telefoonnummers in ieder geval wel veel lastiger.

ZZP Barometer
ZZP Barometer

ZZP Barometer is de informatiebron voor jou als zzp’er, opdrachtgever of intermediair met het laatste zzp nieuws, onderzoek en de beste tips.

Bekijk alle artikelen van ZZP Barometer →

Op de hoogte blijven?

Ontvang iedere week de laatste feiten, cijfers, expertartikelen en downloads – speciaal voor jou geselecteerd door ZZP Barometer:

ZZP Barometer is dé onafhankelijke informatiebron van de zzp-markt in Nederland. Sinds 2008 wordt kennis verzameld en vergaard op basis van structureel onderzoek onder een eigen zzp-panel. Als het naslagwerk en de nieuwsbron voor freelancers, interim professionals, (z)zp’ers, opdrachtgevers, intermediairs en (andere) marktpartijen wordt ZZP Barometer ondersteund door onze themapartners en experts. Wil jij periodiek jouw mening geven en onbeperkt gratis toegang tot alle checklists, downloads, feiten & cijfers, kortingen, overeenkomsten, ranglijsten, sjablonen en meer? Meld je nu gratis aan.

Aankomende events

Er zijn geen naderende evenementen.

Bekijk de volledige agenda →